Ferdig med årsmøtet i båtforeningen

Onsdag var det årsmøte i båtforeningen min. Et lettere kaotisk møte, men en god nyhet kom det i alle fall. Og det var at krana i havna nå kan brukes. Så da blir det kranløft i vår og ny bunnstoffing av båten.

Savnet av krana i båthavna har vært stor for meg etter at krana ikke ble godkjent for bruk for noen år siden. Det betyr at når båten har blitt tatt opp, så har det skjedd andre steder.

De fem årene jeg nå snart har hatt Tresfjorden (Bergtatt II), har det bare blitt tre løft på den, ett på Kavringen på Nesodden i 2020, ett på Kambo i 2021 etter at jeg gikk på grunn (og slikt sett ikke et ordinært planlagt løft) og ett på Nabbetorp i Fredrikstad i forbindelse med dugnaden da jeg lå på sykehus sommeren 2022. I fjor lå båten i sjøen hele året.

Løftet på Kavringen var kanskje det mest tungvinte for meg, selv om det fant sted på Nesodden. Adkomsten fra land skjer nemlig via en lang fjellside og en sikksakgang med trapper og stier, noe som ikke akkurat var ideelt for en amputert båtbruker som meg. Så det endte med at jeg sov om bord i båten de tre dagene den stod på land!

Båten ble også liggende noen dager på Kambo (litt nord for Moss) året etter, og da måtte jeg ta tog til og fra. I Fredrikstad lå båten stort sett på land uten bidrag fra meg, men da jeg endelig var fysisk i stand til å dra dit etter sykehusoppholdet, så ble jeg kjørt.

Å få krana i båthavna i orden igjen har vært tema på flere årsmøter, og i fjor ble det endelig formelt vedtatt at den skulle settes i stand igjen og en krangruppe etablert. Jeg har jo nevnt dette i flere blogginnlegg og har jo sett at ting har skjedd med krana det siste året.

Men først i går ble det altså 100 prosent bekreftet at krana nå er klar til bruk.

Det gjør det jo mye enklere for meg å få gjennomført rutinemessige vedlikeholdsoppgaver på båten, som bunnstoffing og polering, samt skifte av sinkanoder. Selv om jeg har gått over til et bunnstoff som skal holde i to år av gangen, så er det greit å få tatt båten opp hvert år for å ta vekk litt groe, for det kommer alltid noe, spesielt på propellen.

Og etter at båten fikk en skikkelig gjennomgang med både tørrsliping, vannsliping, rubbing, polering og voksing under dugnaden i 2022, så må jo det gode grunnarbeidet følges opp og tas vare på!

Så snart havna åpner opp for bestilling av kranløft skal jeg være på hugget!

 

 

Related Images: