Båttur til Steilene i flott høstvær

IMG_0612.JPGEtter å ha blitt skrevet ut av Ahus er jeg nå hjemme igjen. Jeg skulle egentlig ha vært på opptrening på Bakke utenfor Halden, men får noen uker hjemme istedenfor. Må fortsatt være forsiktig med venstrefoten der jeg nylig amputerte stortåa, mens det går stort sett bra med protesen på høyrefoten. Og en båttur lar seg enkelt gjennomføre med hjelp av mannskap! Så også denne fredagskvelden.

Vi kom oss mye senere avgårde til båthavna enn planlagt. Denne gangen fordi jeg måtte returnere til Ahus etter noen innkjøringsproblemer med ny vakumpumpe på venstrefoten. Det tok så mye tid at vi ikke kom oss ut fra båthavna før klokke var blitt 19.00 ganske nøyaktig!

Men jeg så ingen grunn til å ikke gjennomføre planen, som var en tur ut til Steilene og tilbake. Når jeg først har kommet meg om bord i båten, så setter jeg meg opp i førersetet og setter meg med ryggen mot vinduet på styrbord side. Da kan jeg hvile både venstre fot og amputasjonsstumpen på høyre fot på passasjersetet og fortsatt hagod nok oversikt fra plassen. Jeg kan også stå litt forsiktig med begge beina i kortere perioder, eller, som jeg gjorde på denne turen, legge venstrefoten bak på stolsetet mens jeg står med protesefoten. Jeg satt også med begge bena bak en periode. Hovedpoenget er at jeg ikke skal belaste venstrefoten mye, og helst hvile med foten utstrakt i horisontal stilling.

Alt dette kan jeg gjøre uten problemer om bord i Nidelven. Den lille gåingen jeg må gjøre er de få metrene ned fra bryggeporten til båten og når jeg skal om bord. Deretter er det bare å ta på seg kapteinslua og avgi den ene kommandoen etter den andre til det stakkars mannskapet mitt! Det vil si, ta opp dekksluka og åpne sjøvannskrana, slå på hovedstrømmen, sette opp flagget, og løsne fortøyningene. Også denne gangen fikk jeg hjelp fra en forbipasserende på brygga som hjalp til med å løsne baugfortøyningene og ga meg en dytt slik at baugen kom i riktig retning når jeg skulle ut!

1-IMG_6946Det var viktig for meg å komme meg ut på sjøen denne fredagen, fordi det var den siste dagen det var meldt pent vær. De påfølgende dagene var det meldt regn og ganske mye vind, men denne fredagen var det fortsatt blå himmel med sol og lite sjø å snakke om.

Motoren startet som vanlig uten problemer, men jeg fikk litt ekstra piping og batterimåleren lyste rødt litt lengre enn vanlig. Jeg måtte trykke startknappen veldig hardt inn for å få en reaksjon. Knappen tror jeg er litt nedslitt, og jeg har flere ganger tenkt på at jeg burde sjekke om det er mulig å kjøpe en ny, eller om det er mulig å bytte fjær eller hva det nå er som er skjult under den. Jeg må ta ganske hardt i for å få trykket den nok inn til at det skjer noe. Det ser jo ut som om den er like gammel som mesteparten av det andre om bord, så det er vel på tide å bytte den ut eller oppjustere den litt. Håper jeg unngår å måtte kjøpe ny starter!

Tenkte også at jeg skulle sjekke tilstanden på batteriet når jeg kom tilbake etter turen, men det glemte jeg selvsagt. Har et vedlikeholdsfritt AGM-batteri om bord, men vet ikke hvor gammelt det er. Får huske å sjekke det neste gang! Motoren brummet uansett fornøyd og jevnt etter at den startet, men neste gang skal jeg garantert skifte olje, både til motor og gear, det skulle vært gjort for lenge siden. Men samtidig tenker jeg at det kanskje ikke er så veldig farlig, motoren har jo denne sesongen fått adskillig mindre brukstimer enn forrige sesong, og oljenivået er uansett riktig.

1-IMG_6958Da vi rundet Nesoddtangen passerte en av charterbåtene fra bryggene på Rådhusplassen oss, og høstsola kom skikkelig fram. Jeg kjørte ganske nært inntil land på grunn av gjestene om bord, som ikke hadde vært på disse kantene på en stund. Passerte både Flaskebekk brygge, Søndre Flaskebekk brygge og det noe spesielle «romerske» huset rett før vi kommer til Kavringen. Pekte og fortalte litt om det jeg visste om hus og steder.

Da vi kom inn til Kavringen kjørte jeg innsiden videre, det som vel kalles Suturen, hvis jeg ikke tar helt feil. Dette stedet er vel et av de stedene som Sunniva liker best, og gjestene mine synes også det var veldig idyllisk. De satt plassert i aktersofaen bak og storkoste seg på turen. Niesen min hadde tatt fram strikketøyet, og de hadde også tatt med seg et tykt pledd de kunne ha over seg når sola gikk ned, for de hadde ikke særlig lyst på å sette opp kalesjen når det ble kjøligere.

1-IMG_6993Etter å ha passert Kavringen kjørte vi mot Alværn og Steilene, og også her kjørte vi på innsiden. Passerte først Landsteilene og svingte derover nordover igjen på innsiden av Fyrsteilene, og kjørte på innsiden forbi Persteilene og gjestehavna der. Det var faktisk ganske fullt der, såvidt jeg kunne se. Litt rart å tenke på at den eneste gangen jeg faktisk har vært i land der var i desember 2013!!! Noterte meg bak øret at det skal bli et landhugg der sommeren 2016! Det er jo en kafe der som er i drift om sommeren, såvidt jeg har forstått!

bilde1På tilbaketuren begynte det å bli mørkt, og jeg tok på meg jakke utenpå t-skjorta da det også begynte å bli litt kjølig. Valgte å kjøre på utsiden av Ildjernet på vei tilbake. Jeg koser meg når jeg kjører i mørket, jeg er blitt ganske vant til det. Det er jo ikke helt bekmørkt ennå, slik som det blir om vinteren, men det var mørkt nok. Om en måneds tid blir det litt verre, for da havner alle hummerteinene utpå, og mange setter disse i hytt og pine! Da er det en ren risikosport å kjøre båten langs land, da havner jeg omtrent såpass langt utpå at jeg nærmest kjører i samme leia som danskebåtene og lastefartøyene, alt for å unngå disse hummerteinene. Det er nemlig ikke alltid like lett å få øye på blåsene/kulene som markerer en hummerteine, særlig fordi mange av disse ikke en gang er laget i lyse farger! Det finnes både blå og grønne kuler, og disse er komplett umulig å se i mørket, det er faktisk vanskelig nok å se gule, røde og oransje også når det blir mørkt nok!

Da vi kom tilbake til Nesoddtangen skjønte jeg at vi nå var kommet til høsten for alvor. For klokka var såvidt passert ni om kvelden på en fredagskveld, og Signalen på Nesoddtangen var stengt??? Hva i all verden? Har de lagt inn årene for sommersesongen allerede, eller har de mistet skjenkebevillingen? Jeg må bare spørre, for det er ikke få tusenlapper de mistet i omsetningen på en flott sommerhøstdag som denne fredagen!
OPPDATERUNG: Det lønner seg å lese lokalavisen! Etter at dette ble skrevet leste jeg i Amta at det hadde vært en brann på Signalen, derav ble årsaken til stengningen klarlagt!


Vi klokket inn igjen i båthavna ganske nøyaktig klokken 21.20 etter nok en flott tur. Niesen min hjalp til med baugfortøyningene med hjelp fra nok en forbipasserende på brygga, og snart var vi på vei hjem igjen! Sov til langt utpå formiddagen lørdag etter denne turen, frisk høstluft til sjøs er langt å foretrekke framfor innestengt sykehusluft! 🙂

bilde2Nå har jeg jo drøye to uker å være hjemme før jeg havner på opptrening (Ahus glemte å søke om plass til meg – til tross for flere purringer både fra Bakke og meg og bekreftelser overfor meg på at alt var i orden – derfor er jeg hjemme nå istedenfor på opptrening), jeg drar ikke til Bakke før 1. oktober. Jeg må derfor innrømme at tanken på å ta den lille svenskeferien min før jeg drar til Bakke er ganske besnærende. Jeg hadde jo som mål å starte denne ferien nettopp fra Bakke, men nå vil jeg ikke være ferdig der før i slutten av oktober, og det tenker jeg kanskje er litt sent? Jeg vurderer derfor å ta en tur nå mens jeg er hjemme, ikke denne uken, for foten må bli bedre, og jeg skal til kontroll torsdag. Jeg har besøk hjemme av familie, og de drar på lørdag, så deretter kan jeg ha muligheter til å ta en tur. Det er veldig fristende, så jeg skal tenke mye på det denne uka. Det kan bli min siste sjanse i år. Alt er selvsagt avhengig av hvordan foten utvikler seg. Vi får se…men tanken er sådd, og jeg er en sta fyr…

Fotnote:

Vi tok oss en rask liten tur ned til båthavna sent lørdag kveld etter at jeg på webkameraet oppdaget at båten lå vel langt inn mot utriggeren på babord side. Vi strammet litt til på begge fortøyninger på styrbord side, også denne gangen godt hjulpet av min niese Nina. Så nå ligger båten godt fortøyd. Gjorde dette fordi det var meldt endel vind natt til søndag, og også senere i uka.

Related Images: