Nattvakt uten båt

I etterkant av sju nattvakter på jobb hadde jeg nylig en åttende nattvakt – men da i båthavna. En årlig plikttjeneste i båtforeningen hvor jeg alltid spør om å få ta en nattvakt, og ikke en ettermiddagsvakt.

Det høres kanskje slitsomt ut å jobbe åtte nattvakter på rad, men jeg synes det er bedre enn å ta én nattvakt midt i uka eller en helg hvor jeg ikke jobber natt. Og jeg trives med å jobbe om natta, så da passer det med bra å ta en slik vakt også i båthavna.

Og det er vel ikke til å stikke under stol at nattvaktene kanskje ikke er de mest populære å ta! 

Nattvakta i båthavna er også mye roligere enn vaktene på jobb, så jeg får liksom slappet litt mer av og stresset litt ned slik at jeg får en fin overgang til å justere døgnrytmen til friuka.

Disse vaktene forløper ganske rolige, i alle fall når det er helt greit vær. Jeg går flere runder langs bryggene i løpet av vakta, og sitter foran den bærbare PC-en min innimellom rundene. På denne vakta fikk jeg sett de tre første episodene av Team Bachstad i Japan, samt rukket en episode av Would I Lie To You på YouTube. 😀

Så ble det noen forumsinnlegg på båtforumet og noen påbegynte kladder til blogginnlegg (blant annet dette), samt litt sjekk på mulige nye overnattingssteder på framtidige båtturer. Hadde også med meg noen båtblader jeg kunne slappe av med. Så jeg får tiden til å gå.

Denne natta var det likevel noen småting å gjøre. Jeg måtte stramme til et par fortøyninger på en seilbåt hvis baug slo mot bryggekanten, og noterte meg et par andre ting som en båt som hadde et stort behov for å øses, og en vannslange som dryppet ganske mye selv om krana var stengt. Slike småting dukker gjerne opp på slike vakter.

Litt merkelig følelse å gå bryggerundene og passere forbi min egen tomme bås! Håper å kunne få skuta tilbake snart!

Mangler en båt i denne båsen, håper jeg snart kan fortøye her igjen!

Samtidig får man jo sett litt på de andre båtene som ligger i havna, selv om det nå i fellesferien er flere som er borte og ute på tur. Og en ting jeg merket meg denne gangen var at det faktisk ikke lå noen båter i havna som jeg kunne tenkt å ha selv.

Vanligvis ligger det jo noen båter som kan være fristende, men slik var det ikke denne gangen. Jeg er jo ikke på utkikk etter ny båt, ikke med det første i alle fall, men om det noen gang blir en ny en, så er det kun en ting som er helt sikkert, og det er at jeg i så fall skal ha en lukket båt – altså en båt med dører akter som kan lukkes, slik at når man sitter inne i cockpiten – så sitter man inne, ikke under en kalesje!

For en som bruker båten hele året, og som heller ikke er fremmed for tanken å bo i båten, så er en lukket båt en stor fordel.

Men ingen av de lukkede båtene som lå i havna var av den typen som fenget min interesse. Enten var de for store og for dyre, eller så var de rett og slett stygge etter mine kriterier, og dermed uaktuelle. Jeg så flere båter av samme type som min i størrelse og løsninger, men ville ikke valgt noen av dem til fordel for den jeg har nå.

I vinterhavna lå det faktisk en annen Tresfjord 29 AC på brygga rett nord for meg, men den er borte nå, og en annen båt ligger der istedenfor, så den er enten solgt eller lå bare her i vinterhavn.

Fendere er en bra ting! Gjerne litt store og runde.

Det som overrasker meg litt på disse rundene, er hvor lite folk ser ut til å bry seg om fendring. Riktig har de fleste fendere av et eller annet slag – bare noen få har faktisk ikke fendere i det hele tatt! – men mange har veldig små fendere. Jeg så ganske store båter som hadde mindre fendere enn det jeg hadde på snekka! Jeg så også fendere som var galt plassert, enten for lave eller for høye. Ved dårlig vær og mye vind kan en litt for høyt plassert fender lett havne opp på utriggeren eller legge seg over en ikke-gangbar utrigger, og da gjør den i alle fall ingen nytte! Fendere som ligger og flyter i sjøen har heller ingen funksjon …

Kjøpt inn i 2019 – fortsatt ubrukt.

Noe av det første jeg gjorde da jeg oppgraderte fra en Nidelv 24 til en Tresfjord 29, var å kjøpe større og litt tjukkere fendere til Tresfjorden. De som var i båten var for så vidt ganske store – større enn de jeg hadde på snekka – men jeg syntes likevel de kanskje var litt for små, og jeg syntes også at totalt fire var litt for lite. Jeg kjøpte to store kulefendere med en gang, og jeg har nå seks andre fendere, slik at jeg har tre på hver side, samt at jeg har et par i reserve til bruk når jeg må fendre ekstra godt eller hvis jeg mister eller får ødelagt noen.

Jeg har også et par ganske store stepfendere (som kan brukes som et slags trappetrinn), som jeg ikke engang har fått blåst opp. De ligger hjemme. Jeg tenkte jeg skulle legge dem ut for salg, men jeg vurderer å beholde en av dem, blåse den opp og ha den i båten.

Jeg kjøpte dem rett etter at jeg kjøpte Tresfjorden siden jeg tenkte det kunne vært praktisk med tanke på at jeg har protese – men så har jeg klart meg bra uten dem likevel. Jeg fikk nemlig raskt en ombordstigningsteknikk som gjør at jeg aldri har hatt behov for å ta dem i bruk.

Akkurat den samme skjebnen fikk det ekstra trappetrinnet som jeg kjøpte inn samtidig..

Men jeg har sett at de gangene jeg har hatt gjester om bord, så er det ikke alle som har hatt like lett for å svinge seg inn i båten, og en slik fender med et ekstra trinn fungerer jo bra som vanlig fender også, så det blir nok til at jeg beholder dem selv uansett! I alle fall den ene, som skal blåses opp og tas med i båten.

Å ha noen solide fendere i båten er en god forsikring med tanke på å ta godt vare på båten og unngå unødvendige skader!

 

Related Images: