Da er vintersesongen i gang!

Når det er rim på båten når man kommer for å ta den ut på en tur, så kan man vel slå fast at vintersesongen har begynt? Selv om det ikke er noe snø på bakken? Når det i tillegg er null grader i lufta, så tror jeg det er innafor å kalle helgens båtturer for starten på årets vintersesong…

Det ble en ganske så aktiv båthelg etter at det var hele tre uker siden jeg hadde vært utpå sjøen med båten. Som vanlig på denne tiden av året skyldes det kombinasjonen av mørketid, dårlig vær når jeg har fri og pent vær når jeg jobber eller har andre ærender…

Men fredagen som var kom jeg meg endelig utpå igjen. Det ble riktignok ikke veldig lange turen, men det var deilig å endelig være utpå sjøen igjen! Siden jeg skulle ha kveldsvakt på jobben fra klokka 15 så ble det en tur som gikk over fra Oksval båthavn og til Oppegård båtforening for å fylle tanken. To måneder siden jeg gjorde det sist – et tydelig tegn på at aktiviteten ikke har vært på topp den siste tiden..

Nydelig høst/vintervær ut fra Oksval fredag formiddag.

Selv om turen ble kort, så satte jeg et par rekorder den fredagen likevel. Det ble nemlig tangering av antall båtturer jeg hadde i fjor totalt, nemlig 92. I tillegg min tur nummer 170 med nybåten. I november i fjor fikk jeg bare én eneste tur, og i desember to turer, så med “innsatsen” i helgen har jeg nå passert både det totale turantallet og novemberantallet, så da får målet for julemåneden være å minst doble antall turer!

Nå er det jo slik at fra november og gjerne ut mars måned, så blir det færre turer enn ellers i året. Hovedsakelig blir det gjerne helgeturer ettersom det både er mørkt når man begynner på jobb og når man slutter på jobb i den årstiden vi er inne i nå. Og selv om det er en egen stemning å være utpå i mørket, så begrenser jeg det til et minimum så lenge jeg er alene om bord vinterstid. Av åpenbare sikkerhetsgrunner.

Turen over til Oppegård båtforening foregikk i gnistrende klart postkortvær: Speilblankt hav, blå himmel og sol. Kunne nesten lignet en deilig sommerdag, hadde det altså ikke vært for at temperaturen lå på ganske nøyaktig null grader…

På Oppegård fylte jeg tanken helt opp. Prisen var noen få ører mer enn for to måneder siden, men jeg griner absolutt ikke av en dieselpris på 9,64! Det ble garantert siste dieselfylling i år, og ettersom årstiden gjør at det blir kortere og færre turer framover, så regner jeg ikke med å fylle noe særlig diesel før i slutten av mars. Det er jo også avhengig av hvordan vinterværet blir, mildere vær fører jo til flere turer…

Deretter tok jeg en sveip forbi Hvervenbukta. Det er veldig mange år siden sist jeg var der på landsiden. Jeg bodde på Holmlia i flere år fra midten av 80-tallet og fram til rundt 1990-91, og de siste årene der hadde jeg hund. I helgene gikk jeg gjerne noen solide runder med Max, gjerne ned fra Holmlia gjennom skogen langs Ljanselva, over gangbrua som ligger over motorveien og langs gangveien som går rundt Ljanskollen til Hvervenbukta. Isstopp ved kiosken sommerstid var en fast rutine, og deretter fortsatte turen opp forbi motorsenteret som lå der, gjennom skauen, over en ny gangbro og deretter enten bak hotellet på Mastemyr og opp til Holmlia, eller, hvis jeg virkelig var i turhumør, videre mot Kolbotn for deretter å gå tilbake til Holmlia via Rosenholm! Jepp, det ble flere timers turer ut av det, og bikkja sov stort sett resten av dagen… Noe jeg forsåvidt også gjorde da… Ikke rart at jeg var noe slankere på den tiden enn nå, når jeg tenker meg om!

Jeg har gode minner fra lange lufteturer med hunden i dette området.

Nuvel, det var vel det vi kaller en liten digresjon, denne bloggen handler jo om båtturer, ikke gåturer…

Tok deretter en sveip mot Osloøyene og traff på en båt som kom fra Padda antakelig, en større båt a la Princess eller noe slikt, Den hadde kurs utover fjorden, kanskje til vinteropplag et sted?

Da jeg passerte Malmøykalven fikk jeg nok et bevis på at det begynner å nærme seg vinteren, for mellom øyene var det kommet is. Ikke mye og ikke veldig tjukk, men jeg har aldri følt meg helt komfortabel med å kjøre gjennom is, så istedenfor å kjøre videre i retning Hovedøya, så snudde jeg mot babord og dro mellom Husebergøya og Langøyene.

Også der var det is, så jeg valgte å kjøre via “råken” som den andre båten hadde laget for meg før jeg dro tilbake mot Oksval. Isen forsvant midtfjords (så ingen is på veien fra Oksval og sørsiden av Skjælholmene da jeg dro mot Oppegård).

Det har jo vært litt kjøligere de siste dagene og minusgrader natt til fredag samt at det var to-tre minus nå i helga før det blir plussgrader igjen hele denne uken. Så det kan vel hende at isen løser seg opp igjen da. Uansett, for å være på den sikre siden, så  har jeg nå satt på to frostvakter i båten, en i maskinrommet og en på toalettet.

Islag mellom Osloøyene, fristet ikke å dra rett fram da…

Også lørdag ble det en tur utpå. Lørdagen ble en lengre tur enn dagen før, selv om jeg kom meg litt senere av gårde. Måtte bare få med meg guttas verdenscupåpning i skiskyting før jeg dro ned i båten. Jentenes åpning fulgte jeg med sånn innimellom på mobilen på veien hjemover.

Nydelig start på turen ut fra båthavna

Hadde jeg klart å komme meg opp litt tidligere, så ville jeg kanskje endt opp på Oscarsborg – og kanskje tatt en av årets siste overnattinger der, men det ble det ikke noe av denne gangen. Men utover fjorden gikk det, uten at jeg egentlig hadde tenkt så mye over hvor jeg skulle dra. På slike turer som dette blir ruta gjerne tatt etter innfallsmetoden uansett…

Men siden jeg hadde tøffet rundt mellom Osloøyene dagen før, og konstatert en del is, så var det en “no-brainer” å ta turen til farvann jeg ikke regnet med å skue noe særlig med tegn til is. Så da rundet jeg Nesoddtangen og satte kursen sørover. Først på utiden av Ildjernet, deretter på innsiden av Fyrsteilene og videre forbi Fjellstrand. Da jeg var kommet så langt lekte jeg med tanken på å rett og slett kjøre rundt Kaholmene og Oscarsborg, men ikke gå i land, eller runde Søndre Langåra og dra hjemover på andre siden av fjorden.

Steiliene i sikte

Det ble ingen av delene.

Jeg kastet nemlig et blikk over til vestsiden av fjorden og så de umiskjennelige fabrikkpipene til gamle Norcem i Slemmestad. Så kom jeg på hvilken dato det var, og innså at om det ikke hadde vært for koronaen, så ville jeg forlengst ha vært fortøyd ved gjestebrygga til Odden Marina i Slemmestad. Jeg vill nemlig ha sittet inne på Sekkefabrikken og kost meg med en øl mens jeg bivånte de første bandene på koronautgaven av We Låve Rock-festivalen.

Den opprinnelige festivalen som skulle ha gått av stabelen i mai i år ble avlyst, men arrangørene tråklet sammen en reservefestival som ble flyttet til Sekkefabrikken i Slemmestad, og som skulle ha gått av stabelen akkurat denne lørdagen! Men strengere koronatiltak førte til at også den måtte avlyses.

Jeg stakk til og med innom Slemmestad og tok en overnatting der på nest siste etappe av min kombinerte jobb- og feriebåttur i august/september. Som et rent rekognoseringsoppdrag der jeg tok en runde på land og fant ut hvor Sekkefabrikken lå. Så jeg var godt forberedt til en tur der, men måtte altså glemme det.

Men da jeg så konturene av fabrikkpipene på styrbord side, så la jeg båten over og dro rett over til Slemmestad for å knipse et bilde av der jeg egentlig skulle ha vært… Neste års festival i mai skal også finne sted der, så vi får krysse det vi kan av armer, bein og tær og håpe at viruset er på vei tilbake da og at koronarestriksjonene for kulturarrangementer er lempet på.

Egentlig skulle jeg ha ligget der ved en gjestebrygge og nydt en øl og rock denne lørdagen…

Jeg har jo som tradisjon å ta båten til den festivalen, som i seks år på rad ble arrangert på Holm gård i Holmsbu før den i fjor flyttet til Grønsand gård utenfor Sætre. Så jeg håper at den blir noe av neste år også, selv om gjestehavna i Holmsbu er mye koseligere enn den i Slemmestad, det må innrømmes…

Etter å ha tenkt på det som egentlig skulle ha skjedd denne lørdagen, satte jeg kursen hjemover ved å dra forbi Vollen og på utsiden av Gråøya. Litt før jeg passerte Gråøya kom DFDS-ferga seilende forbi. Jeg jeg tror det vil ta meg en stund å bli vant til at DFDS kommer seilende på denne tiden, jeg tenker alltid først at det er Kiel-ferga! Årsaken er jo at DFDS nå – etter at Stena la ned – går flere timer tidligere fra Oslo enn før, fordi den nå går innom Frederikshavn på veien til København. 

Avgangstiden er nå 14.15 istedenfor 16.30 (eller var det 17.00? – husker ikke i farta!), mens Kielferga drar klokka 14.00.

Siden dette med fergenes avgangstider er prentet inn i hjernebarken etter sju år på Oslofjorden i saktegående snekke, så tar det nok litt tid å huske på at Københavnbåten nå kommer mye tidligere! Nå som jeg har en raskere båt er det ikke lenger så farlig med tanke på å krysse rett over fjorden. Da jeg krysset over til Slemmestad så jeg at Color Carrier var på vei mot meg, men da satte jeg bare opp farten og kom meg litt raskere over. Med snekka ville jeg ha tenkt meg om og begynt å hoderegne med fart og avstand før jeg enten ville ha ventet til den passerte eller funnet ut at jeg ville klare det greit…

Jeg passerte deretter Gråøya og dro over mot Flaskebekk før jeg passerte Nesoddtangen og dro inn til hjemmehavna igjen. Turen ble en times tid lengre enn fredagens tur og temperaturen var vel omtrent den samme som dagen før, men med litt mindre sol. Men en fin tur hadde det uansett vært!

Søndag ble det ikke noen tur, selv om jeg egentlig hadde planlagt det. Årsaken var at jeg skulle få besøk av yngstejenta før hun skulle på jobb, og da måtte hun komme allerede i 13-tiden, da jeg egentlig skulle ha vært ute på sjøen! Så planen var å dra av gårde litt tidligere… Men jeg sov en times tid over det jeg egentlig hadde planlagt, og dermed fant jeg ut at det var like greit å droppe den søndagsturen. Jeg hadde jo uansett hatt to flotte turer to dager på rad!

Ungene mine bor jo litt spredt nå, eldstejenta har bodd i Oslo med samboer noen år nå, guttungen har bodd i Asker, men flyttet i høst til Kløfta, mens yngstejenta nylig har flyttet til Askim – men jobber på Nesodden innimellom. Så når hun er her på halvøya og vil besøke den gamle faren sin, så ofrer jeg gjerne en båttur! Det skulle bare mangle! 🙂

Nå er det fire nattevakter på rad før jeg igjen har fri. Værutsiktene for denne uka er noe ustabile, så om det blir så mange turer på meg er jeg jaggu ikke sikker på. Vindmessig ser det helt fint ut, men det er meldt en del nedbør og med plussgrader så blir vel det regn, ikke snø.

I morgen er det imidlertid meldt sol, så kanskje jeg velger å stå opp litt tidligere på ettermiddagen for å få meg en liten tur? Det blir ingen tur i kveld ettersom jeg skal på bandøving før nattevakta. og resten av uka skal det jo være nedbør… 

 

Kaffe er standard utrustning om bord på turer om vinteren!