På tide å tenke på båtferie!

Etter en rekke uheldige omstendigheter fikk jeg ikke gjennomført alle mine planer for sommeren og høsten i år. Nå som vi knapt nok har en drøy måned igjen av året, så kan jeg se fram til muligheten for å utvide neste års båtferie noe.

Siden jeg havnet på sykehus har jeg nemlig en god del ubrukte feriedager som jeg kommer til å overføre til neste år. I tillegg går jeg fra neste uke inn i en ny turnus som vil gi meg en ukes avspasering hver måned (får en hel uke med nattvakter og dermed avspasering).

Som jeg stadig gjentar i disse innleggene mine når det gjelder ferieplanlegging, så planlegger jeg aldri i detalj. Bortsett fra når jeg skal søke om ferie. Og hoveddelen av ferieukene mine går selvsagt til å feriere i båten – naturlig nok.

Utover det planlegger jeg egentlig aldri mer enn at jeg bestemmer meg for hvilken kant av landet – eller til hvilket land – jeg skal dra. Å legge opp ruter driter jeg i, for å si det rett ut. Det tar jeg på sparket, avhengig av form, vær og tid. Og jeg elsker jo å ta omveier – det er en stor og viktig del av båtturen – det er gjerne omveiene som kan by på de fineste opplevelsene og overraskelsene. De stedene man bestemte seg for å titte innom på sparket.

Flåmsbana train at Flåm Station
Båttur til Flåm og togtur i 2023?

Så det jeg vet, og som jeg vel i praksis hadde bestemt meg for ganske tidlig i høst, er at jeg neste år ønsker å ta en ny runde vestover. I Norge.

Da jeg hadde den utrolige opplevelsen sommeren 2021 – hvor jeg kombinerte feriedager, avspaseringsdager og “gjemmekontor” i båten og endte opp med over fire måneder på tur – så var det en del steder jeg ikke fikk med meg. Det ble for liten tid fordi jeg allerede i begynnelsen av toktet fikk så altfor mange ventedager i flere havner på grunn av dårlig vær.

Så neste år har jeg tenkt å nok en gang runde Lindesnes og Lista og Jæren, men neppe Stadt (selv om man aldri skal si aldri!). Jeg vil nemlig oppleve mer i områder som Ryfylke, Hardanger, Sogn og Hordaland. 

Jeg fikk jo med meg mye i Møre og Romsdal (dog ikke Nordmøre ettersom jeg ikke kom lengre enn til Bud), men det var ikke tilfelle lenger sør. Og selv om Sognefjorden er lang, så har jeg lyst å dra innover et stykke, med Flåm som hovedmål – drømmen er jo å legge til der og ta Flåmbanen!

Utsikten fra Geiranger, gjestehavna i midten. Turen inn dit var verdt det!

I fjor ble jeg advart mot å dra inn til Geiranger – flere båtkolleger mente fjorden var lang og kjedelig og ikke var verdt turen – men jeg storkoste meg! Så Sognefjorden står absolutt for tur! Selv om den er mye lengre – jeg skal tross alt ikke helt inn, bare nesten!

Så er det jo flere steder jeg besøkte i 2021 som jeg gjerne tar et nytt besøk hos også, selv om hovedformålet er å oppdage og besøke nye steder. Steder som Dingja og Hardbakke er dermed plottet inn. Der koste jeg meg storveis, så de må besøkes på nytt.

Et gjensyn med Hardbakke frister i år.

Og selvsagt må jeg ta meg tid til å oppleve Sørlandet på turen vestover, I år fikk jeg ikke besøkt Sørlandet – for første gang siden 2017! Jeg var jo der første gang med snekka i 2018, og deretter har det vært fast “oppmøte” med “stempling” både hos Bjørn i Arendal, broren min i Skottevik og pensjonerte jobbkollegaer utenfor Mandal.

Nå er det et par år siden jeg sist var i Tvedestrand, så det frister å ta avstikkeren dit også.

Så Sørlandet må jeg få til i 2023! Jeg følte at det liksom var noe som manglet når jeg ikke kom meg dit i år. Jeg overveide til og med å ta høstferien min den veien, i alle fall komme meg til Risør, men fornuften overtok…

Åtte dager i Mandal ble litt i meste laget i 2021, men jeg tar gjerne et par dager der!

I skrivende stund har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta hovedferien før eller etter fellesferien. Altså om det blir mai/juni eller august/september. Jentene mine har uttrykt ønske om å få være med på noen båtturer neste sommer, så jeg må i alle fall delvis holde meg i nærområdet noen uker før jeg drar på tokt!

Jeg har enda noen måneder igjen før jeg må bestemme meg med tanke på fristene jobben setter.  De siste somrene har det jo blitt begge deler på grunn av koronaen, og i år tok jeg hoveddelen i mai/juni, men hadde planer om noen uker i august også, som falt i fisk på grunn av sykehusinnleggelsene.

Jeg skal også en svipptur til Sverige sikkert minst et par ganger i løpet av hovedsesongen. Jeg har også lyst til å se om jeg kan få prøvd meg på Telemarkskanalen, men da må jeg ha med meg mannskap i slusene. Så får se om døtrene mine kanskje har lyst til å bli med en uke?

Besøket i Skien i 2020 var ingen höjdare, men Telemarkskanalen er fristende!

Jeg skal også innrømme at jeg overveier å søke jobben om å få jobbe litt fra båten neste sommer også. Lista for å få dette til er nok lagt noe lavere enn før koronaen, men jeg vet ikke hvor positivt innstilt de kommer til å være. Det er verdt å prøve, i alle fall. Det blir nok ikke noe firemåneders-tokt, men om jeg på den måten kunne fått meg et par uker eller tre ekstra, så ville det ikke vært meg imot!

I 2024 blir det nok en tur den andre veien langs svenskekysten, men da har jeg lyst til å prøve meg med Danmark som hovedmål. Vi får se hva det blir til etter hvert. Jeg har jo fortsatt mulighet til å ombestemme meg når det gjelder hvor jeg setter kursen, helt fram til første feriedag, faktisk! 🙂

Sånn er det når man har båt!

Én kommentar til «På tide å tenke på båtferie!»

Legg gjerne inn en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.