Tirsdag gjennomførte jeg båttur nummer 800 siden jeg kjøpte snekka i oktober 2013! Det ble en meget presentabel tur for en jubileumstur, for å si det slik, ettersom jeg endte opp med å være på farten i nøyaktig 13 timer! Dog med hele tre stopp underveis.
Jeg lå halvannet døgn lenger enn jeg hadde tenkt hos broren min i Skottevik, mest på grunn av været. Denne gangen var jeg også veldig uheldig med vindretningen. Alle de andre gangene jeg har ligget der har jeg ligget godt beskyttet mens det har blåst kraftig utenfor.
Denne gangen kom vinden konstant og presset båten mot brygga. Jeg fendret godt, så båten er – nesten – uskadd – men de to første nettene ble likevel ganske urolige. Og som dere ser av bildet under, så har rekka på styrbord side fått seg en bøy.
Jeg puttet en kulefender der og den må ha kommet i klem med bryggekanten såpass at rekka har blitt bøyd. Vet ikke om den kan rettes opp med en gummihammer eller noe slikt? Eller må det sterkere lut til? Jeg får høre med mine båtkolleger.
At det har vært krefter i sving ser man også på fortøyingstauet brukt i baugen – det er nå byttet ut.
Ifølge broren min bruker de å starte ganske tidlig, kanskje allerede i sjutiden, så jeg tenkte at jeg skulle komme meg av gårde i god tid og satte vekkerklokka til 5.30. Men våkna allerede rundt 5.10 og tok med en kaffekopp, brygget kaffe til Stanley-termokoppen og kastet loss ganske så nøyaktig klokka 05.50!
Jeg tenkte meg i utgangspunktet å dra til Grimstad, men det ble en annerledes rute enn det jeg hadde tenkt – det blir det jo gjerne! Jeg fylte noen liter diesel i Lillesand siden jeg ville være helt sikker på at jeg hadde nok å gå på fram til jeg topper tanken i Engelsviken. Jeg skal jo innom der på returen for at slippen skal sette inn ny impeller/sjøvannspumpe på motoren.
Jeg har fylt et par ganger før i Lillesand, og vet av erfaring at de ligger i øverste segmentet når det gjelder pris, men til og med jeg fikk sjokk. 21 kroner literen???!!!! Det er jo nærmest fjorårspris! Nesten 7 kroner dyrere enn i Engelsviken…
Så dette blir nok siste gang jeg fyller i Lillesand! Jeg hadde jo opprinnelig tenkt å fylle i Mandal, men glemte det da jeg dro. Skal ikke gjøre den tabben flere ganger…Reneste ranet! Båtdieselen er jo billigere i Sverige enn i Lillesand! (Kostet 16,50 svenske i Borlänge for noen dager siden, ifølge et innlegg på Facebook – som er rundt 17,30 i norske kroner!)
Deretter gikk turen videre til Grimstad. Jeg hadde jo egentlig tenkt å dra gjennom Grunnesund på returen, men var så irritert på grunn av dieselprisen at jeg glemte meg helt og tok samme rute ut fra Lillesand som da jeg ankom i begynnelsen av ferien!
Jeg kjente det begynte å rumle i magen, hadde jo ikke matlyst da jeg sto opp – litt for tidlig for meg – men nå begynte jeg å bli litt sulten. Så jeg la til der og lurte på om jeg skulle gå på land og bevilge meg en frokost på kafé eller noe slikt, men endte med å spise i båten. Har nok av pålegg og knekkebrød om bord, så da ble det slik denne gangen. Jeg var jo også såpass tidlig ute at det fleste kafeene/bakeriene ikke hadde åpnet da jeg ankom.
Da jeg var ferdig med å spise var klokka så vidt passert 10 og jeg syntes det var vel tidlig å avslutte en fin båtdag på, så da tenkte jeg at jeg vel like godt kunne komme meg videre. Det skulle blåse opp om noen timer før det skulle roe seg litt igjen, så jeg tenkte det kunne være greit å komme seg litt innaskjærs.
Turen gikk dermed ut gjennom Smørsundet og gjennom Hesnesundet og til Arendal. Også denne gangen valgte jeg å dra på utsiden siden jeg ikke var helt sikker på om stakene var satt ut på innerste lei. Det ble ikke noe besøk eller kaffe hos båtboer Bjørn da han var opptatt på andre hold denne morgenen.
Allerede i Tromøysundet kjente jeg at det begynte å blåse litt, så jeg tok indre lei via Flosta og koste meg der. Da jeg nærmet meg utløpet av Eikelandsfjorden så jeg på Kystværappen at det blåste over 11 m/s ved Lyngør fyr, så da valgte jeg å ta til babord og dra det lille stykket inn til Tvedestrand, der jeg ikke har vært på tre år.
Jeg tenkte at jeg kunne ligge der et par timer og vente til vinden utaskjærs hadde løyet før jeg fortsatte til Risør. Eller eventuelt overnatte.
Siden mitt siste besøk i Tvedestrand har det kommet skikkelige strømstolper også på de to første flytebryggene du møter når du kommer inn. Da jeg var her første gang var det ingen stolper der i det hele tatt. Man måtte trekke landstrømskabler opp til selve kaikanten, det var der strømuttakene var!
Men selvsagt la jeg meg på den ene brygga som bare hadde kjøkkenkontakter – og siden jeg mistet den overgangen jeg hadde til slikt bruk i Mandal (den hadde viklet seg inn i et fortøyningstau om bord uten at jeg hadde sett det, så da jeg trakk tauet til meg fra kaikanten, så fulgte den med og ble ofret til Neptun…), og ikke har en slik kabeltrommel med uteskjøteledning om bord, som jeg vel kunne ha brukt i et slikt tilfelle, så fikk jeg ikke noe strøm mens jeg lå der.
Jeg hadde ikke noe stort behov for å lade heller, men tenkte at hvis vinden ikke løyet slik det var meldt, så kunne jeg enten flytte på meg eller skjøte de fire landstrømkablene jeg har slik at de rakk opp til kaia. Oppe ved rampa står det nemlig en strømstolpe med «riktige» kontakter. For hvis det ble overnatting vil jeg gjerne ha vifteovnen på! Det blir nemlig fortsatt ganske kjølig på nattestid.
Tok en tur opp til byen og fant ut at det ikke var mye liv her i begynnelsen av mai… De fleste antikvariatene var stengt eller hadde bare åpent fredag/lørdag, og det var bare en kafé som var åpen. Alt nede i havneområdet var stengt. Unntaket var Nynorsk Antikvariat. De har jeg faktisk handlet hos på nettet for noen år siden, mens jeg fortsatt hadde snekka.
Jeg søkte nemlig etter en spesiell bok, og kom tilfeldig over en helt annen av Odd Børretzen. Den handlet om da han dro fra Hvaler og til Paris i en trebåt i 1973. Det viste seg at han blant annet dro gjennom en del elver og kanaler i Tyskland og Nederland på turen, og da jeg nettopp søkte etter bøker om dette temaet på den tiden – fordi jeg planla å ta en kanaltur selv – så bestilte jeg boka.
Siden da har jeg fått en PDF-katalog med ujevne mellomrom på epost fra dem. I tillegg så jeg at de hadde et avisstativ der de solgte lokalavisa, og siden jg jo gjerne liker å kjøpe med meg lokalaviser når jeg er på tur, så stakk jeg hodet inn. Angrer på at jeg ikke tok bilder fra innsiden også, for her var det stappfullt av bøker – i tre etasjer!
Snakket med en veldig hyggelig fyr som syntes det var hyggelig at en postordrekunde stakk innom, og endte selvsagt opp med å kjøpe en bok i tillegg til avisa!
Den handlet om Napoleonskrigene og sjøslagene i Kragerø-skjærgården, så det ble selvsagt et maritimt tema også denne gangen!
Valgte å ta en liten sen lunsj i båten og da jeg sjekket Kystvær-appen igjen etter et par timer var vinden ved Lyngør fyr nede i 6-7 m/s, så da valgte jeg å fortsette til Risør. Dro på innsiden av Lyngør denne gangen, og klokket inn ved gjestebryggene i Risør ganske så nøyaktig klokka 18.50 – altså tok turen totalt 13 timer! I motortimer dog «kun» 8.55. Bare meg og en livbåt som lå der.
Men en solid etappe for å feire at dette var min båttur nummer 800 ble det jo som sagt! Nå mangler jeg 11 turer med Tresfjorden for å runde 300 turer med den, og den rekorden ryker nok senere i mai, da jeg skal ut på en ny runde med tre ukers båttur – da til Sverige, etter planen i alle fall!
Hvis vi deler antall turer på 9,5 år, så blir det et gjennomsnitt på 84,2 turer i året. Ikke så dumt det!
Når du leser dette ligger jeg i Stavern og skal snart ut på en ny etappe. I skrivende stund er jeg ikke helt sikker på hvor jeg drar, mulig jeg velger å dra innom Fredrikstad slik at hvis jeg starter tidlig fredag kan jeg være hos Engelsviken på formiddagen. Så tenker jeg at jeg kanskje tar en overnatting i Moss før jeg tar sjarmøretappen hjem til Nesodden på lørdag. Også mulig at jeg bare drar til Østre Bolærne, enda kortere over derfra til Engelsviken.
Som jeg jo liker å skrive: Vi får se!
Det må mer til enn en gummihammer. Er jeg hjemme når du er i Fredrikstad skal jeg får rettet opp rekka di!
Gratulerer med vel gjennomførte 800 turer!😃😃
Hadde en mistanke, det er solide saker dette her! Er i Fredrikstad i begynnelsen av neste uke, etter planen!