Da jeg var ferdig på jobb fredag, var været så fint, med blå himmel og sol, at jeg ikke klarte å la være. Jeg dro rett fra brygga på Nesoddtangen og til båthavna, og havnet jaggu meg på sjøen igjen!
Synes jeg måtte benytte sjansen ettersom jeg er bortreist i helga og ikke får tatt noen turer da!
Det var ikke planlagt, men jeg skjønte tegninga tidlig. Jeg begynner å kjenne meg selv nå. Suget etter å komme om bord var for stort, og allerede før jeg hadde satt meg om bord i Nesoddbåten hadde jeg tekstet til ungene og sagt ifra at det ble en liten båttur på meg i ettermiddag. Siden alle var opptatt med andre tingen ble jeg alene i båten denne ettermiddagen.
Opprinnelig hadde jeg tenkt meg hjemom først, lage litt kaffe og smøre en matpakke før jeg dro ned til båthavna, men underveis på ferga til Nesoddtangen ombestemte jeg meg. Det ble derfor et raskt innkjøp av en Pepsi-Max og noen boller i kiosken på brygga før jeg spaserte bort til båthavna og entret «Bergtatt».
Det første jeg gjorde var å sjekke kjølen. Også i dag var det tilnærmet tomt, ikke noe mer enn gårsdagen. Jeg forstår fortsatt ikke hvor alt vannet jeg oppdaget på søndag kom fra, men tror det rett og slett kan ha vært smørepatronen som løsnet mens jeg kjørte langturen til Oscarsborg sist lørdag (da gikk motoren i 2×3 timer pluss litt mer), og at det derfor har piplet litt mer vann ut av pakkboksen enn det som er meningen.
Det var uansett så lite vann i kjølen nå at det bare ble surkling i lensepumpa når jeg prøvde den.
Jeg er blitt svært lite flink til å holde øye med klokka når jeg er ute med båten, tiden går så altfor fort uansett. Men jeg tror jeg var utpå rundt halvannen time, ikke særlig mer. Etter påfyll på Lindøya dagen før sto tankmåleren på mellom 3/4 og 1/2 tank. Oljenivået var fint, men jeg ser at batteriet kanskje trenger å lades nå. Da jeg startet motoren blinket nemlig batterilyset noen ganger ekstra (men det lyste ikke når motoren var i gang, så noen krise er det jo ikke), så jeg tror det er på tide med en lading. Og batteriet er jo ikke ladet opp siden selgeren overtok båten i april (!) så det er nok på tide. Jeg har ingen anelse om hvor lenge et batteri skal være før den må lades, men jeg har fått med meg at det ikke er sunt for batteriet å tappes for mye ned før lading. Det gikk nok greit for forrige eier ettersom han nesten ikke brukte båten i sommer, men med den bruken jeg har, så går det nok ganske kort tid før det må lades.
Batteriet er på 73 ampere, noe som vel er bra nok for å fungere som startbatteri og drive lanternene og de to lysene inne i båten, men nå skal jeg hive meg rundt og bestille en lader. Vil føle meg tryggere med et batteri som er fullladet og klar til innsats enn ett som jeg ikke vet hvor lenge holder…
Vel, nok om det! Jeg kastet loss og kjørte ut av havna. Selv om været var flott med blå himmel og sol, så blåste det endel, men ikke mer enn at jeg trivdes med det. satte kursen mot Nesoddtangen og da fikk jeg bølgene med meg, ikke på tvers, og det er jo en stor fordel. Hadde opprinnelig tenkt å ta turen om Nesoddtangen og videre til Flaskebekk brygge med retur. Da jeg nærmet meg brygga på Nesoddtangen kom både den vanlige Nesoddbåten og hurtigbåten fra Lysaker inn, så jeg senket farten og kjørte en liten ekstra runde rett og slett for å vente til de var ute igjen (tok bare rundt fem minutter), slik at det ikke skulle bli så folksomt der akkurat når jeg skulle runde neset!
Men da jeg kom fram og skulle sette kursen mot Flaskebekk oppdaget jeg at bølgene i Oslofjorden var mye kraftigere enn i Bunnefjorden. Jeg ble faktisk litt overrasket, for erfaringen min hittil har vært at det har vært surere i Bunnefjorden enn i Oslofjorden. men det må innrømmes at erfaringsgrunnlaget mitt er syltynt…Riktignok var det ikke voldsomt store bølger, men store nok til at jeg kunne ha blitt litt våt innimellom når jeg står oppreist og styrer (noe jeg gjør så mye som mulig), og dette var jo tross alt en liten kosetur.. så da ombestemte jeg meg og snudde nesa mot Bunnefjorden igjen! Passerte en liten åpen båt med påhengsmotor og to personer som var ute og fisket.
Kjørte da omtrent til Hellvik og ville gjerne ha kjørt litt lengere, men ettersom det da allerede var begynt å mørkne litt, så fant jeg ut at det var best å snu. Slo på lanternene litt før. På returen passerte jeg en båt som lå ved Hellviktangen og så ut til å sjekke stakene/merkene ved Selskjæret. Hadde stort sett daffet rundt i mellom 3,5 og 4,5 knop, men dro på litt på returen og kom opp i over 5 knop. Var ikke i nærheten av å greie maksfart som skal være 7 knop, men så var det jo litt vind samt at jeg har en mistanke om at det er litt groe under båten.
Var inne i havna igjen rett etter 18 og var storfornøyd med turen. Det er så deilig å være ute på sjøen! Jeg nyter hvert sekund!
Tok en rask sjekk av kjølen under sofaen akter, og det var overhodet ikke kommet noe mer vann, så alt ser ut til å være i orden! Nå blir det Londontur på meg i helga, fotball,øl og konserter, så det blir ingen båtturer.
Men jeg har planer om å stikke innom et par båtutstyrsforretninger mens jeg er der, bare for å se hva de måtte ha å by på! 😀
Til slutt et lite uredigert videokutt fra turen: