Jaggu ble det tur onsdag også!

IMG_1631For tredje dag på rad denne uken havnet jeg på sjøen igjen. I båten altså! 😀
På dagen én uke etter at jeg overtok båten og seilte/kjørte den hjem til Nesodden, så ble det enda en tur.
Og første halvdel hadde mange likhetstrekk med turen sist onsdag. Men jeg hadde en del flere passasjerer denne gangen.

Det begynte med at jeg etter jobb fikk lyst på en ny tur når jeg spaserte langs kaia og til Nesoddbåten for å dra hjem. Jeg gjør gjerne det… Jeg sjekket nettet og fant ut at det ikke var meldt regn og at vinden lå på helt akseptabelt nivå. Jeg sendte deretter melding til ungene for å høre om de ville bli med, uten å få noen umiddelbar respons… Jeg tok derfor en ringerunde og fikk tak i eldstedatter Sunniva, som sa det ikke helt passet fordi hun og tre venner i klassen skulle en tur til byen for å shoppe litt.

Det var da jeg øynet en sjanse til en litt lengre tur enn det jeg hadde planlagt, og dermed falt det ut av meg at jeg jo kunne kjøre dem til byen. I båten. Det ville riktig nok ta litt lengre tid enn med Nesoddbåten, men hvorfor ikke? Til min store glede falt ideen i smak og alle ville være med! (Først senere kom jeg på at jeg vel strengt tatt burde ha bedt dem om å spørre foreldrene sine om det var greit, ettersom alle jo er under 18, men akkurat der og da var jeg så begeistret over ideen min at jeg helt glemte å tenke i de baner…)

IMG_1632Vel, vi avtalte å møtes ved båthavna på Oksval etter at jeg hadde tatt Nesoddbåten hjemover, og som sagt, så gjort. Sunniva møtte opp med tre ungdommer, noe usikre, men det virket som de synes det var litt morsomt, selv om jeg understreket at det var en gammel balje vi skulle kjøre over med, og at den ikke akkurat gikk i ekspressfart…

Vel om bord i båten valgte jeg å bruke reservedunken og fylle opp tanken. Det var rundt 1/4 tank igjen ifølge måleren på selve tanken, og jeg trodde det ville holde, men fylte på med forrige onsdag i friskt minne… Dessuten var det uansett planen å dra innom Lindøya for å tanke, akkurat som vi hadde gjort for én uke siden da jeg hentet båten.

Vel, noen minutter etterpå var vi i gang, og ungdommene forsvant raskt ned i salongen foran etter at jeg satte på Webastoen (varmeapparatet) ettersom det ble litt kjølig når vi tok strekket fra Oksval og over til Lindøya. Det var littegrann sjø og bølger på det åpne strekket også, og båten rullet litt innimellom, men jeg syntes det bare var gøy. En rask kikk ned i salongen avslørte at passasjerene hadde lagt seg godt til rette på sofaene og så ut til å ha det bra.

Selv om det var litt kjølig var jeg godt kledd og sto vekselvis litt og satt litt, alt ettersom. Sunniva satte seg også ved siden av meg oppe i cockpiten og vi hadde det ganske koselig og pratet om løst og fast. Vi passerte en liten båt med påhengsmotor som lå og fisket, og det minte meg om at jeg bør sørge for å få kjøpt inn litt fiskeutstyr til båten også.

Fortøyd ved kaia for å tanke.
Fortøyd ved kaia for å tanke.

Vel inne i ly mellom Lindøya og Heggholmen/Gressholmen ble sjøen mye roligere, og vi nådde raskt kaianlegget med dieselpumpa. Forrige gang gikk leggingen til brygga omtrent knirkefritt, men denne gangen fikk jeg litt problemer og måtte bakke ut og prøve på nytt. Da skjedde det noe som jeg ikke har noen forklaring på, det virket som om roret satte seg fast, jeg fikk ikke rikket på det, og jeg lurte først på om det var noe som hadde satt seg fast i propellen. Det førte i alle fall til at jeg måtte avbryte også det andre forsøket, omtrent samtidig som det kom en seilbåt pent seilende inn (med motor) og fortøyde ved den ene pumpa.

Jeg bakket ut og begynte å klø meg litt i hodet, men da jeg satte roret først i fri og deretter satte båten i bevegelse framover, så løsnet plutselig roret og jeg fikk styrt som jeg ville. Vet ikke hva som skjedde, om jeg var litt for hard på labben eller om det faktisk var noe som satt seg fast i propellen og som deretter falt av eller løsnet. På tredje forsøk gled jeg uansett omtrent perfekt inn til brygga og hadde heller ikke noe som helst problemer med ratt og ror på resten av turen.

Tankingen gikk knirkefritt og jeg husket også denne gangen på å fylle reservekanna igjen. Deretter var vi i full gang igjen og passerte Hovedøya på styrbord side. Jeg hadde egentlig trodd at ungdommene kunne hatt lyst til å være oppe og se seg litt rundt, men det var tydeligvis ikke så interessant, for nå satt alle fire nede i salongen resten av turen.

Jeg satte kursen mot Rådhusplassen og steinbrygga med trappetrinnene som stikker ut omtrent på midten av plassen, og avleverte de fire IMG_1607ungdommene til en mottakelseskomite på ytterligere to stykker. Jeg kunne konstatere at vi var rundt 20 minutter senere framme enn beregnet, men det skyldes hovedsaklig problemene når jeg skulle legge til ved kaia på Lindøya.

Da var det bare å ta fatt på returen til Oksval, og nok en liten solotur. Jeg valgte å ta opp kalesjen som vi hadde tatt ned når vi startet, slik at varmeren kunne virke litt ute også (den blåser ut varmluft rett ved førerplassen). Da jeg nærmet meg Hovedøya igjen kom Stena Line daffende innover og jeg prøvde å huske på vikepliktsreglene (neida, bare tuller, vet at det er jeg som skal passe meg…).

IMG_1623Rart å være så nær den store båten, måtte jo sette meg opp og ta et bilde, selv om det begynte å mørkne på og dermed ikke ble så bra. Hadde bare med meg iPhonen, ikke Canonen, da jeg klarte å glemme å ta med meg den. Men i det minste var telefonen ladet opp!

Tok en litt annen vei tilbake og valgte å kjøre mellom Lindøya og Nakholmen på vei tilbake før jeg tok fatt på det siste åpne strekket mot Oksval. (Begynner å føle at jeg allerede nå vet mye mer om hvem av øyene som er hva, før var jeg stort sett usikker på de fleste bortsett fra Hovedøya, men nå begynner det å komme seg!)

Bølgene var noe  mindre nå enn på turen over i sted. Det begynte raskt å mørkne nå og det var ganske mørkt når jeg kom inn til båthavna på Oksval litt før klokken 19.

Det gjør meg faktisk ingenting å kjøre i mørket, trodde jeg skulle være mye mer skeptisk til det. Det eneste som jeg bekymrer meg litt over er at det er umulig å se om det ligger noe i sjøen som kan skade båten hvis jeg kjører på det, som en tømmerstokk eller noe slikt. Men jeg kan likevel ikke si at jeg er noe nervøs for å kjøre når det er mørkt.

Jeg bruker hovedsaklig iPaden og de digitale sjøkartene der, men har også et vanlig kart om bord. Mangler foreløpig en skikkelig GPS/kartplotter.
Jeg bruker hovedsaklig iPaden og de digitale sjøkartene der, men har også et vanlig kart om bord. Mangler foreløpig en skikkelig GPS/kartplotter.

Men jeg har funnet ut at jeg trenger et lite lys ved førerplassen, kanskje et slikt med slangehals eller svanehals eller hva det nå heter. Kan være greit. Det er bare to lys i båten nå, bortsett fra lanternene, og det er taklys i salongen og på do. Ville gjort seg med et lite kartlys ved førerplassen. Må skrive det opp på lista…

Kom meg sånn noenlunde pent inn på fortøyningsplassen denne gangen, det gikk bedre i går, men det var ikke så hakka gæli. I alle fall mye bedre enn når jeg balet ved Lindøya. Øvelse gjør mester!

IMG_1631Så på Dagsrevyen på iPaden før jeg forlot båten for denne kvelden, og sjekket tanken. Den lå på omtrent 3/4 tank, så det burde vel holde en stund. Eller kanskje ikke, hvis jeg fortsetter å ta båten ut hver dag går drivstoffet fort unna! 😀

Begynner sent på jobb torsdag, så det er vel ikke umulig at jeg tar meg en formiddagstur… Fredag blir det ingen tur, men i helgen har vi planlagt å tøffe bort til Oscarsborg hvis været ikke er for ille.

Related Images: