Det er nesten to år siden båten sist var på land, så nå var det virkelig på tide! Selv om hovedårsaken er en lekk pakkboks og bytte av simringer, så vil anledningen bli brukt til å bunnstoffe og bytte sinkanoder også, blant annet!
I dag morges ble jeg tatt på land i Gressvik i Fredrikstad, og håpet er å være tilbake i sjøen før helgen. Men det er litt usikkert.
Grunnen til dette er at båtverkstedet hadde tid til å heise meg opp og få meg på land, men at kapasiteten er sprengt nå som folk har tatt ferie og det er mange båter her som skal sjøsettes. Så de har ikke kunnet love noe. men de har i det minste bestilt simringer!
Så får vi se om det får tid til å gjøre noe, eller om jeg må søke på nettet etter instruksjonsvideoer på YouTube! Jeg har i alle fall ikke lyst til å bli sjøsatt uten at simringene blir byttet ut, så om det tar to-tre dager eller et par uker vet jeg egentlig ikke noe om…
Siden jeg blir liggende her så skal jeg straks gå i gang med litt båtvask. Senere i dag må jeg få kjøpt noe bunnstoff slik at jeg kan få gjort den biten. En båtkollega kommer med sinkanoder og skal også prøve å få støpt ny glassfiber til vindusluka i forkabinen, slik at kabinen endelig blir helt tett. Da kan jeg få kommet i gang med å legge isolasjon og etter hvert nytt skrogtrekk, slik at kabinen kan tas i bruk.
Jeg var egentlig litt overrasket over at det ikke så verre ut enn det gjorde under vannlinja da båten ble løftet opp. Som vanlig var det ved propellen, roret, trimflapsene og baugpropellen at det var mest groe. På resten av båten var det bare tilløp her og der, så det gikk ganske så greit å høytrykkspyle vekk det verste.
Men jeg oppdaget et par riper og skader på båten som jeg ikke var klar over, og ikke aner når kom! Jeg har fått en liten skade på babord side bak i cockpit, noe jeg var klar over ettersom jeg mistet en fender i vinter i hjemmehavna da det var veldig dårlig vær, og båten fikk noen skader mot utriggeren. Surt, men det var jeg klar over.
Men noen av de mindre ripene som har kommet lenger opp på glassfiberen lenger fram på samme side har jeg ikke fått med meg. Det er også noen skader under vannlinja, som antakelig kan skyldes stedet jeg la til under fjorårets guttetur på Håøya. Vi fendret veldig godt, men det kan hende at båten traff svaberget under vannlinja da det var flere båter i Håøyfjorden som ikke akkurat brød seg om fartsgrensene…
Det er det eneste jeg kan komme på. Vi måtte legge oss på en plass vi ikke var kjent med, da favorittplassen var opptatt. Så neste gang håper jeg den plassen er ledig!
Usikker på om jeg bare kan bruke litt glassfibersparkel på de skadene under vannlinja, får høre når ekspertisen ankommer senere i dag.
Om jeg få tid til å polere noe er jeg mer usikker på. Jeg tror det må holde med en grundig vask denne gangen. Ikke har jeg med polermaskin heller, og jeg er usikker på om hendene mine tåler å bruke den i lengre tid av gangen, eller å polere med hånd. Høyrehånda er fortsatt litt svak etter operasjonen, og jeg blir fort sliten i den, selv om smertene og mesteparten av nummenheten nå er borte. Venstrehånda er i tillegg bli noe verre, synes jeg, og jeg har begynt å bruke skinne på den. Så vi får se!
Å vaske med kost og bunnsmøre med rulle og pensel skal jeg nok klare, men med noen hyppige pauser innimellom.
Jeg tror nok håpet om å rekke en svipptur til Koster før jeg returnerer har svunnet hen ganske effektivt. Nå er det arbeidet med å gjøre båten sjøklar som prioriteres, så håper jeg bare at jeg kommer meg hjem – helst sjøveien med egen båt – før søndag! Da skal jeg først grille og feire bursdagen til guttungen noen dager forsinket, og deretter begynne nattvaktuka.