Båtblader og abonnement

Hvor mange båtblader trenger man egentlig å lese? Og hvor mye av det samme stoffet har hvert blad? Og hvor mange kan man egentlig abonnere på før smertegrensen nås? Nylig besluttet jeg å avslutte mitt abonnement på et av av de to norske jeg abonnerer på fordi jeg følte meg lurt. Og det liker jeg ikke!

Fra nyttår ble det norske båtmagasinfloraen noe mindre. Da ble Båtliv kjøpt opp av eierne til Båtmagasinet, og de to bladene ble slått sammen. Fra før av har vi også magasinet Båtens Verden.

I tillegg finnes det flere magasiner kun for seilbåter, det finnes et eget for de som har båt nordpå og det finnes vel flere som tar for seg yrkesfartøyene og deres verden. Og så har vi Vi Menns båtmgasin – som skryter på seg at de er Norges største, men som har lite relevant innhold for en vanlig båteier. Det er vel mer et annonseblad kun for nye båter. Jeg har aldri kjøpt det og kommer neppe til å gjøre det, men har bladd gjennom det flere ganger på jobben der det dukker opp på lunsjbordet innimellom. Har aldri funnet noe av interesse der.

De to skikkelige norske båtmagasinene som er igjen er da Båtens Verden og Båtmagasinet. Sistnevnte var vel det første jeg abonnerte på, så kom også Båtliv og til slutt Båtens Verden. En periode abonnerte jeg også på svenske Praktisk Båtägande og fikk dermed fire båtblader i postkasse en periode!

Jeg sluttet å abonnere på Båtliv for vel rundt fire år siden. Jeg sluttet også en periode å abonnere på Båtmagasinet, men startet på nytt for et par år siden etter at jeg fikk et tilbud på abonnement på Båter i Sjøen-messa. Der lokket selgeren meg med en premie for å bli abonnent, men den så jeg aldri noe til…

Det jeg har funnet ut er at norske båtmagasiner stort sett er veldig like. Så å abonnere på alle sammen er bare tull. Det er mange av de samme testene og prøvekjøringen av nye båter – noe som interesserer meg midt i en viss kroppsdel. Jeg synes det er for mye av det. Og jeg er absolutt ikke i målgruppen.

Jeg tviler faktisk på at jeg noengang kommer til å kjøpe en fabrikkfersk, ny båt. Ikke bare fordi det er et økonomisk spørsmål (selv om det vel er hovedgrunnen – jeg akter ikke å bruke millioner på en ny båt, jeg er for gammel til å sette meg i milliongjeld!), men også fordi jeg rett og slett ikke liker de nye båtene og den retningen utviklingen av båtdesign har tatt.

Jeg liker rett og slett båter med de klassiske linjene. Og da har jeg ikke mye å velge mellom når de gjelder nybåter. Det dreier seg da mest om trawler-typer og eventuelt en nybygd Fleming-yacht som begge stort sett har de klassiske linjene jeg snakker om. Et unntak er Cormate-båtene, de synes jeg kombinerer et klassisk utseende med moderne design. men de passer hverken lommeboka eller min type båtbruk.

Det jeg først og fremst ser etter i et båtblad er mer praktiske tips, gjør-det-selv-reportasjer om oppussing og oppgradering, artikler som kan forbedre sjømannsskapet mitt, tips om fine steder å besøke, tips om nye ting og tang til båten, ikke tester og prøvekjøring av den ene mer uinteressante båtmodellen etter den andre.

Ingen av de båtbladene jeg hittil har sett har alt av dette, men noen har noe. Båtmagasinet var – i alle fall i en periode – ganske bra på dette med gjør-det-selv-artikler om oppussing og oppgradering, mens Båtens Verden synes jeg har vært best på tips om ting og tang til båten, intervjuer med interessante båtfolk samt reportasjer om fine steder å besøke med båt.

Svenske Praktisk Båtägande har kanskje vært mest nært det ideelle båtbladet for meg med masse interessant stoff om eldre båter og artikler om oppussing og vedlikehold.

Båtliv hadde en hoveddel av stoffet sitt kun om nyere båter, og ble derfor det første båtbladet jeg sa opp abonnementet på. Og nå er det jo altså historie.

Denne sommeren har jeg nylig fått levert mitt siste eksemplar av Båtmagasinet. Irriterende nok inneholdt det faktisk mye godt stoff for meg denne gangen, men det er vel kanskje unntaket som bekrefter regelen… Og jeg synes det har blitt ganske stivt priset.

Da jeg kom hjem etter fem og en halv uke på båttur tidligere i sommer, fikk jeg en merkelig e-post fra Båtmagasinet om at de hadde mottatt min oppsigelse. Merkelig fordi jeg aldri hadde sagt det opp! Jeg regner at det var fordi fristen for å fornye abonnementet var gått ut, og jeg ikke hadde vært oppmerksom på det mens jeg var ute på tur. Men i e-posten hadde de et tilbud der jeg fikk over 200 kroners avslag hvis jeg valgte å fortsette. Prisen var 745 kroner for 11 utgaver inkludert digital tilgang.

Etter å ha tenkt meg om sendte jeg et svar der jeg forklarte at jeg ikke hadde ment å si opp og at det nok var den lange båtturen som var årsaken til at det glippet. Fikk et hyggelig svar tilbake om at det var greit, med en ny faktura som vedlegg. Da jeg skulle betale den så jeg at prisen da var gått opp til 949 kroner! Jeg skulle altså straffes for å ville fortsette å abonnere! Så begynte jeg å tenke litt: Har jeg egentlig behov for et båtblad 11 ganger i året?

Som jeg tidligere har skrevet er det mye likt i de forskjellige magasinene og mye stoff som er relevant for meg personlig. De fleste bladene jeg får har kanskje to-tre artikler som er relevante for meg, samt noen smånotiser, resten blar jeg forbi.

Så tenkte jeg på det andre magasinet jeg abonnerer på – Båtens Verden. Det koster under 500 kroner i året, og kommer ut sju ganger i året. Jeg kan faktisk få 14 utgaver – gjennom to år – for mindre enn det koster å få 11 utgaver over ett år med Båtmagasinet! Når man så tar med at jeg også får RS-Magasinet i postkassa som medlem i Redningsselskapet, og bladet Kysten som medlem i Viken Kystlag – så blir det egentlig mer enn nok av båtrelatert litteratur for meg!

Så jeg bestemte meg da for å si nei og ikke fortsette som abonnement likevel. Hva skjer så da? Jo, få dager etter at jeg har fått det siste bladet i posten, så dukker det opp en ny e-post fra Båtmagasinet, som tilbyr meg tilbudsprisen på 745,- igjen. Jeg nøler litt, for det var jo overraskende mye relevant stoff i det bladet jeg nettopp hadde fått.

Jeg klikker derfor på linken og kommer til en betalingsside. Prisen der er imidlertid den vanlige på 949! Da følte jeg at de prøvde å lure meg – og nå er det i alle fall helt sikkert at jeg ikke fortsetter som abonnent!

Istedenfor overveier jeg å ta et nytt abonnement på svenske Praktisk Båtägande, men neppe denne høsten. Nå skal jeg se om tre båtblader er nok ut året, altså Båtens Verden, RS-Magasinet og Kysten. Kanskje jeg nå endelig får tid til å lese RS-Magasinet skikkelig? 😀

%d bloggere liker dette: