Årets første svensketokt er unnagjort

Mandag kveld denne uka kom jeg tilbake til hjemmehavna etter å ha vært på tur siden 31. mai. Det ble totalt 18 dager på båttur. Men kontrasten til fjorårets to uker i Sverige i juni er stor!

Mens jeg i fjor var griseheldig med været og hadde kun to dager med regnbyger og laveste dagstemperatur var 19 grader i løpet av de 16 dagene jeg var på tur, ble fasiten i år noe annerledes …

I løpet av årets tur på 18 dager hadde jeg 11 dager med regn og kraftig vind (les:landligge) og fire dager med overskyet/delvis overskyet. Kun tre hele dager med strålende vær! Laveste dagstemperatur var nede i 13 grader (og flere netter nede i ensifret temperatur).

Mens jeg i fjor ikke hadde noen problemer med vinden, så ble det altså 11 dager med å ligge landfast og ikke komme meg videre … Fem dager i Hasselösund, fire dager på Springet i Kungshamn (en halvtime fra Hasselösund) og to dager mer enn planlagt i Strömstad.

I fjor kom jeg meg ned til Källö-Knippla og lå fire dager der og to dager i Marstrand – men begge frivillig, ikke på grunn av været! I år kom jeg meg kun ned til Bohus-Malmön litt sør for Smögen.

Ser ikke så ille ut her, men etter hvert ble det både kraftig vind og solid nedbør i Hasselösund!

Slikt sett kan det fra utsiden (som jeg var inne på i innlegget mitt forrige fredag), synes som om jeg hadde noen elendige dager i båten, men det er ikke slik i praksis! Jeg hadde nemlig noen fantastiske dager på båttur! Jeg kom til det store utland – Sverige – hadde mange fine opplevelser og traff fine folk, og la til og med til i to nye havner! Så jeg er altså veldig fornøyd likevel! Det viktigste er å være på båttur!

Det kan nok hende at jeg ville vært litt irritert over turen hvis dette var det eneste gangen jeg skulle til Sverige i år – men det er jo slik at det kun er 46 dager igjen til jeg skal tilbake i samme retning, og da skal være ute på tur i nesten to måneder! Og forhåpentligvis kommer meg til Danmark hvis været er noe bedre enn de nesten tre ukene jeg var ute på tur denne gangen.

Turen denne gangen ble altså avsluttet mandag etter at jeg lå tre dager i Strömstad før jeg fortsatte til Fredrikstad lørdag morgen. Da tok jeg en litt annerledes rute enn jeg har gjort de siste gangene. Istedenfor å dra «innover» langs Sekken til jeg rundet Brattholmen og inn til Fredrikstad over Mefjorden eller via Singløya, så dro jeg rett over Sekken via Herføl. 

På vei inn til Fredrikstad.

Jeg hadde vurdert å legge meg i Skjærhalden hvis jeg hadde dratt fra Strömstad på fredagen, men siden jeg ble liggende en ekstra natt i Strömstad dro jeg forbi Skjærhalden (der jeg ikke har ligget siden jeg hadde snekka), og videre innover Skjærhaldfjorden til jeg kom ut i Mefjorden.

Planen var opprinnelig å legge meg ved siden av båtkollega Eriks båt i Vesterelva, men da jeg ikke fikk kontakt med ham og det ikke så ut til å være noen om bord da jeg passerte, så fortsatte jeg til gjestehavna på Værste. Det viste seg i ettertid at han hadde skrevet en melding til meg dagen før, men glemt å trykke «send», så jeg fikk aldri beskjeden om at han likevel ikke ville være i båten denne lørdagen.

Jeg endte med å legge meg på nøyaktig samme plass som jeg lå på da jeg var innom gjestehavna i april. Det var nesten helt fullt ved flytebrygga i den gamle dokken, men glissent blant de nye båsene som kom i fjor. Og denne gangen var det strøm i strømstolpene – så da var det jo bare fryd og gammen! Jeg rakk til og med en tur på land for å handle litt før regnet begynte å pøse ned og blåse kraftig resten av lørdagen …

Øspøs …

Opprinnelig hadde jeg tenkt å bli over til søndag og deretter fortsette på turen hjemover, men siden det skulle fortsette å regne og blåse kraftig også utover søndagen (12-13 meter i sekundet rundt Strømtangen fristet ikke), valgte jeg derfor å bli over til mandag. Riktignok stemte værmeldingen med at det skulle stilne og bli bedre på kvelden, men jeg hadde lyst å få med meg EM-kampen i fotball mellom Serbia og England mens jeg lå stille, og ikke var underveis og bare kunne følge halvveis med på kampen.

Akkurat den beslutningen var jeg glad for da det tikket inn en melding på telefonen fra ei jente jeg gikk på folkehøgskole med skoleåret 1983–1984 – altså for 40 år siden! Hun er amerikansk og bor i USA, men har familie i Fredrikstad og eier et hus der sammen med søsteren sin. Hun var på besøk i Fredrikstad og lurte på om hun kunne stikke bort og hilse på. Med seg hadde hun ei norsk jente som også gikk på samme skole sammen med oss, og som hadde kommet til Fredrikstad for å hilse på henne.

Hyggelig mine-reunion i båten!

Jeg så dem vel sist for rundt 10–12 år siden, da vi spiste middag sammen hos en annen fra folkehøgskolen som også bor på Nesodden som meg, men det var jo uansett en god stund siden!

Så da kom de om bord på besøk og vi hadde en koselig prat med oppdatering på hva vi holdt på med og mimring fra folkehøyskoleåret på Follo Folkehøgskole. I ettertid kom jeg på at jeg jo kunne ha invitert dem på en båttur oppover elva og satt dem av ved Solveigs Pizza siden huset hennes ikke er så langt derfra, men det tenkte jeg på altfor sent! Men uansett et veldig hyggelig besøk!

Mandag startet jeg på den siste etappen hjemover. Siden jeg skulle på jobb tirsdag betød dette at jeg måtte dra fra Fredrikstad til Nesodden i én jafs. Jeg tok en kort avstikker til dieselpumpa som ligger like ved gjestehavna (ved bobilparkeringen og servicebygget) og tanket opp litt. Jeg hadde ganske lite igjen på tanken ettersom jeg prøver å unngå å tanke i Sverige hvis jeg kan unngå det, og prisen i Fredrikstad for båtdiesel er heldigvis på et mer behagelig nivå enn blant broderfolket …

Selv om jeg skulle langt, så hadde jeg det ikke travelt. så jeg tøffet ut fra Fredrikstad i mitt sedvanlige kosetempo, som vel så vidt er litt over snekkefart. Lera ved Strømtangen kan være en utfordring med svært rotete sjø, og etter to dager med mye vind var det ganske rotete også denne gangen. Men bølgene kom rett mot meg på vei ut, og etter å ha rundet Strømtangen og tatt indre lei, så gikk det helt fint. Har passert over Lera i langt mer utfordrende forhold enn jeg gjorde på mandag.

Helt OK over Lera.

Deretter ble det indre lei via Hankøsundet, gjennom kanalen i Moss og Mossesundet og inn Drøbaksundet under stadig bedre forhold med litt solgløtt på slutten av turen også.

Totalt ble det en tur på sju timer og femti minutter inkludert oppholdet med tanking helt i begynnelsen. Lørdag var det meningen at St. Hans-helga skulle markeres med en tur på fjorden med eks-rederinnen og et vennepar. Sannsynligvis er det vel fullt i havnene rundt Håøya, men jeg har et sted vi kanskje kan legge til som ikke alle benytter, så vi får se. Loff og reker står i alle fall på menyen, så det blir nok en koselig dag. Værmeldingene i det siste har imidlertid vært noe varierende, og i skrivende stund ser det ikke så lovende ut, så det kan hende planene blir gjort om på!

Søndag blir det fotballkamp med Vålerenga før OBOS-ligaen tar sommerferie, og allerede mandag eller tirsdag setter jeg kursen mot Fredrikstad igjen, ettersom jeg har tatt ut noen feriedager den uka. Da skal jeg få hjelp til å få støpt en ødelagt kant til vindusluka i forkabinen. Kanskje blir det en svipptur til Sverige igjen etterpå? Deretter er planen å jobbe litt i hjemmehavna med å få forkabinen klar til bruk med liming av isolasjon og nytt skrogtrekk!

Jeg har også en friuke i juli som nok skal brukes til båtturer før det braker løs med hovedbåtferien i august!

Related Images: