Det ble mange flere dager liggende i utkanten av Kristiansand enn det som var meningen, men torsdag kom jeg meg endelig av gårde igjen.
Jeg ankom Auglandsbukta i Vågsbygd i Kristiansand forrige fredag, der jeg fikk låne plassen til et båtkollega og gammel familievenn, som selv er ute på tur med sin båt. Meningen var å besøke fartøyvernsenteret på Bredalsholmen – en kort busstur fra Auglandsbukta – og kanskje hilse på noen båtvenner før jeg skulle videre.
Men det ble altså noen dager ekstra …
Bredalsholmen ble jo besøkt på lørdagen, der hele dagen gikk til å rusle rundt på området og om bord på skipene – noe jeg skrev om i forrige innlegg.
Etter å ha hvilt ut etter lørdagens strabaser på søndagen, inkludert å få med meg en Vålerenga-kamp på PC-en, tok jeg bussen den andre veien på mandag, da i retning Kristiansand, for å hilse på Per og Bente, som ankom fra Åros etter å ha vært innom både Mandal og Farsund og er på vei hjem igjen etter sin båtferie. Vi møttes første gang i 2018, da vi begge hadde en Nidelv 24. De har beholdt sin, mens jeg har oppgradert litt.
Det ble kaffe og kake på en kafé i Markens og en hyggelig prat før jeg dro tilbake til egen båt.
På mandag var da egentlig meningen at jeg skulle dra videre på ettermiddagen, men formen var ikke helt bra, jeg følte meg sliten og uopplagt, og jeg har jo hanglet litt de siste ukene med betennelse og antibiotikakur, samt en forkjølelse med snufsing og litt hosting, så jeg valgte å avvente litt.
Så kom tirsdagen der det høljet ned noe helt voldsomt – noe som ikke fristet til båttur – så da ble det nok en rolig dag om bord. Da det var meldt like mye regn dagen etter, så valgte jeg å melde meg på en kompetansedag på jobben, selv om jeg er på ferie, og deltok via Google Meet på fire foredrag onsdag formiddag og tidlig ettermiddag.
Det viste seg at det regnet mye mindre enn meldt denne dagen. Det kom noen regnskyll innimellom, men det var ganske mye opphold mellom dem, så strengt tatt kunne jeg jo ha dratt videre da. Men jeg ble med på de foredragene jeg hadde satt av tid til, og utover ettermiddagen og kvelden begynte det å regne litt mer i en periode før det sluttet, så da ble det ingen avgang etter foredragene heller …
Siden det var meldt at det skulle blåse opp en del i løpet av ettermiddagen torsdag, så var planen at jeg skulle dra av gårde rundt klokka åtte om morgenen, men mot normalt sov jeg dårlig den natten, så jeg utsatte avreisen med noen timer mens jeg tok igjen det tapte ettersom jeg følte meg for trøtt og uopplagt til å dra som planlagt.
I tillegg var jo de forskjellige værtjeneste ikke helt enige når det gjaldt bølger og vind. Windy meldte om opp mot 15 m/s, mens Yr mente det kunne komme opp i 11–12 m/s der jeg skulle dra. Barentswatch var noe mildere.
Bølgehøyder er også noen varsler jeg er blitt veldig skeptiske til. Nå ser jeg mer på hvilken retning det er på bølger, vind og strøm enn å bry meg om bølgehøyder, om det da ikke dreier seg om områder jeg er kjent i, og vet at det kan bli ubehagelig av egen erfaring.
Når Yr for eksempel melder at det skal være 0,7 meters høye bølger inne i Lillesand gjestehavn når det i praksis er kun krusninger på vannet der jeg ligger, så er det ingen tvil om at datamodellene deres ikke akkurat er perfekte … Det kan kanskje stemme ute ved Saltholmen fyr, men ikke inne i havna.
Så derfor var jeg ikke spesielt bekymret for noen ubehagelig reise da jeg ikke kom meg av gårde før nærmere klokka halv tolv på formiddagen. Jeg skulle uansett ta indre lei mesteparten av tiden, ikke hovedsakelig for å unngå bølger (de ville uansett komme aktenfra), men for å kose meg!
Jeg dro innom Bredalsholmen på veien, ettersom jeg ved besøket der på lørdag så at det var mulig å dra gjennom der med min båt. Så da fikk jeg knipset noen bilder av MS Hamen og DS Hestmanden fra sjøsiden også.
På andre siden av brua over til Bredalsholmen er det en brygge for gjestebåter der man kan legge til langsides og vippse noen kroner til seilforeningen. Jeg ble tipset om den under mitt besøk der på lørdagen. Brygga er uten vann og strøm, så kan vel ikke koste så mye heller. Hvis været er OK, så vurderer jeg å legge meg der på returen neste uke hvis det passer.
Jeg tok som sagt indre lei, og droppet å dra innom Ny-Hellesund denne gangen, et sted som gjerne har vært fast på lista over steder jeg har vært innom. Men jeg vært i det området jeg dro inn i nå to-tre ganger tidligere.
Akkurat den ruta jeg tok i begynnelsen har jeg imidlertid bare tatt motsatt vei tidligere, så bare det var jo en liten variant! Så valgte jeg også å variere litt ved å dra gjennom en annen vei gjennom to sund der man faktisk kan velge to alternativer, samt at jeg også passerte et par steder utenfor Åros/Høllen som jeg ikke har vært innom før.
Her tenker jeg spesielt ved Okse og i et smalt og grunt sund ved Høgholmen.
Det er jo helt greit å ta noen andre ruter også, nå når jeg har vært innom Sørlandet i fem av de siste seks årene. Det var kun i 2022 – da jeg havnet på sykehus i både Sverige og Norge og båten i tillegg havnet på land i et par måneder – at jeg ikke har vært her.
Det var jo helt nydelige forhold denne dagen, sommeren var tilbake med blå himmel, sol og 25 grader, så etter noen dager i langbukse ble shortsen tatt fram da jeg sto opp denne morgenen!
Første gang jeg møtte noe sjø var først da jeg skulle ut i det litt åpne området når jeg passerer Tåneset og vel da straks er inne i Mandal kommune. Særlig siden jeg nå kom ut fra et område med masse øyer og holmer og fikk bølgene inn fra siden inntil jeg rundet neset og fikk bølgene fra akter.
Her hadde nok Yr mest rett, jeg vil tippe at de største bølgene var noe over 1 meter og vinden nok nærmet seg 10–11 m/s, men neppe mer. Økte farten litt for å få litt mer stabil gangene inntil jeg fikk bølgen akter, og dermed var det jo helt grei skuring.
Inntil jeg har passert Eigebrekk (der en pensjonert jobbkollega befinner seg i store deler av sommerhalvåret og gjerne får besøk av meg), og kommer inn i smulere farvann ved Skogsøy, så kan det være litt sjø i dette området.
Resten av etappen foregikk derfor i smulere farvann igjen. Jeg dro inn til Tregde og gjennom Nordfjorden og under Skjærnøybrua før jeg tok innsiden av Gismerøya og passerte Kleven før jeg dro under brua.
På utsiden av Mandal, når du drar innover og ser Sjøsanden foran deg, så kan det igjen være urolig og litt rotete sjø før du kommer inn i elveutløpet. Her ble det egentlig meldt om bølgehøyder på mellom 0,7 og 1,1 meter fra Windy – noe som egentlig ikke ville ha vært helt usannsynlig av egen erfaring – men både Yr og Barentswatch mente det ville ligge mellom 0,3 (BW) og 0,8 (Yr), og her var nok førstnevnte nærmest, for her var det en skikkelig «smooth ride» innover.
Da jeg nærmet meg pir 1 – min favorittbrygge ettersom den er en flytebrygge med kun langsidesplasser – så var det faktisk ganske folksomt der, for å si det slik. Dermed valgte jeg å legge meg i en av båsene på pir 2 istedenfor. Der har jeg kun ligget en gang før, men det er helt greit å ligge der.
Mandal gjestehavn er ikke lenger så billige i lavsesongen/vintersesongen som de var før. Jeg måtte ut med 210 kroner inkludert strøm, og det er langt fra slik det var for bare noen år siden. Det er for øvrig ikke Mandal alene om, men før var de en av de rimeligste, når er de en del av hopen…
Til sammenligning kan jeg jo vise til at Arendal – som er en av landets dyreste i sommersesongen med 450 kroner, og derfor en havn jeg unngår, allerede fra 18. august senket prisen til 65 kroner! Som gjør den til sannsynligvis landets billigste nå! Med forbehold om at det som står på nettsidene deres er riktig!
Etter å ha pantet noen flasker som hadde samlet seg opp i båten og handlet litt på butikken, så hadde flere seilbåter på innsiden av pir 1 forlatt brygga, så nå var det masse plass der, men jeg får heller legge meg der hvis jeg stikker innom her på returen.
Hvor lenge jeg blir her i Mandal er jeg ikke helt sikker på. Det er jo fristende å dra videre når det er så fint vær, og legge seg i en uthavn eller to, men jeg blir her nok til lørdag i alle fall.