De siste ukene har jeg kjørt rundt i Oslofjorden i en båt uten flagg. Nå er straks flaggstanga på plass igjen. Og dermed er også min første reelle oppussing av båten et faktum!
Nå er vel kanskje ikke det å pusse ned en liten flaggstang på knappe meteren og olje den etterpå med Owatrol akkurat det største oppussingsprosjektet, men samtidig er det første gang jeg har gjort noe slikt! Og jeg glemte meg litt også, og lot den nedpussede flaggstanga stå der i hjørnet noen uker før jeg plutselig kom på at det var noe som manglet i båten…
Det begynte med at jeg så at det flagget ikke var helt rent etter en tur på fjorden. Jeg tenkte jo at dette ikke gikk an, og løsnet derfor flagget fra stanga for å ta det hjem og vaske det. Da jeg så nærmere på flaggstanga oppdaget jeg jo at den så liten sliten ut og at lakken/oljen enkelte steder var helt borte. Så da tok jeg med meg den også, kjøpte noe sandpapir på Clas Ohlsson og en pensel og en boks med Owatrol på Jernia.
Etter å ha lest endel på diverse forum for båtfolk så har jeg kommet til at jeg tilhører den delen som liker å olje ting, ikke lakke. Jeg skal ikke begynne å brodere ut hvorfor og slikt her akkurat nå, men foreløpig så er det det jeg har bestemt meg for.
Jeg er jo helt grønn på slike ting, men jeg tror at flaggstanga var lakket før, det kunne virke slik. Så jeg leste meg opp både på nett og på boksen
med Owatrol før jeg satte i gang! Selv om jeg ikke er sikker på hva slags tresort flaggstanga mi er laget av, så så jeg på nett at den enten er aluminium eller teak som er de slagene det annonseres med når det gjelder flaggstenger for båt, så da satset jeg på sistnevnte… 🙂
Det er flere uker siden jeg begynte, og jeg tabbet meg selvsagt litt ut. Jeg pusset ned så godt jeg kunne, enset med rødsprit, lot det tørke og oljet et lag. Synes resultatet ble så dårlig at jeg kjøpte meg litt mer sandpapir og pusset ned stanga en gang til!
Deretter ble den stående et par uker i hjørnet før jeg satte i gang igjen. Ny vask og rens med rødsprit, ny tørkerunde og dermed flere lag med olje igjen. Denne gangen var jeg mye mer fornøyd med resultatet.
Jeg vet ikke om det holder for en mer båtvant kar enn meg, men for meg ser det bra nok ut, så neste gang jeg skal ut med båten tar jeg med meg det nyvaskede flagget og den nyoljete flaggstanga!
Så kan tur nummer 100 løpe av stabelen med korrekt flagging også!
Selvsagt kunne jeg ha gjort det på en lettere måte og bare kjøpt en ny, men stanga er helt i orden den, og ettersom jeg har planer om å skifte ut en del annet i båten, så synes jeg egentlig det var helt OK å kunne pusse opp og beholde noe av det originale i båten også.