Nattavgift

Jeg synes båthavner og marinaer som tar seg betalt for gjesteplasser burde ha en nattavgift også! Hvorfor skal man måtte betale for et helt døgn hvis man bare skal ha en brygge å legge til over natten?

Det kan vel hende at jeg er i mindretall om dette ønsket, og jeg vet at min bruk av båten heller ikke er den typiske bruken, slik jeg har oppfattet det.

Og da mener jeg ikke omfanget av båtbruken, men hvordan jeg bruker den.

Jeg starter gjerne båtturene mine om morgenen eller på formiddagen, og jeg liker å kjøre litt. En tur på såvidt under tre timer, for eksempel fra Oksval til Oscarsborg, er egentlig for lite for meg. Jeg har jo kjørt båt i både elleve og tolv timer i strekk..

Dermed ankommer jeg gjerne aktuelle båthavner og marinaer når det begynner å bli kveld, og mørket faller på. Da føles det litt rart å måtte betale for et helt døgn når jeg kanskje bare ligger der fra 21-22-tiden til 8-9-tiden dagen etter.

Men slik er altså opplegget. Alle gjestehavner har dagspriser og døgnpriser. Noen få har også kortidspriser. På Oscarsborg koster det for eksempel 40 kroner å ligge i fem timer, deretter 200 kroner for et døgn. På den helt ferske Tjuvholmen båthavn i Oslo ligger dagsprisen fra klokken 7 til 23 på 120 kroner, men vil man ligge kun om natta må man betale døgnprisen på 250 kroner.

I Son gjestehavn opererer man kun med 250 kroner åkkesom.

Nå er jeg klar over at jeg er i mindretall her, det er kanskje ikke så mange som har det kjøre- og besøksmønsteret jeg har. mange kommer inn i havna på tidlig formiddag og ligger der et døgn eller to, eller drar på kvelden; men jeg synes for eksempel at det burde vært mulig – i de båthavnene som har dagleie i tillegg til døgnleie – å betalt for eksempel dagleiepris for å overnatte.

Selv ender det opp med at jeg i slike tilfeller, hvis ikke noe skulle tale for noe annet, velger å overnatte i en uthavn istedenfor. Det finnes nesten alltid et godt alternativ så lenge jeg har alt jeg trenger om bord.

Jeg liker jo å ta båten til jobben når jeg har nattvakt. Jeg legger den derfor «ulovlig» på et sted i nærheten av jobben som er merket med «Fortøyning forbudt». Jeg tenker som så at akkurat denne plassen ikke blir brukt om natten uansett, og det har jeg jo hatt rett i så langt. Men samtidig er det en viss dose med dårlig samvittighet og ikke minst uro for at noe skal skje mens båten ligger der. Jeg fikk jo da også et klønete forsøk på innbrudd i sommer…

Jeg ser fram til når det kommer en småbåthavn på Sørenga like ved jobben. men der krangler man om driften og om den skal være privat og kommersielt drevet, eller drives av en båtforening. Så det kan ta tid før den blir en realitet.

Alternativene mine er å legge båten på marinaen på Aker Brygge, noe som vil koste meg 346 kroner, siden det er døgnprisen, eller som tidligere nevnt Tjuvholmen, der døgnprisen er 200.

Men jeg synes det er noe dyrt. Da ligger jeg heller ulovlig og gratis i umiddelbar nærhet av jobben og har oversikt over båten fra jobbvinduene. Det får jeg ikke med 20 minutter å gå til Aker Brygge…

Jeg ville vært mer enn glad for å kunne betale en nattpris som for eksempel lå på samme nivå eller noe under dagsprisen (ettersom det dreier seg om noen færre timer enn en hel dag), men å betale døgnleie synes jeg rett og slett er blodig urettferdig!

 

Related Images:

2 tanke på “Nattavgift

  1. Hei sveis, her var det kanskje litt kretty og pletty. Jeg tror nok at veldig i mange i likhet med deg kommer inn i gjestehavner på ettermiddagen/kvelden og skal ligge til dagen etter. Det er ihvertfall min erfaring. De som ligger på dagleie, er stort sett innom for å handle eller bare ligge noen timer av ulike årsaker. Imens de som kommer inn for overnatting oftest har helt andre behov, eks strøm til matlaging/oppvarming/sosiale medier etc, ferskvann, wifi mm. Dette koster selvsagt. Så er min erfaring at de fleste steder står det faktisk ikke døgnpris, men overnattingspris, som ofte er gyldig til neste dag klokka 12 eller 16.
    Her kan man lese om hva som er inkludert i Son http://www.sonhavn.no/gjestehavn/hva-gjestehavnleien-inkluderer/ .
    Det er forøvrig dagsatser i Son også, det er ikke 250,- åkke som, jeg ligger her denne helgen… Jeg har dog klaget til havnesjefen og sagt at dette høst tilbudet med 250 for alle, slett ikke er noe tilbud for oss med båter under 30 fot, for det er den vanlige sommerprisen… Det hadde han faktisk ikke tenkt på, så kan hende det gjøres noe med etterhvert.
    Tjuvholmen overrasker meg litt, for der sto det da på hjemmesiden at overnatting var ulovlig, men kanskje de har endret dette nå.
    Men uansett er det vel vanskelig å treffe alle behov, selv om natten – hvor skal grensen gå for antall timer, tidspunkt for ankomst/avreise osv.
    Det er definitivt dårlige og bra gjestehavner, det er billige og dyre gjestehavner, og det skriver man på erfaringskontoen etterhvert. Vi ligger stort sett bare i havner, og trives best med det, så det blir noen kroner i året. Du må bare spørre oss eller andre om råd og meninger, hvis du er interessert.
    PS, siden din er ekstremt treg å få lastet opp, går det an å gjøre noe med det???
    Men fin fin blogg, keep up the good work…

    Fra MS Fortuna, Son Gjestehavn 18.10

    1. Ja, som jeg skriver vet jeg at mine ønsker og behov kanskje ikke er det som mesteparten har. Nå har jeg veldig lite med avansert utrustning om bord i Bergtatt så veldige store behov for lading og slikt har jeg ikke hatt hittil. Men når jeg er i båten alene, og det er jeg mesteparten av tiden, så foretrekker jeg å legge til ved en brygge eller i en bås, det er mye lettere.

      «Tilbudet» fra Son reagerte jeg også på, lo litt når jeg så det på hjemmesiden, og var fristet til å kommentere det på Båtplassen, men valgte å avstå. Da vi kom til Son sent en kveld i august var det bare døgnpris som var tilgjengelig for oss, men det stemmer at det varte fram til kl.12 dagen etter.

      Tjuvholmen må kanskje presiseres litt. Det stemmer at det ikke er lov å overnatte i selve båten, men når jeg skrev om Tjuvholmen tenkte jeg på mine behov for å ha båten liggende over natten når jeg var på nattvakt på jobben. Da vil det å legge båten der altså koste meg en tredel så mye som på Aker Brygge marina! 120 kroner kontra 346,-

      Jeg jobber også med å få ordnet dette med den trege innlastingen. Jeg tror det har å gjøre med at jeg har så mange bilder på bloggen, lurer derfor på å flytte alt av bilder over til Flickr eller noe slikt. Jobber i alle fall med saken!

Kommentarer er stengt.