Tur i tåka

Logget inn min tur nummer 11 i år onsdag ettermiddag. Og denne gangen fikk jeg faktisk en passasjer på 14 år, ettersom yngstedattera sa ja til å bli med! Fin tur, men vi ble litt overrasket av et lasteskip på slutten…

Forløpet til onsdagens tur begynte allerede på mandag, da været etter jobb var mer idyllisk enn det hadde vært på lenge, stille sjø og oppholdsvær og pen temperatur.

Men mandagen passet det ikke for meg å ta en tur etter jobben, så jeg havnet aldri på sjøen da. Tirsdag tok jeg med meg nøklene til båten og brygga på jobb i tilfelle været etter jobb var såpass bra at jeg kunne få en liten svipptur. Men dessverre, det både høljet ned, blåste og var ganske så kjølig tirsdag, så da dro jeg rett hjem.

Onsdag var været noe bedre, oppholdsvær og nærmest speilblank fjord, men fortsatt litt kaldt. Og noe tåkete. Men jeg bestemte meg for å ta en tur og fikk med meg yngstedattera, Victoria. Vi ble litt forsinket og var ikke nede i båthavna før nærmere ti over halv fem, noe senere enn planlagt. Men heldigvis er det jo blitt mye lysere på ettermiddagen nå. Jeg ser

Tåkete onsdag... Langøyene til babord, Husbergøya til styrbord.
Tåkete onsdag… Langøyene til babord, Husbergøya til styrbord.

veldig forskjell fra når jeg kjørte ut med båten i desember og nå. I desember var det jo mørkt allerede rundt 16.30!

Vi kjørte ut av havna rundt 16.55 og satte kurs mot Langøyene. Det så ut som om tåka hadde lettet litt når vi dro ut, men når vi kom mer over på Oslosiden så vi at det var litt mer der. Vi hadde imidlertid veldig godt sikt, det var en ganske tynn tåke slikt sett.

Da vi nærmet oss Langøyene fortalte jeg Victoria litt om historien bak. At det egentlig var to øyer og at sundet mellom dem ble fylt opp av søppel og at det deretter ble anlagt badestrand der. Hun trodde meg nesten ikke, så jeg kjørte litt inn i bukta der badeplassene er og tegnet og fortalte. 🙂

Strike a pose! Victoria (14)

Deretter kjørte vi mellom Langøyene og Husbergøya og kjørte nesten inn til fergekaia på andre siden for at Victoria skulle få se litt nærmere på øya. Jeg hadde litt løse planer om å kanskje gå i land på en av øyene, men ettersom vi var noe senere ute enn jeg hadde planlagt, og været ikke var så ideelt for fotografering, så ble det til at vi avsluttet med å kjøre mellom Gressholmen og Lindøya og så over til Oksval.

Vi satt og tullet litt om bord da jeg plutselig hørte en kraftig lyd over motorduren. Trodde først at det var noe galt med motoren, men da jeg så til babord så jeg et større lasteskip komme mot oss fra Sjursøya, og det var det som tutet. Synes ikke vi lå så ille til, men så jo at kursen kom til å krysses hvis jeg fortsatte rett fram, så jeg la over til styrbord, og skipet passerte oss på trygg avstand. Det kom noen bølger, men ikke særlig store. Tror ikke de tutet på oss, eller kanskje det var på grunn av tåka?

Ganske betegnende at jeg bare få minutter før hadde nevnt dette for Victoria om at man alltid måtte huske på å holde øye med både akter og sider, ikke bare se foran når man kjørte båt!

Vi var inne i båthavna igjen kort tid etter, og fant ut at turen hadde tatt over halvannen time, så vi må vel si oss fornøyd med det! Innen vi hadde fortøyd og gjort oss ferdige med alle rutiner hadde det rukket å bli skikkelig mørkt.

Og alle var enig om at det hadde vært en fin tur!