Under Sverigeturen tidligere denne måneden, og spesielt på hjemturen, oppdaget jeg at det begynte å komme inn vann i kjølen under motoren igjen. Først trodde jeg at det var den nye sjøvannspumpa som ble montert inn i Engelsviken som lakk, men det viste seg at det var noe annet.
Hele historien rundt oppholdet på Engelsviken Slipp kunne jeg egentlig ha skrevet et helt eget innlegg om, men har valgt å ikke gjøre det. Men jeg kan ta med at jeg i utgangspunktet skulle ligge der halvannen dag mens pumpebytte og motorservice skulle gjennomføres – men endte opp med å ligge der i fire dager.
Når regninga kom var den mye større enn ventet, blant annet fordi de la inn ekstra fakturering av tilkalling av elektriker – som jeg mener de bør ta på egen kappe ettersom det viste seg at det var en feil fra deres egen mekaniker som førte til at det var nødvendig med elektrikerhjelp – og i tillegg måtte jeg kjøpe en nytt startbatteri siden de ødela det jeg hadde, noe som jeg også mener bør trekkes fra sluttregningen.
Ytterligere kommentarer rundt dette skal jeg ikke begynne med, men kan i alle fall konstatere at saken i skrivende stund ikke er avklart.
Jeg nevner dette fordi da jeg merket at det kom inn vann i kjølen igjen, så var det første jeg tenkte som årsak var at Engelsviken ikke hadde klart å få den nye impellerpumpa tett da de monterte den, fordi det var den det lekket fra før. Men så oppdaget jeg at jeg fikk vann i kjølen også når jeg lå stille, noe som ikke kunne skyldes sjøvannspumpa.
Først tenkte jeg at det kanskje skyldtes det kraftige regnværet som jeg jo var utsatt for i flere dager under turen, og jeg klarte da også å finne ut at det faktisk er en lekkasje i cockpiten, som enten kommer fra et av vinduene eller kanskje fra et vindusviskerfeste. Så jeg må nok uansett ta ut vinduene også i cockpiten og legge på ny tetting der også. Men det blir neppe før til neste år. Kan kanskje prøve Captain Tolley som en midlertidig fiks?
Men likevel synes jeg det kom inn litt mye vann. Da jeg var nede i båten torsdag ettermiddag i forrige uke, tok jeg en ny sjekk av motorrommet – denne gangen uten å starte lensepumpa først – for å se om det var kommet inn noe vann, ettersom det ikke hadde regnet så voldsomt mye siden jeg la til på mandagen.
Da oppdaget jeg til min overraskelse flere centimeter med vann i kjølen, og startet lensepumpa med en gang. Etter at det var lenset ut tok jeg en nærmere kikk i motorrommet for å se om jeg kunne finne tegn til noen steder hvor det kunne komme lekkasje. Siden motoren ikke var i gang kunne det jo ikke komme fra sjøvannspumpa, og det sildret heller ikke noe inn fra de to skroggjennomføringene, men så oppdaget jeg at det kom noen dråper fra akslingen.
Nærmere bestemt så det ut til at dråpene kom fra pakkboksen som sitter rundt akslingen. I ettertid ser jeg at jeg kanskje skulle ha bedt Engelsviken Slipp om å sjekke den også, men det tenkte jeg ikke på da – det var motoren og sjekk av den som sto i førersetet da.
Det eneste som ble gjort i forbindelse med pakkboksen i april var å fylle oljebeholderen med olje, siden jeg har en oljesmurt pakkboks. Pakkboksen min har simringer som tetting, og etter å ha spurt noen båtkolleger på båtforumet, så er det nok disse simringene som er klare for å byttes. I snekka mi hadde jeg en fettsmurt pakkboks, den var det bare å fylle opp med fett og skru til når det begynte å dryppe, men det er ikke så enkelt å gjøre med den typen jeg har nå.
For å bytte disse simringene (som bare koster noen hundrelapper) må båten nemlig opp på land siden propellakslingen må trekkes ut for å få erstattet simringene! Så da må jeg altså nå, når fellesferien er i gang, finne et verksted som har tid til å løfte båten på land og foreta byttet. Og det tror jeg kanskje ikke er så enkelt akkurat nå …
Så må jeg vel også regne med at tusenlappene flyr både til løft og til arbeidstimer for verkstedet ettersom dette, så vidt jeg har forstått, også betyr at man må sjekke akslingen nøye for eventuelle riper og skader og kanskje også rettes opp i forhold til motoren.
Det er heller ikke anbefalt å bruke båten før dette er gjennomført, siden det kan forverre tilstanden til simringene. Jeg vet jo heller ikke noe om hvor lenge siden det er siden de ble byttet. Det har i alle fall ikke skjedd de fem årene jeg har hatt båten, så det er uansett på høy tid at det gjøres!
Båtturen i helgen ble derfor skrotet og jeg tror heller ikke at jeg tar sjansen på å dra til Fredrikstad denne uken for å få gjennomført glassfiberarbeidet på luka i forkabinen. Ytterligere forsinkelser også der altså. Sukk.
Fredag fikk jeg, på grunn av jobb, ikke tid til noe annet enn å sende av gårde et par forespørsler på epost til et par verksteder, men i dag skal jeg prøve å få ringt til noen. Jeg tar gjerne imot tips!
Jeg hadde jo planlagt å ta meg en båttur, kanskje over til Koster også, denne uka når jeg først har fri og skulle til Fredrikstad, og jeg hadde også planlagt en ukes tur i juli etter at nattuka mi var unnagjort. Nå blir neppe noen av disse turene noe av, og kanskje er også hovedbåtferien fra andre uka i august i fare?
Litt ekstra frustrerende er det også at krana i min egen hjemmehavn egentlig er klar til bruk, men at de jobber med å bygge en ny plattform på siden før alt er klart. Så vidt jeg kan skje har ikke arbeidet med plattformen kommet i gang ennå… Før jeg dro på den lille svensketuren min 30. mai, så lå det noen ny materialer og planker på bakken og den gamle plattformen var revet. Når jeg kom tilbake så det likt ut, så ingenting er blitt gjort så langt denne måneden…
Men selv om jeg fikk løftet den opp i hjemmehavna, så må det vel likevel være folk som kan dette som må bytte disse ringene og arbeidet rundt, så jeg kommer vel uansett ikke unna å kontakte et verksted. I dag får jeg bruke tiden min til å ringe rundt istedenfor å starte på en ukes båtferie…