Endelig kran igjen i båthavna

Før påske var det årsmøte i båthavna og der ble det vedtatt å oppgradere krana i havna, som ikke har vært i bruk på flere år. For meg er det en veldig god nyhet som gjør det både lettere og billigere å drive med vårpuss og vedlikehold.

Krana har ikke vært i bruk mens jeg har hatt Tresfjorden, men da jeg hadde snekka var det fast rutine at den ble løftet opp hver vår, spylt og stoffet og byttet sinkanoder på.

Til og med guttungen var med og hjalp de første årene, selv om han aldri har vært spesielt opptatt av båten og – i motsetning til døtrene mine – kun har vært med på tur noen få ganger.

Nå kan jeg endelig få gjort det igjen i hjemmehavna framfor å måtte betale dyrt for å gjøre det andre steder. 

Bunnstoffing av snekka i båthavna i 2014. Ungene hjelper til. Det har de gjort ved flere anledninger senere også

Siden jeg ikke har bil eller sertifikat så er det veldig tungvint for meg å komme meg fra og til et sted fra landjorda, gjerne et stykke unna der jeg bor. Sist jeg hadde båten oppe for vårpuss og stoffing- på Kavringen i 2020 – overnattet jeg derfor om bord i båten mens den sto på land! Da regner jeg ikke med løftet under dugnaden i fjor.

Nå skal denne krana i drift igjen.

Båten var også oppe på Kambo i 2021 etter grunnstøtingen da det ble gjort et lettere reparasjonsarbeide under kjølen, som var skrapet litt opp. Da ble det også foretatt bunnstoffing, men ikke vask eller polering. Da måtte jeg også overnatte i båten, og måtte ta tog/buss fram og tilbake mellom Oslo og Kambo for å jobbe.

Så jeg ser fram til at krana blir oppgradert og sertifisert og settes i gang igjen, selv om det nok kanskje ikke skjer nå på vårparten, men senere i sesongen. Da har jeg bare fem minutter fra båthavna og leiligheten.

Med båten oppe et døgn er det tid nok til både vask, polering og stoffing før den settes på sjøen igjen, og til en pen pris også. Så dette gleder jeg meg til. Riktignok er prisen nesten det doble av hva det kostet da den var i drift forrige gang, men likevel mye billigere enn flere andre steder i næromådet som jeg sjekket da båten skulle opp i 2020.

Tresfjorden veier omtrent det dobbelte av snekka, men fortsatt godt innenfor maksgrensen på 5 tonn som krana kan ta.

I år er det kanskje ikke så veldig farlig å få tatt opp båten nå på vårparten ettersom den fikk en skikkelig gjennomgang i fjor sommer. Bunnstoffet som ble brukt skal ifølge reklamen holde i to år, så vi får jo se om det stemmer. Vaskes skal den uansett, det behøver den ikke å være på land for.

Jeg tenker likevel at hvis krana er operativ i løpet av sommeren, så kan jeg alltids få tatt et løft før hovedtoktet starter i august og eventuelt byttet anoder og spylt vekk det som måtte ha kommet av groe, uten at jeg behøver å ta på nytt bunnstoff.

På Kavringen i mai 2020. Skålankeret på bildet ble byttet ut med et M-anker/Bruce-kopi under dugnaden i fjor.

 

 

Related Images: