Båtsesongen 2023 – blinkskuddene

Litt forsinket, men her kommer det siste innlegget i serien med oppsummeringer fra fjorårets båtsesong, som vel uansett kan kalles for et meget vellykket sesong. Dog synes jeg ikke at jeg fikk tatt så veldig mange fine bilder.

Jeg tar jo egentlig ikke ordentlige bilder, jeg bare knipser i vei med iPhonen og har flaks innimellom, så jeg synes vel egentlig ikke at jeg har så mye bra å komme med fra fjoråret. Og mange av bildene og motivene har dere vel nesten sett i ulike versjoner tidligere opp gjennom årene. Det er lett å gjenta seg selv uten å tenke over det!

Så denne gangen har jeg også prøvd å velge ut noen bilder tatt på steder jeg ikke har vært før, eller fra områder på steder jeg har vært før som jeg ikke har foreviget tidligere!

Jeg har litt lyst til å kjøpe meg et ordentlig kamera igjen, men foreløpig er det en del andre ting som prioriteres foran på lista.

Jeg presenterer bildene i litt ulik rekkefølge og ikke sortert verken i favorittrekkefølge eller på noen annen måte. Men jeg skal likevel innrømme at jeg er litt svak for det første bildet! Det er tatt på ett av mine svenske favorittsteder, nemlig øya Källö-Knippla som ligger i Göteborgs skjærgård. Etter at jeg første gang var der i 2019 har jeg blitt veldig glad i dette stedet.

I fjor ble det endeholdeplassen for toktene mine til Sverige, og jeg ble liggende på øya i flere dager. I 2022 var jeg i svært dårlig form da jeg lå der, med stigende feber og et til slutt avbrutt tokt som endte med sykebil i Strömstad og sykehusopphold i både Sverige og Norge. Men i fjor var jeg i mye bedre form, og med været på min side ble det flere fine turer rundt om på øya, slik at jeg fikk sett meg godt rundt der også.

Jeg ble liggende ved det som egentlig er en dagbrygge ettersom det ikke var så mange passende ledige plasser for meg da jeg ankom, og jeg ble liggende det hele tiden, selv om jeg hadde planer om å flytte innover i havna når helga var over og det ble god plass. Men jeg endte opp med å bli liggende der fordi det var et rolig sted å ligge uten masse andre båter rundt meg, og fordi det i ukedagene uansett ikke var mye trafikk der. Man ligger jo litt utsatt til for vind, men vindretningen var fordelaktig for meg hele tiden, så det var kun med båttrafikken ut og inn av havna at det ble litt småsjø.

Det første bildet er tatt en morgen hvor jeg sitter ved bordet i cockpiten og tar meg en kaffe. Fiskeskøyta som lå ved brygga ved siden av meg flyttet seg ikke før nest siste dag, og da ble plassen opptatt av et lite svensk skoleskip med masse ungdommer. Det var koselig å høre dem sitte på dekket på kvelden med en gitar og spille og synge, det virket som de storkoste seg selv om vokalprestasjonene ikke alltid var topp! 😀

Neste bilde er tatt fra en av de lange turene jeg gikk rundt øya. En lang tursti, delvis tilrettelagt for sånne som meg, og satt i stand med EU-midler, svinger seg nordover og rundt øya, med flere badeplasser, hvileplasser og grillsteder. Jeg kom meg til slutt opp på øyas utkikkspunkt, der man kan se helt til Marstrand i pent vær. Bildet under er dog tatt fra selve turstien jeg gikk på, og er tatt i retning nordøst. Nettopp Marstrand ligger vel i horisonten til venstre i bildekanten. Kanskje ikke det mest idylliske bildet, men her ser man både seilbåter og motorbåter kose seg i pent sommervær i juni. Lå der i fem dager – helt frivillig – noe som egentlig er lenge til meg å være på et sted!

Når jeg først er inne på Marstrand, så tar jeg med et bilde derfra også. I fjor var bare andre gangen jeg besøkte Marstrand, men det blir nok flere. Også denne gangen var jeg i bedre form enn ved forrige besøk, så det ble en skikkelig rundtur på øya her også! Jeg har ennå ikke kommet meg inn på selve festningen, så det står på planen neste gang – kanskje allerede i år?

Bildet jeg har valgt er dog ikke tatt fra den turen, men fra en «lunsjrast» (les: softispause) på en av de mange kafeene langs havnepromenaden i Marstrand. Jeg synes den fuglen var såpass kul med bustehuet og blikket rettet mot meg, så selv om det å zoome inn på motivet med en mobiltelefon ikke akkurat gir et bilde som oser av kvalitet og skarphet, så synes jeg det ble litt stilig likevel!

Jeg har åpnet dette innlegget med tre bilder fra Sverige, så for balansens skyld er det kanskje greit at vi penser over til Norge! Det ble jo en ganske lang hovedbåtferie til Sørlandet i fjor, og særlig på Hidra og i Kirkehamn fikk jeg sett meg grundig rundt. Er veldig fornøyd med at jeg klarte å komme meg opp på Hågåsen og fikk sett den fantastiske utsikten derfra. Vanligvis får jeg jo bare sett de stedene jeg besøker fra båtperspektiv og ikke fugleperspektiv – for å si det slik! På bildet under kan du faktisk også se båten min! Den ligger ved en flytebrygge nederst til høyre for en klynge med trær du kan se litt til venstre fra midten av bildet!

I fjor fikk jeg også endelig kommet meg til Sælør, et lite gammelt fiskevær litt nordvest for Lindesnes og Korshavn. Jeg var innom der på vei sørover under den andre koronasommeren, men la ikke til, noe jeg gjorde på høsten i fjor. Der hadde jeg også lyst til å komme meg opp på et utkikkspunkt, men etter å ha kommet meg opp en bratt trapp valgte jeg å snu, da jeg så at det kunne bli en utfordring å komme meg ned igjen fra det bratte henget ovenfor trappa. Men jeg fikk da knipset noen bilder fra oppholdet, og synes bildet under får vist fram idyllen der ganske bra. Det er noe med trange små smug og gater/stier sammen med små hus som jeg liker ekstra godt! 

Farsund har raskt blitt et av mine favorittsteder på Sørlandet. Det er liksom siste stopp hvis jeg ikke kommer meg rundt Lista, og første stopp etter at jeg har rundet Lista på vei sørover. Jeg liker byen og har bare møtt hyggelige folk der, og gjestehavna synes jeg også er koselig. En stor fordel er at nærmeste dagligvarebutikk ligger ved bryggekanten, slik at det er veldig greit og lettvint å bunkre opp med Pepsi-Max!

Bildet under er tatt på returen fra hovedbåtferien i fjor, på en tåkete kveld i september. Jeg befinner meg på den lille brua som man går over til Gåseholmen der gjestebrygga er. Blomsterkassa i forgrunnen og du kan så vidt skimte akterenden av båten min – kun jeg og en tysk seilbåt som lå der da.

Møtte for øvrig på en eldre kar der i en Saga 325, han var fra Oppegård hvis jeg husker riktig i farta, og hadde vært på Sørlandet mange ganger med båt opp gjennom årene. Han likte seg så godt i Farsund at han hadde bestemt seg for å kjøpe seg en leilighet der, så han var innom denne gangen for å gå på flere visninger i området.

Jeg ble jo litt inspirert, men siden det ikke er aktuelt for meg å kjøpe noe, så sjekket jeg utleieprisene i Farsund, og fikk noe å tenke på. For nesten halvparten av hva jeg betaler i leie på Nesodden kunne jeg få langtidsleie i sentrum av selve Farsund på en leilighet nesten dobbelt så stor som den jeg har nå! Det får jo meg til å tenke litt!

Jeg har jo bestemt meg for å flytte fra Nesodden når jeg blir pensjonist – men har liksom hovedsakelig tenkt på Fredrikstad/Halden-området. Men samtidig er det jo flere andre steder på Sørlandet jeg også har hatt i tankene, og Farsund er absolutt et av alternativene.

Neste bilde er også tatt i tåke. Husker ikke helt sikkert, men jeg tror at dette bildet ble tatt tidlig på morgenen før jeg tok bildet ovenfor, og da på starten av dagsetappen som gikk fra Rasvåg på Hidra, over Lista og inn til Farsund. På bildet ligger jeg fremdeles ved brygga mens skuta du ser, som lå bak meg, nettopp har kastet loss. Jeg hadde skuta foran meg i horisonten i morgentåka mens jeg dro over fra Hidra og til starten på Lista, da fortsatte de litt lenger ut, mens jeg dro lenger inn mot land. Etappen tok i underkant av tre timer. Hadde jeg vært litt mer praktisk anlagt kunne jeg godt tenkt meg en slik skute!

På neste bilde hopper vi til Mossesundet i mai. Denne kveldsstemningen har jeg tatt bilde av flere ganger, og dette er et av de mer vellykkede, synes jeg. Blikkstille sjø og solnedgang med refleksjoner i sjøen er en klassiker, så dette synes jeg ble ganske bra tatt med et mobilkamera.

Jeg har ikke vært i Sandefjord siden 80-tallet, og jeg har ennå ikke vært der med egen båt, men i mai i fjor tok jeg en tur for å drive litt research på gjestehavnstilbudet. Fikk med meg en god softis også mens jeg var der. Men selve turen ble tatt med litt større fartøy enn min egen båt. Jeg lå nemlig i Strömstad og bestemte meg for å gjøre en liten vri, så denne dagen ble det en fergetur over Oslofjorden. Jeg tok Fjord Line til Sandefjord, og tok Color Hybrid tilbake – da fikk jeg nemlig en drøy time ekstra i land i Sandefjord og fikk ruslet litt rundt og sett meg om.

Den vrien kan man ikke lenger ta, siden Fjord Line nå har lagt ned ruta si. Så det var jo greit at jeg rakk å gjøre det før nedleggelsen! Og jeg har absolutt fått lyst til å stikke innom byen igjen med egen båt. Det har jeg jo hatt i tankene lenge, men det har aldri blitt gjennomført. Kanskje i år? Bildet under er jo sikkert det mest klassiske turistbildet som man kan ta fra Sandefjord – selveste Hvalfangstmonumentet. Her må jeg dog innrømme at jeg har jukset litt og redigert bildet i etterkant. På iPhonen er det nemlig en funksjon som heter «lang lukkertid» som man kan bruke på bildene i ettertid. Dette er jo hentet fra speilrefleksverdenen, men da stiller man jo inn lukkertiden før man tar bildet, på mobilen kan man altså gjøre det i ettertid. Men jeg er veldig fornøyd med resultatet, så da blir det et turistbilde i denne oppsummeringen også!

Det neste bildet er tatt enda tidligere enn de to forrige, for nå skal vi til et bilde tatt fra fjorårets første langtur. Jeg startet allerede 18. april – rekordtidlig til meg å være når det gjelder å dra helt til Sørlandet, men slik ble det. Dette bildet er tatt i Grimstad fire dager senere, på kvelden 21. april. Akkurat på dette tidspunktet av kvelden, med solnedgang og rødskjær på himmelen, er et av mine favorittidspunkt av dagen, tatt i en av mine favoritt Sørlandsbyer også.

Tok 20 timer og 45 minutter (i rene motortimer) på tre etapper å komme meg fra Oksval på Nesodden til Grimstad. Men da tok jeg en liten omvei og et stopp i Engelsviken for dieselfylling og akslingfiks på Engelsviken Slipp, så jeg kunne nok ha kortet ned noe på tiden hvis jeg hadde dratt direkte. Jeg lå også over en ekstra natt i Risør, og hadde to stopp for proviantering på Valle (Stathelle) og en kaffepause hos Bjørn i Arendal, så jeg kunne kommet meg fram til Grimstad på tre dager. Gjennomsnittsfarten var på 7 knop, så det er egentlig ikke så langt å dra som det kan virke som. Jeg kan fort rekke en tur til Sørlandet og tilbake på en enkelt avspaseringsuke på åtte dager! Og fortsatt ikke stresse, turen foregikk jo i snekkefart!

Første etappe var den lengste, fra Oksval til Stavern. Den tok 10 timer og 25 minutter i rene motortimer, men da med et kort stopp på Kavringen utenfor Nesodden og altså et litt lengre stopp på et par timer i Engelsviken.

Jeg nevnte jo Stavern nettopp, og det neste bildet er nettopp fra Stavern. Det er tatt fra samme tur som Grimstad-bildet, men på vei tilbake i begynnelsen av mai. Da hadde jeg nettopp krysset den beryktede Langesundbukta, denne gangen nesten med silkeføre (det var litt mer bølgete utpå, men ikke av det ubehagelige slaget) og passerer Stavernsodden fyr på vei inn. Dette bildet er tatt på kvelden og fyret og odden blir opplyst av sola på vei ned. Selv om skyene kanskje ser noe mørke ut på dette bildet, så var det ikke noe regnvær hverken denne dagen eller dagen etter, bare sol og 15–16 grader. Jeg kom fra Risør denne gangen, etter et stopp på Valle for å handle inn et par tacobaguetter! Så ble det en overnatting i Stavern før jeg havnet på Østre Bolærne dagen etter.

Det siste bildet i denne oppsummeringen er fra Strömstad. Det er tatt i mai på det andre langtoktet jeg hadde – på tre uker. Det var egentlig en ganske kort visitt i Sverige denne gangen, først innom Fredrikstad, så Strömstad og deretter en tur over til Koster før jeg besøkte Halden for første gang med denne båten. Deretter ble det en tur innom Holmsbu før jeg til slutt kom hjem. Jeg lå i Strömstad på 17. mai og feiret med kaffe og kake på Kaffedoppet, og dette bildet er tatt på kvelden 16. mai, ikke så lenge etter at jeg ankom. Ble liggende her i fem dager før det ble to dager på Koster. Lå også to dager i Halden.

Man kan jo nesten ikke ha et bildeoppsummeringsinnlegg uten å ha med en ordentlig solnedgang, så dette får bli avslutningen! Jeg kunne nok ha plukket ut et par-tre bilder til, men nå er jeg oppe i 12, så det får holde. Det er jo ikke så verst med tanke på at jeg egentlig ikke er så fornøyd med bildesesongen 2023!

Jeg legger jo mange flere bilder ut på min Flickr-konto, (og i bedre oppløsning/kvalitet enn her på bloggen), men jeg har vært litt sløv med det i det siste, så siste bilder derfra – i skrivende stund –  er fra Sverigeturen i juni, så jeg skal skjerpe meg litt, og få lastet opp flere i ukene framover, slik at sesongen 2023 er behørig dokumentert før hovedsesongen 2024 sparkes i gang!

Håper å få tatt litt flere fine bilder i år, men med tanke på de planene jeg har for oppgradering av båten, så er jeg – som nevnt i begynnelsen av dette innlegget – ikke helt sikker på om det blir noe innkjøp av et bedre kamera i år. I tillegg til å få ferdig forkabinen har jeg også planer om å kaste ut gassanlegget og montere en Wallas Safeflame istedenfor, og den er ganske så dyr.

Så det blir nok etter all sannsynlighet hovedsakelig mobilkamerabilder også i år – om jeg da ikke får tilbake masse skattepenger eller et heidundrende godt lønnsoppgjør!

 

Related Images:

Én kommentar til «Båtsesongen 2023 – blinkskuddene»

Kommentarer er stengt.