Sagaen om en batterimonitor

Da har jeg jaggu meg klart å gjøre noe selv om bord i båten! I alle fall delvis… Jeg har prøvd å montere en batterimonitor. Det gikk dog ikke helt etter planen …

Batterimonitoren har ligget uåpnet siden jeg fikk den under dugnaden i 2022, og det ble aldri tid til å få den montert da. Jeg har flere ganger tenkt at jeg skulle prøve meg på det, men har mistet litt motet etter å ha lest monteringsanvisninger opp og i mente. Så jeg har alltid tenkt at en båtelektriker må tilkalles for å gjøre jobben.

Men etter at jeg ble liggende så lenge på land på Gressvik i Fredrikstad, så begynte jeg å tenke litt på monitoren igjen, og bestemte meg for å gå i gang. Jeg har jo egentlig tenkt på det lenge.

Stor forskjell på hva jeg behøvde og hva jeg endte opp med! Hendene er et resultat av å bunnstoffe uten gummihansker …

Jeg ønsket meg et hullboresett til jul, og fikk det, så nå ble det tatt i bruk for første gang. Det skal også benyttes når jeg skal montere USB-ladepunkter både i forkabinen og akterkabinen. I alle fall hvis jeg finner ut hvordan jeg monterer de minste hullsagborene …

Jeg valgte å plassere displayet ved siden av der kontrollen til baugpropellen er montert ved førerposisjonen. Jeg ville ha det lett tilgjengelig fra førerplassen. Å bore hullet til displayet gikk helt greit – og dermed har jeg benyttet hullsag for første gang i mitt liv! 😀

Å finne ut hvor jeg skulle trekke kabelen fra dashbordet og fram til det lille rommet hvor forbruksbatteriene ligger, var en annen sak. Men jeg klarte også det til slutt.

Hull og display saget og festet!

Det vanskeligste (bortsett fra kabeltrekkingen), var faktisk å få boret et hull til for å få kabelen fra displayet inn til batterirommet, for da støtte jeg på litt problemer. Jeg fikk rett og slett ikke montert en av de minste hullsagene jeg hadde på drillen, så jeg måtte ta et større hull enn planlagt for å i det hele tatt få noe som helst gjennom!

Hullsagene har to hull som skal festes på en plate der det stikker ut to tapper. Da sitter de skikkelig fast. men de minste sagene hadde ikke noen slike hull, så da ble jeg litt rådvill, og løste det altså med å bore et større hull ved å bruke det minste av de store … 😀

Det finnes garantert en bedre måte å gjøre det på, men det klarte jeg ikke å finne ut av – jeg har tross alt både tolv tommeltotter og kun tre tær…

Men da har jeg i det minste plass til å legge flere ledninger og kabler der hvis det skulle være behov for det i framtiden! 🙂 Men som jeg allerede har vært inne på, så må jeg finne ut hvordan de minste sagene monteres før jeg prøver å montere USB-kontaktene. For der nytter det ikke med et for stort hull! Det blir rett og slett for stygt.

Shunten er festet og oppkoblingen er i gang.

Under dugnaden for to år siden ble omtrent hele det elektriske anlegget gjennomgått da det ble byttet til flatsikringer. Det ble lagt nye ledninger til omtrent alt, også til lanternemasta, og alle ledninger ble merket med hva de var til. Dermed er det jo en lek hvis det skal gjøres utskiftninger eller andre oppgaver hvor det elektriske må demonteres, helt eller delvis. Jeg har derfor gjort det samme med ledningene til batterimonitoren.

De to ledningene som skal gå fra plussiden på batteriene til shunten var ferdig utstyrt med sikring og sikringsholder, noe som gjorde det til en smal sak å installere. Om jeg måtte ha laget lengre ledninger selv, og satt inn sikringsholdere på disse selv, så tror jeg at jeg ville ha feiget ut før jeg kom så langt!

Jeg klarte å bomme på kjøp av kabler i første omgang, kjøpte to ferdige kabler med kabelsko mens jeg lå i Fredrikstad, men da fikk jeg litt problemer siden det rett og slett ikke var plass på batteriene, og måtte gi opp å sluttføre installeringen. Først da båten var tilbake i hjemmehavna fikk jeg fikset det, ved å stikke innom Biltema og kjøpe to kabler uten kabelsko, men slike vanlige ringer. Da gikk det greit!

Jeg valgte å kjøpe ferdige kabler for sikkerhets skyld, for å begynne å mekke kabler er ikke min sterke side!

Det fungerer i alle fall delvis …

Deretter sluttførte jeg oppkoblingen, noe som ikke gikk helt etter planen … Da jeg skulle feste den siste ledningen slo det gnister ut fra skruen der jeg tenkte den skulle være! Et tegn på at den ikke skulle være der likevel …

Så da måtte jeg sette meg ned og studere koblingsskjemaet på nytt. Og jeg fant jo ut at jeg hadde gjort en generaltabbe ettersom det kun er minus som skal ut fra shunten, noe jeg tydelig ble gjort oppmerksom på at båtkolleger på båtforumet!

Jeg hadde jo opprinnelig tenkt at jeg måtte ha en elektriker til å ta seg av selve oppkoblingen til batteriene, og at jeg burde være fornøyd med å få gjort halve jobben, og jeg ser jo nå at det egentlig var ganske så fornuftig tenkt av meg … Jeg er jo en av de minst praktiske gubbene jeg vet om!

Men jeg er likevel veldig fornøyd med at jeg i det hele tatt har klart å bore to hull og trekke kabelen fra displayet ved førerplassen helt fram til rommet der batteriene står! Til meg å være er jo dette nesten en bragd i seg selv! 😀 Å skru fast shunten gikk også faktisk lettere enn jeg hadde trodd. Og i tillegg er selve displayet montert pent og ordentlig, i alle fall etter min standard! 😀

Mangler en del info, men dette får duge inntil videre.

Slik det ser ut nå får jeg kun opplyst ladestatus i prosent samt spenningen på de to batteriene, og det er i alle fall en stor forbedring fra tidligere ettersom jeg før måtte sette meg ned på kne, åpne luken til batterirommet i dørken og dra fram multimeteret. Nå ser jeg spenningen fra displayet på dashbordet og ikke minst på en app på mobilen. 

Startbatteriets status ser man på egen, klassisk VU-måler på dashbordet, men nå har jeg også en litt bedre oversikt over tilstanden på forbruksbatteriene, (det som står oppført som startbatteri på appen til venstre er forbruksbatteri nummer to, ikke startbatteriet). Jeg gleder meg til å se hvordan monitoren fungerer i praksis når den er koblet opp 100 prosent riktig. Det vil gjøre at jeg føler meg litt tryggere, spesielt når jeg ligger i uthavn, som jeg har planer om å gjøre litt mer framover.

I tillegg til selve displayet ved dashbordet er det også en app til mobilen der jeg kan få den informasjonen jeg trenger. Appen kan – når alt er ferdig montert – både vise ladestatus på batteri, hvor mye kapasitet det er igjen, både i prosent og i antall timer med den til enhver tid gjeldende belastning, samt batterispenning, faktisk strøm ut fra batteriet i ampere, batterieffekten i watt og hvor mange amperetimer som forbrukes. 

Selv om det ikke gikk helt etter planen, og jeg har bestemt meg for å få noen andre til å ta den siste oppkoblingen, så er det likevel en god følelse at jeg faktisk klarte å komme så langt som jeg har gjort. For andre kan kanskje dette framstå som klønete og mislykket, men jeg velger å se det positive i det jeg tross alt fikk gjort – og har lært av mine feil.

Jeg har en bok om strøm i båten som jeg har bladd litt i før, men nå skal jeg ta den hjem og studere den enda nøyere. Så får vi se hvor mye som sitter igjen i huet når jeg er ferdig med den …

Det er jo tross alt noe jeg duger til. Jeg kan vaske og polere og jeg kan bunnstoffe og skifte sinkanoder. Til neste år skal jeg til og med bytte olje og filtre på motoren selv også! Og altså halvveis montere en batterimonitor…

Neste oppgave blir å gjøre ferdig forkabinen – det blir en helt annen utfordring, men jeg er mer optimistisk med tanke på den oppgaven nå enn jeg var for noen måneder siden. Så jeg gyver løs på oppgaven med krum hals!

Related Images: