På søndag fikk jeg en lite hyggelig melding på telefonen: En annen båteier hadde vært borti båten min. Heldigvis var ikke skaden stor, så jeg tror ikke jeg gjør noe med det før båten skal opp og skrubbes til våren.
Jeg får være glad for at den uheldige båtkollegaen var ærlig nok til å sende meg en melding! Det er jo noe man ikke skal ta for gitt nå for tiden.
Det er for eksempel ikke så lenge siden Oscarsborg gjestehavn måtte innføre en straffeavgift på 350 kroner for de gjestebåtene som ikke betaler for seg med en gang de er fortøyd. Det er nemlig flere som spekulerer i å ikke betale, og som gjemmer seg i båten hvis havnevertene banker på! Alt for å slippe å betale noen lusne hundrelapper…!
Så jeg skal bare være glad for at den ærlige ulykkesfuglen sendte meg den meldingen. Det ville vært så lett å late som ingenting.
Men litt spent var jeg jo da jeg stakk ned i båthavna for å se nærmere på skaden. Badeplattformen fikk jo en oppfriskning i sommer, både med sveising og behandling av teaken, så jeg håpet at det ikke var for ille!
Jeg hadde uansett tenkt meg ned i båten, så da fikk jeg bare en ekstra grunn til å ta turen (som om jeg trengte det!).
Heldigvis så det ikke ut til å være veldig store skaden dette her. Som du ser på bildet er det en liten bøy, men det er jo rent kosmetisk, så vidt jeg kan skje. Siden jeg var alene om bord og det er noe kjølig i vannet, så tok jeg ikke sjansen på å gå ned stigen og stå på plattformen, bare sånn for sikkerhets skyld.
Men skaden er jo så liten at jeg uansett ikke kommer til å bry forsikringsselskapet med det, det kan umulig overskride egenandelen å få fikset dette, så jeg tror jeg lar det være som der nå utover vinteren.
Hvis jeg får lagt meg til ved en flytebrygge kan jeg jo legge meg langflat på brygga og studere plattformen nærmere, men det ser ikke ut som det er noen stor skade! Treverket er jo ikke berørt, og da tviler jeg på at det er noen strukturelle skader på undersiden. Det hørtes nesten verre ut når jeg leste tekstmeldingen!
Egentlig hadde jeg planer om å ta en tur over fjorden for å fylle diesel, men kom meg såpass sent av gårde at jeg aldri fikk rotet meg til det, så det ble med inspeksjonen av badeplattformen. men hvis alt går som planlagt, så kan det hende det blir en tur på meg likevel denne uka.
Jeg drar jo vanligvis ikke på de lengste båtturene i vintermånedene. Og Engelsviken har fortsatt ikke fått gjort noe med sakene i motorrommet (jeg har ikke vært flink til å mase på dem heller!), så det er også en grunn til å ta det med ro (jeg har jo fått beskjed om at jeg fint kan bruke båten, men helst ikke kjøre veldig fort med den), og jeg hadde jo tidligere i høst planer om å ta meg en tur over til Sverige.
Så akkurat nå vurderer jeg å ta meg en svensketur og handle litt før jul… Det er nemlig fullt mulig, jeg har avspasering resten av uka! Så det er veldig fristende med en tur til Strömstad. Kan kombinere det med en svipp innom båtkollega og venn Erik i Fredrikstad. I så fall skjer avgangen i morgen tidlig.
En annen årsak til at det ikke kommer til å bli så mange lange turer utover, særlig i januar/februar og begynnelsen av mars, ikke blir så mange og lange turer på denne tiden av året, er kulden og isen. Gjestehavnene stenger gjerne både vann og strøm, og særlig det siste er viktig med tanke på litt varme i båten ved overnattinger. Jeg kan jo selvsagt ha dieselvarmeren på om natta, men jeg har alltid vært litt forsiktig med slikt på grunn av faren for eventuelle lekkasjer. Og jeg vet ikke helt om varmeren er beregnet på å skulle stå på kontinuerlig?
Jeg har stort sett brukt den kun mens jeg har vært underveis for å ha litt lunk under kalesjen slik at det har vært en behagelig temperatur. I snekka var Webastoen veldig effektiv, jeg kunne sitte i t-skjorte under kalesjen mens det var doble minusgrader utenfor! Wallasen om bord i Bergtatt II har ikke vært så effektiv, men nå er jo varmeren totaloverhalt og slanger med hull og rifter byttet ut, så jeg tror nok det kan bli ganske så varmt og lunt om bord denne vinteren.
Bortsett fra det er det jo i den perioden jeg har nevnt stort sett alltid noe is utpå fjorden, noe som begrenser hvor og hvor langt jeg kan tøffe rundt, da jeg helst vil unngå å leke isbryter! Jeg har lagt til på Oscarsborg i januar uten å støte på hard is (den første kom ved Digerud i form av tynne slapseflak), men lenger ut i fjorden har jeg ikke vært. Oscarsborg er også en av de få havnene som har strøm året rundt. Andre steder som ville vært naturlige å besøke legger gjerne isen seg tidlig. I Bærumsskjærgården og innerst i Bunnefjorden gjerne allerede i desember. På Sætre blir det også fort is.
Stort sett kan jeg rusle rundt i Bunnefjorden fram mot Berger/Fjordvangen før isen kommer. Stort sett også mellom Oslo-øyene, men enkelte steder i kortere perioder kan det legge seg is mellom øyene. Bjørvika blir fort islagt for eksempel. Inn mot Lysaker og rundt Killingen kommer det også fort is. Men som alltid håper jeg på en mild vinter – slik jeg har gjort hver vinter siden jeg fikk båt!
Nå får jeg telle på fingrene og vurdere en tur til Strömstad. Skal jeg gjøre det i år, så må det nesten skje denne uka, neste friuke kan det være for sent både med tanke på vær og eventuell is.
Fra i morgen og ut uka ser det jo ikke så ille ut både med tanke på vind og oppholdsvær, så jeg får studere Yr & Co nøye! Jeg bestemmer meg for om det blir svensketur i løpet av ettermiddagen. Eller kanskje jeg uansett drar på tur og bestemmer meg når jeg er i Fredrikstad?
Først skal jeg uansett se på skiskyting – som endelig setter i gang for sesongen. Det er vel den TV-sporten som jeg synes er mest spennende å se på!