For en som meg, som ikke en gang har lappen for bil og dermed ikke vet det mest grunnleggende om en motor, hverken i bil eller båt, så er det en bratt læringskurve når jeg plutselig skal bli kjent med en monster av en motor fra 1984.
Så her blir det å lese og pugge!
Heldigvis virker oppgaven overkommelig. Etter at jeg fikk min første motorstopp da jeg hentet båten for snart én måned siden, har jeg lært mye om båtmotorer. Veldig mye! Læringskurven har vært bratt, men likevel overkommelig.
Lufting av en dieselmotor er noe jeg nå har førstehånds kjennskap til! Oljesjekk, gearoljesjekk og andre rutiner begynner også å sitte.
Da jeg kjøpte båten fulgte det med en litt slitt og dårlig manual på svensk som var litt vanskelig å lese her og der. På forumet på Båtplassen ble jeg tipset om en norsk utgave av manualen og lastet den ned. Den var mye mer grundigere og lettere å lese, og jeg har skrevet den ut i to kopier. Den ene kopien ligger hjemme, mens den andre skal ligge i båten. Arkene i den sistnevnte har jeg satt inn i tykke plastlommer som tåler en støyt slik at den kan ligge i båten og være tydelig å lese selv om den skal bli utsatt for fuktighet, vær, vind, olje – whatever!
Jeg har også tilbrakt noen timer om bord sammen med manualen og dørken og vegger rundt motoren demontert, slik at jeg vet hva som er hva og hvor jeg kommer til motoren. Husker nok ikke alt ennå, men har blitt langt mer kjent med motoren enn for bare noen få uker siden.
Det er også fint at båteieren har tatt godt vare på motoren slik at det er lett å komme til, finne ut hva som er hva og generelt lett kunne se hva som eventuelt ikke ser ut som det skal gjøre.
Motoren er ikke så gammel som båten, den er fra 1984 og ble overhalt midt på 90-tallet, så selv om den er saltvannskjølt vil den nok vare en god del år til. Den er godt tatt vare på, og jeg skal følge opp det gode vedlikeholdet til punkt og prikke slik at jeg får mye glede av den.
Uten motor kommer jeg ikke langt, og jeg har jo tenkt å bruke båten mye, så da er det bare å rulle opp ermene og være nøye og ordentlig!
Mann for sin motor det, tenker jeg ! Håper du har oversikt på oljelekkasjen nå. Filter ? Pakning ? Og motoren ser velholdt ut. De må koses litt med. Da synger de etter hvert. Enjoy 🙂
Ser ut som oljelekkasjen kan skyldes at jeg ikke festet peilepinnen til oljen godt nok da jeg sjekket nivået, og at det derfor har sprutet ut noe olje under drift. Enten det eller så lekker det fra motoren et eller annet sted, men lekkasjen er såpass liten at det ikke går ut over oljenivået i motoren, da peilingen viser er helt fint nivå!