Nye tau til sommerens tokt

Fram til nå har jeg brukt helt vanlige tau til fortøyning når jeg har vært ute på tur. Jeg har flere ganger tenkt på å kjøpe rykkdempere til disse tauene, slik som jeg har på de faste bryggefortøyningene, men det har blitt med tanken. Nå har jeg kjøpt en variant som jeg skal prøve ut i sommer og se om de fungerer som lovet.

Disse tauene er av nylon og elastiske, slik at de da – i teorien i alle fall – skal fungere som rykkdempende selv om de ikke har eksterne rykkdempere/strekkavlastere. Elastisiteten i dem skal altså være nok.

Vi får se om det er slik i praksis, hvis ikke har jeg kjøpt noen løse rykkdempere som kan settes på enten disse eller de andre tauene jeg har. Har allerede noen ekstra fra før også. Jeg har jo rykkdempere på de faste bryggefortøyningene i båsen i hjemmehavna, men har ikke hatt som vane å ha dette på de fortøyningene jeg bruker når jeg legger meg til i gjestehavner og uthavner. Noe jeg vel strengt tatt burde ha tenkt på for lenge siden. Dog var det først i fjor at jeg ved to-tre tilfeller lå i en havn hvor forholdene ble slik at jeg tenkte at jeg vel skulle hatt tau med rykkdempere… Og når jeg nå planlegger for et langt tokt, så skal jeg gjøre noe med det.

Jeg har kjøpt inn fire stykker av disse elastiske tauene, så har jeg til to akter og to forut. De er åtte meter lange, noe som vel skulle holde godt i de langt fleste tilfeller. I tillegg har jeg tau som kan brukes til spring ved behov.

Tauene er kjøpt inn i 14 mm tykkelse, noe som gir dem en bruddstyrke på 4.300 kilo ifølge tabellen til Watski. Og siden båten min har en vekt på 3.700 kilo skulle det være godt innafor, spesielt kombinert med andre tau. Om bord har jeg fra før tau i både 12 mm og 16 mm tykkelse, samt varierende lengder, så jeg skal ha litt for enhver smak, for å si det slik.

Jeg har riktignok lest at man skal kjøpe tau med tanke på at de ikke skal belastes mer enn 50 prosent av bruddstyrken, noe som betyr i mitt tilfelle at jeg skulle hatt 18 mm tykkelse jevnt over. Ut i fra det jeg har observert er det de færreste fritidsbåteiere som har slike tau!

Og så vet jeg ikke helt, hvis man tenker at jeg har fire tau som hver tåler opptil 4.300 kilo, så blir jo belastningen fordelt ganske jevnt på de fire tauene og dermed skal jeg vel være innafor? Er ikke helt sikker på om det er riktig tenkemåte, men jeg føler meg rimelig trygg på at det jeg har skal holde.

Tar gjerne imot synspunkter på dette fra andre båteiere! Og jeg skroter jo heller ingen av de gamle tauene. Jeg har heller aldri opplevd at noen av mine tau ikke har holdt.

De nye tauene har også en beskyttelsesstrømpe rundt øyet, samt en som kan flyttes på der det er trykk, for å beskytte tauet ytterligere. Ifølge produktinformasjonen skal nylon ha en veldig elastisk og fjærende egenskap slik at man slipper å bruke fortøyningsfjærer. Nylon er også slitesterkt og UV-bestandig.

I tillegg har jeg lest på nettet at slike syntetiske tau ikke vil råtne eller bli muggangrepet. De tåler påvirkning av olje og en rekke kjemikalier uten å bli vesentlig svekket. De bevarer bruddstyrken også når de er våte fordi de trekker ikke opp vann i særlig grad i motsetning til tau av naturfibre.

Så gjenstår det å se om de holder det de lover!

Som en del av forberedelsene til sesongen går jeg også gjennom tauene, samt vasker dem! Det siste er et råd jeg plukket opp fra Redningsselskapet i sin tid. Særlig tau av naturfibre blir stive av å være utsatt for mye salt sjøvann gjennom sesongen, og blir rene, myke og fine etter en omgang i vaskemaskinen på 40 grader. Les mer her.

 

Related Images: