Hjemtur med runde tall i kø

I dag forlater jeg Farsund, der jeg har ligget siden mandag. Samtidig kan jeg se fram til å oppnå flere runde tall i dagene framover.

Nok en gang er det altså Farsund som ble den siste havna jeg kom til før jeg må sette kursen hjemover. Det er jo ikke akkurat første gang det skjer. Noe som er ganske naturlig ettersom Farsund jo er siste by før man skal runde Lista.

Som jeg har skrevet noen ganger tidligere under dette toktet, så var jo planen opprinnelig å runde Lista og vel så det, men det var jo en plan som egentlig ble endret allerede før jeg dro, og flere ganger underveis.

Som vanlig når jeg ligger i Farsund har det stort sett regnet, men vært noen perioder innimellom med oppholdsvær og solgløtt. Disse periodene med oppholdsvær har jeg utnyttet godt.

Det er ikke så veldig langt fra der jeg ligger til butikken og serviceanlegget, men jeg har timet turene til butikken, og de mange turene fram og tilbake for å dusje og vaske og tørke klær, helt perfekt og unngått å bli våt i håret!

Regnbygene har alltid kommet tilbake i det jeg er i ferd med å gå inn i båten igjen, eller rett etter at jeg har kommet meg om bord!

Mange fine hus i Farsund.

Også da jeg tok en tur opp til utkikkspunktet på Varbak hadde jeg flaks. Turen fram og tilbake tok vel et par timer, og riktignok kom det en kort, men liten skur på veien tilbake, men jeg hadde regnjakke og den var ikke kraftig, så jeg ble ikke våt. Først da jeg var vel om bord igjen kom styrtregnet!

På toppen der kom jeg meg endelig!

Jeg har jo utallige ganger sittet i båten ved brygga her og tittet opp på toppen på andre siden og tenkt at jeg må komme meg opp dit en gang. Har jo gjort det i for eksempel Risør, Mandal og Skudeneshavn, så på mitt niende besøk her i Farsund fikk jeg endelig gjort det, og kan konstatere at det var verdt turen opp!

Farsund kunne by på regnbue også…

Men det var et par ganger at jeg angret litt på at jeg ikke hadde tatt med meg en krykke, for det var et par bratte strekninger det ville vært greit å ha litt støtte. Men det gikk fint, og jeg kom meg både opp til toppen og tilbake igjen.

Ingenting å si på utsikten!

Tirsdag og onsdag både blåste det kraftig og regnet jevnt og trutt, men særlig i går syntes jeg både vind og nedbør var noe mindre enn det var meldt.

Gjestehavna fra en annen vinkel enn jeg sett den før…

Her i Farsund har jeg ligget rolig og greit, selv om vinden, særlig på tirsdag, kom fra en litt ugunstig retning for meg. Da jeg kom hit på mandag lå det, litt overraskende, hele tre seilbåter her allerede, og en fjerde kom dagen etter. Hadde egentlig forventet å ligge her omtrent alene på denne tiden av året, men slik var det altså ikke.

Mer utsikt…

For øvrig er det stort sett seilbåter jeg støter på når jeg er ute på tur om høsten, det blir færre og færre motorbåter å se, bortsett fra noen lokale. Også i Mandal var det nesten utelukkende seilbåter.

To av seilbåtene som ligger her er fra Bergen og Alta(!), mens den tredje er nederlandsk, og jeg tror det er en av de to nederlandske som jeg så ligge i Mandal.

På vei ned igjen fra Varbak.

Hadde for øvrig en litt spesiell opplevelse i båten i går kveld etter at det hadde blitt mørkt. Jeg satt i forkabinen og hadde ikke lys på siden jeg satt og så på en film på PC-en. Også i cockpiten var lyset av, så båten så vel egentlig forlatt ut.

Da kom det en fyr ruslende langs brygga og tittet inn i båten, gikk forbi, men kom så tilbake og tittet mer. Men han fikk det plutselig travelt da han oppdaget at det satt noen i forkabinen …

Da jeg noen minutter senere gikk ut av båten for å handle litt småtterier i butikken før den stengte, så befant samme mann seg i butikken, og jeg ville ikke blitt overrasket hvis han hadde ting i lommene som han ikke hadde betalt for når han gikk ut av butikken, for å si det slik …

Jeg lar aldri verdisaker som for eksempel PC ligge åpenlyst framme når jeg ikke er i båten, men tror jeg kunne fått ubedt besøk om bord denne gangen hvis ikke flimringen fra filmen på PC-en hadde avslørt meg …

Turen fra Mandal og hit på mandag gikk for øvrig for seg i nydelig høstvær stort sett hele tiden. Noe kjøligere enn i helga, men likevel pent. Det kom først noen lette regnbyger da jeg nærmet meg Farsund.

En tur gjennom Sundet i Svinør er obligatorisk!

Turen gikk uansett via indre lei det meste av tiden, med noen få unntak. Dro gjennom Hillesund og deretter gjennom det lille sundet mellom Svinøy og Hammarøy i Svinør, mellom de to Imsa-øyene, gjennom Spangereidkanalen og deretter inn til Farsund via Kveldssund.

Spangereidkanalen er tryggest om høsten. Utenfor Lindesnes kan det være urolig.

Var fristet til å ta en stopp i uthavna på Sutnøy, men siden jeg så det kom noen regnskyer drivende, og det også skulle blåse opp litt, så valgte jeg å dra forbi og fortsette videre til Farsund.

Jeg fikk jo delvis rett ettersom det kom noen byger rett før jeg ankom, men da jeg drev og fortøyde kom det både blå himmel og sol før det begynte å regne igjen et par timer senere …

I dag blir det vel omtrent samme rute tilbake til Mandal, der jeg er invitert på middag.

Fredag fortsetter jeg videre, det blir vel sannsynligvis Kristiansand eller noe slikt, mens lørdag blir det besøk hos broren min igjen. Han ser jeg nok ikke igjen før til neste år siden han og kona drar til varme strøk om vinteren, så da er det greit å hilse på igjen.

Så var det dette med de runde tallene som jeg nevnte helt i begynnelsen. Dere får jo en pekepinn ved å titte på oversikten til venstre på disse sidene, men jeg kan jo likevel skrive noen ord…

For det første rundet jeg 500 overnattinger i Bergtatt II den første natta jeg lå her i Farsund. Det er ikke så verst på snart fem og et halvt år. Det skal samtidig bare to overnattinger til før jeg runder 700 overnattinger totalt i de to båtene jeg har hatt.

Og når det gjelder turer så har jeg nå, før jeg starter på dagens tur, bare fire turer igjen før jeg runder 900 båtturer siden oktober 2013. Det er heller ikke så verst!

Og med Tresfjorden – Bergtatt II – har jeg i skrivende stund 385 turer, så jeg regner vel med å runde 400 turer i løpet av denne sesongen, særlig hvis Sverigeturen i oktober går av stabelen som planlagt.

Antall båtturer i år er imidlertid ganske labert, kun 38 i skrivende stund, noe som er nest dårligst – bunnoteringen i en hel sesong er 2022 da jeg bare fikk 36 turer totalt.

Men i 2022 havnet jeg på sykehus i juli, og båten var på land i mesteparten av juli, hele august og deler av september. I år endte jo båten på land i hele juli også, så det er forklaringen.

Men jeg skal nok få pyntet litt på resultatet innen denne sesongen er omme…