Søndagstur på årets siste varme dag

Forrige søndag hadde eldstedattera “bestilt” en båttur. Døtrene mine er jo veldig glad i å være på tur, men noe oppgitte over at jeg omtrent alltid er borte om sommeren.

Sunniva fikk dog med seg seks dager i båten i løpet av den første uka av sjuukersferien min, da vi endte opp i Sverige. Så var jo jeg borte i seks uker, så nå var hun nok veldig sugen på en ny tur.

Og siden søndagen viste seg å by på enda bedre vær enn det meteorologene hadde meldt, så ble det jo en innertier! Hun hadde med seg en folkehøgskolevenninne som var på besøk fra Trondheim, så dermed ble det en liten sightseeingtur blant Osloøyene denne fine søndagen.

Foto: Sunniva Berg

Spørsmålet er om den søndagen kanskje var siste rest av sensommer/tidlig høst?

Det var i alle fall godt og varmt med sol og blå himmel og 18 grader under kalesjen selv uten oppvarming. Sidevinduene ble rullet opp og takkalesjen var også for det meste åpen på både passasjer og førerside uten at vi frøs i det hele tatt.

Riktignok hadde vi godt med klær på oss, men jeg svettet under ullgenseren og innså fort at jeg nok kunne ha kledd på meg mindre (t-skjorte, så en ganske tynn langermet genser og til slutt en tjukk ullgenser). På utsiden var det dog rundt 12-14 grader, men med sola i trynet føltes det – og var –  mye varmere!

Jeg plukket opp jentene på Tjuvholmen, noe som passer Sunniva som hånd i hanske siden hun bor på Bislett og kan hoppe på 21-bussen som jo har endestasjon på Tjuvholmen.

På Filipstadkaia lå cruiseskipet “MSC Preziosa”, så jeg sjekket Oslo Havns sider for å se når hun skulle røre på seg igjen og så at avgangen ikke var før søndag kveld. Greit å vite at det var trygt å dra forbi! Svært skip med plass til over 4.000 passasjerer og det var nok av folk på kaia og Tjuvholmen som kikket på skipet.

På veien ut etter å ha plukket opp jentene så vi også et par kajakkpadlere som tok selfier med skipet!

Turen gikk derfor forbi Tjuvholmen og Aker Brygge og over Pipervika til Vippetangen. Deretter inn i Bjørvika og mellom Operaen og kunstverket som er fortøyd utenfor, forbi Sørenga og deretter inn i sundet mellom Sjursøya og Bleikøya.

Deretter dro vi inn mot Ormsundet og passerte akter for et containerskip på vei inn til kaia, før vi dro under den lille brua ved Ormsundet og gjennom Grønsund til Padda.

Dagen etter hadde jeg 10-års-jubileum som båteier, som jeg skrev om i et innlegg på mandag, og helt tilfeldig dro jeg altså søndagen til det stedet hvor jeg hentet min første båt i 2013! Jeg hadde jo egentlig planlagt å ta samme tur på mandagen som jeg gjorde for ti år siden, men så skulle skjebnen føre til at jeg ble dårlig mandag og ble det i flere dager, slik at det ikke ble noen tur, men kakefeiring på land istedenfor.

Det er derfor jeg brukte bordet “skjebnen” – det kan jo nesten virke som det var en mening med at jeg tok den turen en dag tidligere…

Vi passerte Padda og den flytebrygga hvor jeg hentet snekka i 2013 og dro deretter videre under Ulvøyabrua og litt under halvveis mot Hvervenbukta, kanskje nærmest Ulvøya/Malmøya. Der stoppet jeg både båt og motor og så lå vi og duppet utenfor Bekkelaget/Nordstrand mens vi tok en pause, benket oss rundt bordet i cockpiten og nøt en kaffekopp og Sunnivas skoleboller.

Hun hadde nemlig bakt sine første skoleboller denne helgen – noe som kun kan konstateres som vellykket – og hadde med seg de siste på turen. Sunniva er jo veldig glad i kanelbollene som jeg baker og sier det er de eneste kanelbollene hun liker, så det var jo morsomt at hun tok med seg egenbakte boller denne gangen!

Jeg hadde jo vurdert å både bake en kake og også kanelboller for å ta med, men det ble ikke noe av. Sunniva sendte meg en melding like før jeg skulle dra ned i båten  og sa at hun tok med seg skoleboller, så da tok jeg med meg en kanne med kaffe, slik at vi kunne kose oss litt om bord.

Jeg liker jo å stoppe båten og slå av motoren mens jeg drar på disse korte turene i Oslofjorden, for å nyte stillheten og bare høre på bølgeskvulpene mot skroget.

Så da jentene begynte å hinte frampå om boller og kaffe, så tok vi en liten pause der vi koste oss med kaffe og boller og snakket om løst og fast en halvtimes tid før jeg startet opp motoren og vi dro videre, nå i retning tilbake mot Tjuvholmen.

Da vi nærmet oss Malmøykalven kom det et rop fra Sunniva, som stod oppreist ved passasjerstolen med god utsikt – hun hadde sett en sel! Også venninna Andrea fikk øye på den, mens den var litt for langt borte til at jeg kunne bekrefte det – men så ser jeg litt dårlig på avstand. De to var imidlertid overbeviste, så jeg stoler på dem! Det tok imidlertid ikke mange minuttene før det kom et par nye rop fra passasjerene, og denne gangen så jeg det selv: Nemlig en nise/delfin av noe slag.

Jentene mente det kanskje var to, og jeg så selv en av dem flere ganger, så det er ingen tvil om at det var riktig! Det er vel vanligvis niser som observeres, så jeg regner med at det er riktig!

Jeg har hatt uflaks når det gjelder slike observasjoner, er alltid på feil sted når det observeres både niser, hval og sjøløver, og niser har jeg ikke sett fra båten siden 2015! Men da så jeg dem til gjengjeld hele tre ganger! Først litt på avstand i Pipervika i februar 2015 (har et dårlig videokutt som beviser det!) – på en av de siste turene jeg hadde med båt før jeg bla lagt inn på sykehus og til slutt amputert – og deretter to ganger på høsten. Første gang på vei inn til Son i Sauholmsundet, og andre gang da jeg passerte Oscarsborg på Drøbakssiden.

Her har nisen nettopp dykket, og kun ringene sees midt på bildet…

Ved begge de to siste tilfellene svømte nisene på siden av båten i et par minutter, men denne gangen var de litt lenger fra båten. Jeg stoppet båten og lå og duppet litt mens vi så nisene flere ganger. Til slutt ble det stille og jeg startet motoren og dro videre. Jeg fikk ikke knipset noen bilder av observasjonene, men har et kort videokutt hvor man helt i begynnelsen kan se delfinen dykke!

Men her kan man så vidt se en hale!

Ikke så verst for Andrea – venninna til Sunniva – å se både sel og niser på sin første båttur i Oslofjorden!

Deretter gikk ferden videre forbi Langøyene og Gressholmen, forbi Heggholmen fyr og deretter i sundet mellom Nakkholmen og Lindøya, forbi Galteskjøret og tilbake til Tjuvholmen. Alt i aldeles nydelig høstvær! På returen tok jeg nok en gang ruta forbi Hovedøya og Lindøya og gjennom sundet ved Heggholmen fyr.

Til sammen var jeg utpå over fire timer, hvorav jentene var med i omtrent tre, skulle jeg tro.

En flott tur full av opplevelser og inntrykk for alle om bord!

Selv om det ikke ble noen tur dagen etter, for å feire at det var nøyaktig ti år siden jeg hentet min første båt, så fikk jeg kjøpt inn et par kakestykker og lakrisbåter for å feire litt for meg selv hjemme på land! Skulle hatt båtis også for å gjøre det komplett, men den var det tomt for i isdisken…

Flere som har sett dette bildet på båtforumet og Facebook har først trodd at det var blåskjell som lå på tallerkenen, men selv for meg blir det en litt for spesiell kombinasjon! 😀