Spennende om plastbåteventyret i Norge

Til jul hadde jeg to bøker om plastbåtens historie på ønskelista mi. Jeg fikk mye fint, men ikke de to bøkene, kanskje fordi de ikke er vanlig å se i bokhandelens hyller? Men etter et innlegg på Facebook fra Vest-Agder-museet, så havnet jeg på nettsidene deres, og da bestilte jeg de to bøkene som påskelektyre.

Nå må jeg straks si at dette ikke blir noen bokanmeldelse, jeg har begynt på bok nummer en – «Plastic», men har ikke kommet lengre enn, bokstavelig talt og i dobbelt betydning, den spede begynnelse. Og oppfølgeren – «Plastic II» – har jeg så vidt bladd litt gjennom.

Egentlig er ikke dette bøker i vanlig forstand, men mer en samling av artikler. Den første boka var egentlig museets årbok for 2011, mens bok nummer to er en oppfølger fra 2019 skåret over samme lest.

Bøkene har som undertittel «Historier om plastbåten» – og det er viktig å legge merke til at det dreier seg om historier, ikke selve Historien. Med andre ord er ikke dette en fullverdig og kronologisk gjennomgang av plastbåtens historie i Norge – her mangler for eksempel både Nidelv og Tresfjord (for å ta mine egne båter) og siden det er Vest-Agder-museet som står bak, så er det selvsagt båtbyggerne på Sørlandet det dreier seg om. 

Derfor kunne jeg ha likt å lese mer om nettopp Nils Nilsen og Nidelv – og det overrasker meg litt at de ikke er nevnt – men vi kan jo alltids vente på «Plastic III» 🙂 Nå har jeg riktignok ikke lest bøkene grundig, så det er fullt mulig at Nidelv blir nevnt i teksten noen steder. men det er ikke noen egne artikler. Heller ikke produsenter som Polar og Windy er nevnt.

Men selv om det ikke er en fullverdig historie om plastbåtene i Norge, så er det ikke langt unna – for det er vel ikke til å stikke under stol at det var på Sørlandet oppstarten av norsk plastbåtproduksjon virkelig skjøt fart -selv om pioneren Herbert Waarum strengt tatt begynte så smått i Lillestrøm…

Og det er jo en rekke kjente merker og navn som omtales i disse to bøkene. Som Waarums Herwa, Selco, Fjord, Skibsplast, KMV, With, Draco, Ancas, Joda og KB.

Jeg har garantert mange timers interessant lesing foran meg, og begge bøkene er med meg om bord nå!

Greit å ha noe å lese når regnet pøser ned – for det blir vel ikke noen ordentlig norsk sommer uten regnvær… Håper bare det ikke blir så voldsomt som det jeg opplevde flere ganger i fjor…

Jeg får ta med på tampen at jeg også kjøpte en tredje bok fra museet når jeg først var i gang – selv om det vel egentlig er et hefte. Det omhandler «Hestmanden»s 100 år. Skipet ble bygd i 1911 og overlevde konvoifart både i første og andre verdenskrig, og er det eneste gjenværende skipet fra Nortraship-flåten.

Vansmektet i flere år, men til slutt reddet og fraktet tilbake til hjemmehavna Kristiansand der det fungerer som et flytende museumsskip – beskyttet av Riksantikvaren.

Da jeg lå i Kristiansand i fjor hadde jeg lyst til å besøke det, men det ble med tanken. Lurer på om museet kanskje var stengt også, på grunn av koronaen.

Vi får se hvordan det blir i sommer, kanskje jeg får sett på det i løpet av toktet mitt.

 

DS Hestmanden i Kristiansand sommeren 2020. Eller er det Hamen?

Related Images:

2 tanke på “Spennende om plastbåteventyret i Norge

    1. Aah! Det er mulig du har rett – sist jeg så Hamen lå det på Tofte, og det er jo noen år siden!

Kommentarer er stengt.