Jobben med å gjøre båten klar til årets første tokt fortsetter denne uka, og jeg fikk heldigvis også gjort en del i løpet av fridagene i påsken. Mer enn jeg hadde trodd, faktisk!
Jeg nevnte jo allerede i forrige uke at jeg hadde fått tjuvstartet litt med å få lagt på ny folie til bordet som skal tilbake i forkabinen når den er ferdig. Ikke akkurat den vanskeligste oppgaven og heller ikke en oppgave som det hastet med ettersom bordet vel er det siste som skal på plass når forkabinen er ferdig, men for meg var det faktisk viktig i å det hele tatt få begynt og få en god start.
Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at de negative tankene om hvor udugelig jeg er til å gjøre praktiske ting raskt kommer med en gang jeg plages med enkle ting. Så det var viktig for meg å begynne med noe som i utgangspunktet skulle være lett! Og etter et mislykket forsøk først – der jeg raskt forsto at jeg hadde begynt litt galt og stoppet før det ble for ille – så hentet jeg meg inn igjen og fikk det til på andre forsøk noen timer senere! Ikke 100 prosent perfekt, men mer enn bra nok.
Tror det vil passe veldig bra til slik jeg tenker meg forkabinen. Jeg hadde opprinnelig tenkt å pusse ned og lakke listverket på sidene til bordet, men etter å ha sett nøyere på dem, så ser de jo omtrent nye ut, så jeg dropper det inntil videre.
Det neste jeg fikk gjort var å ta de to dørene til forkabinen og feste lister, lås og andre duppeditter på sidene, for deretter å ta dem ned til båten og montere dem tilbake på plass. Det klarte jeg også greit – så nå fyrer jeg ikke for kråka lenger hvis jeg trenger å varme cockpiten med dieselvarmeren. Resultatet ble så bra at jeg vurderer å bruke folie også på de litt slitne veggene i front av cockpiten.
Det er billig og ser bra ut, og da utsetter jeg i alle fall et mulig pusse-og-lakke-prosjekt med noen år. Da får jeg i alle fall øvd litt før jeg eventuelt gjør det på en annen måte. Og som jeg sikkert har skrevet hundre ganger før: Det er jo min båt, så jeg gjør slik jeg vil selv om purister nok rynker på nesen!
Faktisk oppdaget jeg noe nytt i løpet av påsken, av alle steder på Pinterest der jeg kom over en fyr som brukte selvklebende vinyl til å kle vegger og tak på nytt i en båt (istedenfor vanlig skrogtrekk). Resultatet ble jo veldig bra.
Men dette fikk jeg en mistanke om nok er en del dyrere enn den folien jeg har brukt. Det er 3M som produserer den – navnet på produktet er Di-Noc – og jeg klarer ikke å finne ut hva den koster her i Norge, må alltid sende en epost med prisforespørsel, og det betyr gjerne at det ikke er billige saker – neppe i samme prisklasse som rullene du får kjøpt for 89 kroner på Lindas Dekor!
Og ganske riktig, på Ebay fant jeg noen eksempler der en liten rull lå på over 2.500 kroner – så da blir det nok billigere med den fattigmannsutgaven jeg har, samt å pusse ned, olje og lakke selv! I tillegg er den kanskje ikke så egnet til norske forhold, i alle fall ikke der det gjerne er behov for isolasjon. Videoen jeg så viste hvor lett vinylen festet seg til en ubehandlet flate. Noe usikker på hvor lett det ville være hvis den skal limes på isolasjon. Men nok om det, dette var egentlig en liten digresjon!
Jeg fikk også lagt vindusfolie på de to sidevinduene i akterkabinen slik at det ikke er mulig å se inn, selv om det fortsatt vil være lys inn. Her var jeg ikke veldig nøye med tilskjæringen, for dette er ikke noe som skal være varig, det skal bare hindre innsyn i akterlugaren når man sover der. Når jeg har fått bestilt og sydd ferdig gardiner og hengt disse opp igjen, så skal folien fjernes, noe som er svært lettvint.
Men nye gardiner står akkurat nå ikke langt opp på prioriteringslista! Regner ikke med at de kommer på plass før til neste sommer. Men det er jo greit å kunne sove der nå uten at folk kan stirre inn på deg mens du sover… Og som du ser på bildene så var det meget effektivt.
På langfredag tok jeg med meg litt utstyr ned i båten for å foreta litt slipearbeide her og der. Hjemme har jeg ikke noe sted å begynne å pusse og lakke – ingen god idé å gjøre det i stua, og jeg har ikke noen garasje, eller benk eller bord som jeg kan plassere slikt på ute heller, så dermed tok jeg sandpapir og våtslipepapir ned i båten og rigget meg litt til der.
Forkabinen skal jo uansett vaskes ned før isolasjon og nytt skrogtrekk skal på plass, så jeg tenkte jeg kunne gjøre disse tingene om bord istedenfor.
Jeg tok også med meg noe restefolie for å legge på tre av de små lukene på gulvet i forkabinen og fikk freshet dem litt opp.
Ikke så nøye egentlig, siden de jo uansett vil være skjult av puter og evt. teppe eller EVA-teak (har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha på dørken der ennå), men greit for å holde helhetsinntrykket oppe (stuelukene på benkene både i forkabinen og akterkabinen har fått samme behandling), og unødvendig å slipe og lakke de små trestykkene som ingen vil se uansett!
Egentlig var den rullen også opprinnelig en feilbestilling, men så fant jeg ut at jeg kunne bruke den på disse små lukene istedenfor. Overflaten var nemlig ganske så slitt på samtlige.
Det jeg deretter bega meg i gang med var sidestykkene til sofaen i forkabinen, som fungerer som både hyller og rygg til sofaene.
Jeg har vært inne på tanken å bruke slik plastfolie på disse også, men jeg ønsker meg litt erfaring på dette med å slipe, olje og lakke ettersom jeg ønsker å pusse ned og olje/lakke bordet i cockpiten (og flere steder) etter hvert. Der har jeg ikke lyst til å bruke folie, det skal jo være litt ekte treverk om bord også!
Dog så jeg at særlig det ene ryggstykket, det som var montert på babord side der det har vært mest lekkasje, er i ganske skral tilstand. Det er vel egentlig moden for utskiftning, men det tar jeg ved neste korsvei!
Det spørs om det faktisk ville ha blitt penere om jeg hadde jukset litt der også, og lagt på plastfolie. Men jeg hadde uansett ikke nok folie til å ta den jobben, så jeg tenker at det var greit å pusse ned nå, og deretter olje og lakke. Da ser jeg om det blir akseptabelt eller ikke, om det ser dårlig ut, så behøver jeg ikke demontere disse ryggene hvis jeg senere bestemmer meg for å jukse med å legge på folie… Og jeg trenger som sagt å øve litt på slikt uansett.
Jeg fikk også gjort flere ting som jeg egentlig ikke hadde tenkt å gjøre i denne omgangen, men jeg fikk jo litt blod på tann når jeg fikset de oppgavene jeg allerede har nevnt…
I cockpiten, på sidene der man entrer båten, er det to lange «trestykker»/»bord»/»planker» eller hva man nå skal kalle dem. Der er det plassert to solide metallhåndtak (i tillegg til de flotte i teak på utsiden som ble spesiallaget av Nils fra båtforumet i fjor). Dette treverket er også ganske så bleket og nedslitt, så jeg satte i gang med å pusse ned disse også. Jeg tror kanskje dette treverket, spesielt på endestykkene, er så nedslitte at jeg må dekke det til med mahognybeis eller noe slikt. Men det får jeg vurdere etter hvert.
På første påskedag fortsatte jeg med det som var av sliping (men da smådetaljer for hånd på grunn av helligdagsfreden) og jeg er selv fornøyd med resultatet. I løpet av denne uka skal jeg prøve å olje og lakke noen strøk.
Planen er å levere sofaryggene til RS Andersen i Fredrikstad på turen som starter neste uke. Da skal han nemlig sy på samme trekk på ryggene som er på madrassene og putene. Kanskje kan jeg til og med hente de ferdige på returen i begynnelsen av mai? Må fyre av gårde en melding og høre om når det passer.
Jeg fikk også pusset ned den sparkelen som lå på et par steder innvendig i båten og nå ser også det mye bedre ut! Dog er det litt fargenyanser, men akkurat det driter jeg i. Kan eventuelt putte på noe topcoat der for å gjøre det penere, men det er flisespikkeri og ekstremt langt ned på prioriteringslista akkurat nå. Må poleres for å bli helt ferdig, men det tas senere i vår.
Langfredag rakk jeg også å bytte ut 12V-uttaket ved førerposisjonen med et USB-uttak for lading av mobilen. Jeg har for øyeblikket ikke noe utstyr om bord som trenger 12-volts-uttak, så det er mer behov for ladeuttak til mobiler selv om jeg for så vidt kan bruke inverteren til det også. Men selv om jeg fikk byttet ut uttaket, så viste det seg adskillig vanskeligere å få på plass ledningene som skulle være der!
Hverken fra cockpiten eller fra toalettet klarte jeg nemlig å få festet de to ledningsstumpene! De er for korte til at jeg får dratt dem opp av hullet i cockpiten og det er for trangt til at jeg med mine kleptomanpølser klarer å komme til i det trange rommet fra baksiden (på toalettet).
Når lokket til baksiden av kontrollpanelet er lukket, så er ledningene lange nok, men når det er åpent, så er de for korte! Jeg prøvde å feste en ledning til de to og dra dem opp gjennom hullet, men det ble for trangt til at jeg fikk festet dem. Jeg må nok rett og slett bytte ledningene med noen centimeter lengre ledninger. Det er ikke mye som skal til, men jeg trenger litt annet utstyr enn det jeg har for å få gjort det skikkelig. Heldigvis er de godt merket etter dugnaden i fjor, der det ble lagt en drøss med nye ledninger og hvor det gamle sikringspanelet ble skiftet ut med et flatsikringspanel.
Jeg prøvde å skifte sikringen til vindusviskerne ettersom viskeren på styrbord side ikke har fungert etter dugnaden (virket før båten ble tatt opp), men det hjalp ikke, så det er nok noe annet som er galt. Så uansett ikke ut som om sikringen var gåen, men jeg prøvde uansett. Må nok mer feilsøking til! Vindusviskermotoren er jo bare et par år gammel, så synes det er litt tidlig at den skal trekke sitt siste sukk!
En siste ting, som også hører til gruppa «småting som er greit å få unnagjort», er at jeg har festet fotplata ved førerposisjonen fast igjen. Hengslene hadde nemlig skrudd seg ut fordi treverket var så slitent at skruene ikke satt fast lenger. Så nå har jeg satt inn skruer som er litt tykkere, og dermed sitter den godt fast igjen. Enn så lenge.
Plata bruker jeg når jeg skal stå oppreist og se ut av takluka. Når jeg sitter hengsler jeg den gjerne opp igjen, fordi den er såpass lav at jeg kjenner kanten av protesehylsa skjære mot underkanten av låret når jeg sitter, noe som ikke er behagelig i lengden.
Ingen stor sak altså, men jeg ble påminnet om at jeg må finne fram en ordentlig knipetang for å kutte av enden av en skrue som er skrudd inn fra baksiden og som stikker ut foran. Den er det lett å både rive opp bukser og kutte seg med når jeg går i shorts.
Jeg har også – endelig – fått tatt vekk den gule maskeringstapen på vinduene i baugen! De skulle jo fjernes etter fjorårets dugnad, men har blitt værende… Godt med alt som er unnagjort, selv om det er småting!
Denne uka jobber jeg natt og må sove ut litt før jeg kan komme meg ned i båten på ettermiddagene, men jeg har et lite håp om å få gjort meg ferdig med det som gjenstår av de arbeidsoppgavene jeg hadde på lista før påske.
Det betyr å fikse litt mer gelcoatskader (dog temperaturavhengig) og pusse noen slitne lister som er montert under vinduene i cockpiten. Det siste kan det hende at jeg utsetter litt. Jeg har ikke fått gjort noe med batterimonitoren heller, så det er det mulig jeg ikke rekker… Vi får se hvor tidlig jeg klarer å komme meg opp etter nattvaktene!
Uansett er jeg faktisk litt imponert over meg selv over at jeg har klart å gjøre alt dette! For en med tolv tommeltotter i alle fall! Alt ser nok ikke perfekt ut, men så lenge det er bedre enn det var i utgangspunktet, så klager jeg ikke. Innsatsviljen har vært litt opp og ned ettersom været har vært så fint at jeg har sittet og drømt meg litt bort i båten. Jeg har ikke hatt anledning til å dra utpå, og spesielt på påskeaften var det så nydelig vær at det var vanskelig å ikke dra ut en liten tur. 😀 Men det er jo godt bare å komme seg om bord! Har også hatt tid til et par «cowboystrekk» i akterlugaren, og gleder meg til årets første overnatting er i boks neste uke! Sover alltid godt i båten.
Noe av det siste jeg skal gjøre før jeg drar av gårde førstkommende mandag, er uansett å få vasket båten skikkelig grundig innvendig. Jeg må også få vasket kalesjen før jeg drar, så jeg håper at det kommer på vann i havna, hvis ikke får jeg ta med meg vann på flasker ned til båten. Hvis det kommer på vann denne uka skal jeg også få spylt og vasket båten litt på utsiden, hvis ikke kan det hende jeg gjør det underveis i en havn det er koblet til vann.
Får bare krysse fingra og håpe at alt går som planlagt til uka…