Batterilader i posten

Har bestemt meg for å ta godt vare på batteriet om bord. Selgeren av båten hadde ikke ladet batteriet i sommer, og hadde heller ingen lader. Så derfor slo jeg til på et godt tilbud fra Seatronic i Moss, og bestilte en batterilader.

En av årsakene er jo at jeg har brukt båten ganske så mye de tre ukene jeg har hatt den, og jeg har lest at batteriet ikke har godt av å bli helt nedladet heller, så derfor er kabler til strøm på land kjøpt og nå også lader.

batteri

Når batteriet først skal lades tror jeg at jeg skal pusse og gnikke litt på kontaktene og kanskje bytte kabelsko. Lite irr, men mye rust. Best å få det vekk.

Jeg vet ikke hvor mye som er igjen av kapasiteten til batteriet, ettersom jeg ikke har skaffet meg noe voltmeter ennå (er på lista!), og det eneste jeg får beskjed om av båtens eget, noe spartanske instrumentpanel, er når det er for lite igjen, da skal en varsellampe lyse.

Batteriet om bord brukes jo bare til tre ting:

Starte motoren, starte varmeapparatet (som etter den elektriske starten bruker diesel til å varme opp) og gi strøm til lanterner og lys i salong og på do.

Så derfor har jeg kjøpt lader nå for å være trygg på at batteriet gjør jobben sin.
Har kommet på postkontoret nå, så nå er det bare å få det hentet og rusle ned til båten for å se om jeg får til dette også…

%d bloggere liker dette: