Flere sykedager gir flere feriedager!

Det kan se ut som om jeg likevel kan få en litt lengre båtferie enn det jeg trodde for noen uker siden. Årsaken til det er at jeg har vært litt mye sykmeldt de siste månedene, og dermed har fått flere feriedager til gode.

Jeg skrev i et innlegg for noen uker siden at det kunne se ut som om den lengste båtferien min i år ville bli 13 dager, ettersom det var det jeg hadde igjen i feriedager etter at ferieønskene for sommeren var levert.

Men på grunn av sykmelding (og fordi jeg telte litt feil når det gjaldt når jeg jobber i den nye turnusen), så har antall feriedager jeg har til gode økt fra 13 til 24 i skrivende stund! Så aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Min foreløpig lengste tur i år var til Strömstad og Koster (bildet) før påske.

Jeg har vel omtrent bestemt meg 100 prosent for at det betyr en fire ukers lang ferietur til Sørlandet i september. Avhengig av om jobben godkjenner det. Jeg har ikke praktisk mulighet for å ta hovedbåtferien nå i mai og juni, og det er for sent å endre på ønskene for sommeren, men uansett tar jeg ikke båtferie i fellesferien siden jeg hater stappfulle havner! Så det blir nok en gang en hovedbåtferie på sensommeren/tidlig høst.

Så slik det ser ut nå blir det båtferie fra 8. september og i fire uker. Tre uker er vel normalen for de fleste, men jeg brukte å kombinere dette med avspaseringsuka mi, så i fjor hadde jeg jo seks ukers sammenhengende båtferie i september/oktober! For meg er jo fire uker kort tid! 😀 Men den månedlige avspaseringsuka er borte nå i den nye turnusen, siden jeg ikke jobber natt lenger.

Hvis jobben godkjenner dette, så vil jeg fremdeles ha fem feriedager igjen ettersom jeg har noen fridager jeg ikke behøver å søke ferie på. Jeg kunne faktisk ta tre dager til, og med fridagene faktisk få hele fem ukers båtferie på rappen, men jeg tenker at det kan være greit å ha noen dager i bakhånd og ikke strekke strikken for langt! Det er jo langt fra sikkert at jeg får godkjent så mange uker på rad, men jeg lever i håpet!

Samtidig har jobben tradisjonelt sett vært veldig positiv til å innvilge ferie på høsten, spesielt for de av oss som har mange feriedager til gode! De ønsker ikke at det skal være mange som står igjen med en stor «restpott» av ubrukte feriedager når det nærmer seg slutten av året, så det nye ferieønsket er sendt av gårde, så får vi se! Får jeg nei så har jeg ikke noe annet valg enn å la de dagene jeg ikke får godkjent gå inn i nettopp en slik restpott for deretter å overføre de dagene til neste år, noe som uansett vil komme godt med. Jeg vil ikke ta ut feriedager bare for å ta ut ferie når jeg ikke kan dra på ferie!

Jeg ville ikke hatt noe imot å besøkt Egersund igjen, men rekker det neppe i år.

Det som kan være en utfordring er at jeg allerede har fått innvilget ferie siste uka i august og første uka i september, så totalt vil jeg da få seks uker fri på rad, noe som kanskje kan være et problem. De to første ukene var ikke tenkt å bli brukt til båtferie, selv om det nok ikke er noe argument jobben bryr seg om! 

I skrivende stund er det også sannsynlig at den ene ferieuka i august kanskje likevel ikke blir benyttet til det som var tenkt, noe som betyr at den faktisk kan ende opp som en liten båtferie den også…

Så akkurat nå ser jeg litt lysere på situasjonen enn jeg gjorde for noen uker siden. Det blir bare småturer nå i mai og juni og mesteparten av juli bortsett fra en friuke jeg har midt i fellesferien, og videre i begynnelsen av august før jeg kan kaste loss for alvor i september.

Kommer jeg meg rundt Lista ville jeg ikke hatt noe imot å besøke Hidra igjen! Her utsikten fra Hågåsen ned til Kirkehamn.

Så får vi satse på at det blir et noe bedre vær denne tidlighøsten enn i fjor, da jeg ble liggende i mange dager i påvente av bedre vær (til tider voldsomt med vind) og ikke minst et helt enormt regnvær! Da startet jeg ferien noen uker tidligere også. Jo lenger man kommer ut i september/oktober, jo mer ustabilt blir været.

I fjor hadde jeg egentlig tenkt å i alle fall runde Lista og kanskje komme meg til Egersund/Stavanger/Haugesund-området, men det satte det dårlige båtværet raskt en effektiv stopper for. Så Farsund ble snuplassen som så ofte før… Det er vel stor sannsynlighet for at det samme skjer i år også, siden jeg jo har, i beste fall, bare fire uker på meg. Det viktigste er uansett å være på tur, ikke hvor jeg havner, selv om det er flere steder jeg kunne tenke meg å besøke på nytt, som for eksempel Skudeneshavn og Egersund. Og ikke minst Hidra med de idylliske stedene Kirkehamn og Rasvåg.

Trives godt i Farsund, det blir vel mest sannsynlig snuplassen også på årets Sørlandstur, om det da ikke klaffer 100 prosent med været…

I år tror jeg for eksempel at jeg dropper Tvedestrand, men kanskje legger meg i Arendal. Det er lenge siden jeg har vært der nå, egentlig på grunn av prinsipp – Arendal er Sørlandets dyreste gjestehavn med 400 kroner døgnet i toppsesongen, noe som er mellom 100 og 150 kroner mer enn samtlige andre havner på Sørlandet! Noe urolig å ligge der også, om jeg da ikke får en langsidesplass innerst. Og festfolket i helgene er det vel ikke så mange igjen av i september…

Og siden jeg drar såpass sent så er det «vinterpris» jeg betaler, og da er den plutselig en av landets billigste med bare 65 kroner døgnet!

Det er lenge siden jeg har ligget i Arendal – Sørlandets dyreste gjestehavn. Men i september er det VELDIG rimelig, så kanskje en ny visitt i år?

Det er jo fordelen med å dra utenom toppsesongen, omtrent alle gjestehavner er billigere på den tiden av året – unntatt utsugerne og kjeltringene i Kragerø kommune, som har hovedsesong fra midten av mars til november!!! Selvsagt som eneste gjestehavn i Norge. Derfor har jeg ikke overnattet der siden 2018! Kun vært der på korte besøk for å hilse på folk eller proviantere, og slik blir det framover.

Ingen grunn til å besøke slike steder som kun tenker på å dra ut så mye penger som mulig av deg, det er nok av andre koselige steder med et fornuftig prisnivå hvor man føler seg mer velkommen. Får jeg dårlig service og behandling et sted ser jeg ingen grunn til å besøke det stedet igjen når det finnes bedre alternativer.

Som lettere bevegelseshemmet som liker å dra på lange båtturer er gjestehavnsavgifter faktisk en stor del av feriebudsjettet, jeg betaler mindre for diesel enn jeg gjør for å ligge i gjestehavner, så derfor er jeg litt nøye på hva jeg betaler i gjestehavner. Er det en normalpris, som de siste årene vel ligger i underkant av 300 kroner sånn gjennomsnittlig, så er det helt greit, men når det begynner å bli mye mer enn det, så griner jeg litt på nesa…

Holmsbu er et koselig sted, så jeg må vel få kommet meg innom her også i år?

Jeg vil tro at de fleste turene fram til septemberferien vil gå i nærområdet, kanskje litt i Buskerud (Holmsbu?) og Vestfold (Horten?), samt til Østfold og Sverige, men neppe lenger sør i nabolandet enn i høyden til Hunnebostrand/Sotenkanalen/Kungshamn-området. Hvis alt klaffer blir det kanskje Fredrikstad og Strömstad på meg sent neste uke. Sjansen er stor for at jeg feirer 17. mai i Strömstad hvis alt klaffer. Gjorde det samme for to år siden, og det ga mersmak.

Fordelen med å ikke ta så lange turer nå, er jo – som jeg har nevnt tidligere – at jeg forhåpentligvis kan få gjort en del med båten og prøve å få, ikke minst, forkabinen ferdig! Jeg har en lang liste med andre ting som skal gjøres også, så vi får se hvor mye av den lista jeg kan krysse av på når vi kommer til september. Det tar litt lang tid med meg på slike ting…

Det var for øvrig egentlig meningen at jeg skulle bruke langhelga som var til båttur, men det ble det ikke noe av, dessverre.

Springflo i Lillesand i fjor. Vannet kom både ovenfra og nedenfra … Håper på mindre nedbør i år!

Related Images:

Kommentarer

Legg gjerne inn en kommentar!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.