Min maritime «bucket-list»

Jeg har vært så heldig i mitt relative korte båtliv at jeg har fått gjort flere ting som jeg alltid har drømt om å gjøre. Besøke steder jeg aldri har vært før og alltid har hatt lyst til å besøke. Men det gjenstår fortsatt en god del.

For ikke så lenge siden var det litt aktivitet på båtforumet i en tråd som heter «Shetland 17. mai». Den omhandler noe som er en fast tradisjon blant båtfolk på Vestlandet og Midt-Norge, nemlig det å dra over til Shetland for å feire nasjonaldagen der.

Lerwick, Shetland. Bilde brukt med tillatelse/Creative Commons

Det hele har selvsagt sin bakgrunn i krigshistorien og toktene til Shetland-Larsen og hans likesinnede under den andre verdenskrig der nordmenn flyktet fra nazistenes okkupasjon. Både motstandsfolk og andre dro den veien og i retur kom utdannede og opptrente soldater og sabotører, samt forsyninger.

Shetland var jo første landkjenning med Storbritannia og også innen rekkevidde av den britiske marinebasen Scapa Flow på Orknøyene litt sør for Shetland. Og på grunn av det som skjedde under krigen har det blitt knyttet bånd mellom Norge og de skotske øyene.

Både i Lerwick og i Scalloway finner man gater med norske navn og minnesmerker fra krigen. Og i mange år har altså norske båtfolk dratt i samlet flokk over til øyene for å gå i 17. mai-tog der.

Det er vel stort sett seilbåter som drar over, men det har også vært motorbåter, som for eksempel denne. Selv synes jeg vel kanskje at min Tresfjord 29 er litt for liten til en sånn tur, i alle fall hvis jeg drar over alene. Burde i det minste ha med mannskap og dra i følge med andre båter, men jeg ville nok følt meg noe tryggere i en noe større båt…

Scalloway, Shetland. Bilde brukt med tillatelse/Creative Commons

Men med min interesse for historie og spesielt andre verdenskrig – igjen med hovedblikk på okkupasjonen av Norge – så har en tur til både Orknøyene og Shetland alltid vært noe jeg har tenkt kunne være spennende, lenge før jeg fikk båt.

Faktisk er det jo mulig å kombinere dette med en skikkelig langtur som kunne ha begynt med å dra over fra Bergen til Shetland til 17.mai. Deretter videre til Orknøyene og så inn til fastlandet og gjennom den kaledonske kanal fra Inverness til Fort William!

Deretter videre ut i Irskesjøen med muligheter til besøk både i Nord-Irland og Irland samt Isle of Man. Så kan jeg stikke innom både skotske, walisiske og britiske havnebyer på vei sørover før jeg drar inn til den engelske kanal og over til Frankrike. Går jeg inn ved Le Havre er det åpent med elver og kanaler gjennom hele Europa slik at jeg dermed er inne på et annet punkt på min bucket-list: Kanalferien!

Det ville ha blitt litt av en rundtur! Og fullt mulig! I det hele tatt, her kan man få til mye hvis tiden og helsa holder! Kan jo ta det i motsatt rekkefølge også…

Foreløpig ser min liste slik ut når det gjelder steder og turer jeg har lyst til å ta med min egen båt (listet opp i tilfeldig rekkefølge):

  • Europas elver og kanaler
  • Gøta kanal
  • Telemarkskanalen
  • Shetland 17. mai + Kaledonske kanal/Skottland/Nord-Irland/Irland/Wales/England…
  • Sveriges østkyst med Gotland
  • Kysten rundt i Norge (helt opp til Finnmark og gjerne retur)
  • De baltiske landene med Finland
Engelsk narrowboat

Med leid lokal båt, som mannskap hos andre eller med en annen type egen båt enn det jeg har nå:

  • Gresk øyloffing 
  • Over Atlanteren
  • Til Svalbard
  • Engelsk narrowboat-tur/er (mange kanaler å velge mellom!)

Uten egen båt (stor båt/skip):

  • Middelhavscruise
  • Cruise i Karibien
  • Til Svalbard (med ekspedisjonsskip/cruiseskip, ikke fly – vil til Svalbard sjøveien!)

Så får vi se hvor mye av dette jeg kommer til å kunne krysse av for ved veis ende… De fleste skal være oppnåelige på en eller annen måte, bare jobben som kommer i veien… 😀

 

Related Images: