Smørepatron til besvær

Mitt første forsøk på å prøve å gjøre vedlikeholdsarbeid på båten gikk ikke bra. Faktisk kunne det endt med at den sank… OK da, kanskje noe overdrevent, men høy i hatten var jeg ikke når det som skulle være en enkel operasjon skar seg fullstendig…

Det jeg skulle gjøre virket jo i utgangspunktet enkelt: Jeg skulle jo bare bytte en tilnærmet tom smørepatron til pakkboksen med en ny og full en. Det gjøres rett og slett ved å skru ut den gamle og skru inn den nye.

Så enkelt at selv far….kan gjøre feil?

Mange av dere som leser dette har vel båterfaring fra før og vet hva jeg snakker om, men for de av dere som ikke har det, skal en nybegynner prøve å forklare…

IMG_1333

Akslingen med pakkboksen til høyre. Greia med rødt lokk er smørepatronen.

Pakkboksen sitter på akslingen (et rundt rør) som er festet til motoren og som går ut av båten akter og har propellen festet bak. Pakkboksen smører systemet med en blanding av fett og vann hvis jeg har forstått det riktig.

I smørepatronen er det i alle fall fett og vann pipler opp fra hullet der patronen skal skrus inn.

Men da jeg hadde fjernet den gamle smørepatronen og skulle sette inn den nye begynte problemene. Jeg fikk nemlig ikke skrudd den inn i gjengene. Jeg prøvde og prøvde uten at noe hjalp, og plutselig brakk patronen av. Den var åpen i bunnen og enden satt fast i selve pakkboksen, der det piplet ut litt vann.

Slik så det ut etter at patronen brakk. Vann pipler ut av hullet i pakkboksen.

Slik så det ut etter at patronen brakk. Vann pipler ut av hullet i pakkboksen.

Den gamle fettpatronen kunne jeg heller ikke sette inn, ettersom det ikke var plass nok til å skru den fast…

I verste fall kunne jo båten bly full av vann og synke ettersom vannet piplet inn hele tiden. Det ville nok tatt en dag eller to, men likevel…

Lurte derfor på om jeg ble nødt til å ta båten på land for å ordne opp i dette, men heldigvis fikk jeg kyndig hjelp av to andre i båthavna, som klarte å lirke og skru slik at patronen faktisk kunne brukes og satt fast. Spør ikke meg hvordan de greide det, men nå fungerer alt slik det skal!

Min egen manglende tro på at jeg kan få til selv de enkleste vedlikeholdsoppgaver i båten har imidlertid fått seg en lei knekk…den var liten nok fra før!

Gammel og ny smørepatron.

Gammel og ny smørepatron.

Men likevel har jeg tenkt å hive meg rundt og bytte filtre, impeller, olje og sinkanoder på motoren til helga….Det er med skrekkblandet fryd jeg går til den oppgaven! Når jeg klarer å køle det til med en liten fillesak som å bytte smørepatron, hva kan jeg da klare å gjøre når en stakkars motor skal til pers?

Den som leser bloggen min vil vel finne ut av det etterhvert…

%d bloggere liker dette: