Ups,dødt batteri…

Det kan straffe seg å være glemsom. Det oppdaget jeg tirsdag da jeg skulle ut på sjøen. Hadde jo ikke vært i båten siden lørdag, så nå var abstinensene for sterke!

Det var flott vær, sol og stille sjø da jeg fornøyd ruslet ned til båthavna. Gikk hjemmefra hele veien denne gangen, og det tok ganske nøyaktig 40 minutter i pent tempo.

Alt gikk fint når jeg kom om bord, og jeg tok den store reservekanna på 20 liter som jeg hadde fylt opp på Kavringen sist torsdag og fylte opp tanken med.

Så tok jeg ned måkejageren, satte opp vimpelstanga, rullet opp kalesjen ved førerplassen og slo på strømmen. Og deretter startet jeg motoren.

Trykket og trykket, men ingenting skjedde.
Trykket og trykket, men ingenting skjedde.

Men nei. Ingenting skjedde. Helt dødt. Jeg prøvde flere ganger, men så så jeg at batterilampa lyste. Hadde ikke sett det først på grunn av sollyset. Det syntes jeg var merkelig, men ettersom dette hadde skjedd en gang før åpnet jeg først motorluka for å se om dynamoreima hadde løsnet eller røket. Men neida, den var på plass.

Satte på plass luka og åpnet deretter luka ned til batterirommet og åpnet kassa der batteriet lå. Tenkte at kanskje kablene hadde løsnet slik at batteriet ikke var tilkoblet. Men nei, der var alt på stell.

For sikkerhets skyld løsnet jeg på skruene på den ene polen for å sjekke at det ikke var noe løs kontakt, men det skjedde ikke noe bortsett fra at det kom en liten lyd fra Webastoen – dieselvarmeren som står montert like ved batteriet.

Det forundret meg endel, for den skulle jo ikke gi lyd fra seg? Var det kortslutning noe sted, tenkte jeg? Så så jeg opp på instrumentpanelet, og plutselig demret det for meg: Webastoen var nemlig ikke skrudd av! Den hadde stått på helt siden vi kom hjem i havna på lørdag!

Jeg hadde nemlig satt den på litt på slutten fordi jentene syntes det var litt kjølig, og hadde glemt at den sto på når jeg hadde fortøyd i båsen. Jeg har nemlig ikke hatt den på siden slutten av april/begynnelsen av mai eller noe slikt, så jeg tenkte jo ikke på det!

Og selv om den bruker diesel til oppvarming også, så bruker den jo også strøm! Den er tydeligvis koblet rett til batteriet utenom hovedstrømbryteren, for den var jo slått av. Må ha vært godt og varmt i båten den tiden det gikk før batteriet tok slutt.

Det som bekymret meg litt var jo om batteriet ville ta skade av dette? Det er jo et AGM-batteri som skal være vedlikeholdsfritt, men det heter jo at et batteri ikke skal tappes helt ned før det lades igjen.

Jeg ble veldig bekymret fordi jeg nå trodde at batteriet kanskje hadde gått fløyten, så jeg tok en tur tilbake til havnekontoret for å spørre Thomas der om hva jeg skulle gjøre. Jeg regnet med at det ikke ble noen tur på meg denne dagen. Var jeg heldig kunne jeg koble til landstrøm og batteriladeren jeg har om bord, men jeg ante jo ikke hvor lang tid det ville ta å lade det opp. Sikkert flere timer.

kickstarter
Glemte å ta bilde av kickstarteren, men det var noe ala denne. Smart sak!

Heldigvis fikk jeg gode nyheter da jeg forklarte havnesjefen hva som hadde skjedd. Jeg fikk låne en såkalt «jumpstarter» som jeg kobler til batteriet og som sørger for at jeg får startet motoren. Når motoren går tar jo dynamoen over og begynner å lade batteriet. Thomas regnet med at siden det var et AGM-batteri ville det nok ha overlevd utladingen, men anbefalte meg å kjøre rundt i minst et par timer uten å slå av motoren for å sikre at det ble ladet nok opp.

Jeg tok med meg jumpstarteren og satte i gang, i bedre humør nå! Motoren startet umiddelbart og jeg gikk lettet tilbake og leverte starteren. Kanskje noe å ha i bakhodet selv som en sikkerhetsløsning?

Uansett, jeg var på sjøen i sju og en halv time uten å slå av motoren, så jeg tror batteriet ble ladet ganske så bra opp! Når heg var tilbake i båthavna prøvde jeg også å starte opp motoren etter å ha stoppet den, og den gikk knirkefritt. Batteriindikatoren lyste også grønt og fint.

Men jeg utelukker ikke at batteriets levetid kan ha blitt noe redusert på grunn av utladningen, så jeg skal lese meg litt opp på slike AGM-batterier for å finne ut hvor stor skade dette kan ha gjort.

Og heretter skal jeg huske på å slå av Webastoen før jeg går fra borde!

 

Related Images: