Påskeværet var ikke så mye å skryte av, men denne uka hadde jeg håp om å få kommet ut med båten et par turer i det minste. Både onsdag og torsdag var det meldt om mild vind og muligheter for sol, og med bare kveldsvakter øynet jeg håp om et par fine formiddagsturer. Det ble med en.
For det viste seg både onsdag og torsdag at det lille gløtt av sol som kom, kom etter at jeg var på plass på jobben. Noe frustrerende! Onsdag hadde jeg endel andre ting på tapetet, så jeg fikk jo noe ut av formiddagen uansett, mens torsdag klarte jeg å komme meg opp tidlig nok til å komme meg ut på sjøen før det var for sent!
Årsaken til denne iveren – bortsett fra at den kan forklares med den vanlige båtgalskapen min – er at fredag til mandag er satt av til helt andre sysler. Dermed var det litt viktig for meg å komme meg utpå igjen, slik at jeg får den vanlige dosen med sjøluft og sjelero som bare en båttur kan gi meg.
Sola glimret fortsatt med sitt fravær da jeg satte meg ned i «Bippe» og cruiset bort til båthavna, og det var også noen grader kjøligere enn meldt. Men i det minste var det omtrent stille på sjøen! 🙂
Kom meg raskt utpå sjøen denne gangen, men blir mer og mer flau over hvor møkkete båten er nå. Og det synes ekstra mye etter at jeg har gått til det sjakktrekket å legge ut de nye fenderne, som er hvitere enn det båten har vært siden 1974… Jaja, tror jeg tar med meg noen halvannenliters flasker med vaskevann neste gang, så kan jeg prøve å få vekk det verste i alle fall. Polering blir det nok ikke, men en skikkelig vask fortjener båten nå!
Tok turen mot Osloøyene denne gangen, med retning Nakholmen. Et containerskip passerte foran meg med kurs mot Sjursøya, men etter det var jeg alene resten av turen. Så brann/redningsbåten til kommunen, «Redningen» ute ved Langøyene, ellers var det vel bare meg og Nesoddferga ute denne grå formiddagen.
Koste meg med matpakke og Pepsi-Max mens jeg satt bak rattet, det var faktisk overraskende kjølig, og ettersom jeg ikke hadde flytedressen på meg denne gangen, men vanlig oppblåsbar vest, satte jeg på varmen. Rundet Hovedøya på min styrbord side med kurs mot Vippetangen og Bjørvika.
Kan ikke la være å lure på hvorfor Hovedøya er så utilgjengelig for småbåter? Hvis man ser bort ifra gjestebrygga til kroa og til båtforeningen, så er det omtrent umulig å komme seg i land fra egen båt på Hovedøya. Hvis man besøker den utenfor sesong- og åpningstider får man problemer. Båtforeningens område er jo låst og avstengt. Og man kan ikke legge til ved kaia der Ruterbåten til stadighet går. Det er en liten kai på sørsiden mot Lindøya, men den er beregnet på større båter.
Kunne man ikke slengt ut en liten, enkel flytebrygge der til fritidsbåter? Bare spør jeg!
Vel, uansett, så gikk turen over til Bjørvika. Foran meg kjørte «Redningen» inn til plassen sin på Vippetangen.
«Pearl Seaways» lå fortøyd ved brygga og jeg rundet den og kjørte innover mot Bjørvika, tittet på noen turister som tok bilder både av meg og Operaen og svingte deretter innom Sørenga.
Tok et bilde derfra omtrent der den planlagte marinaen/gjestehavna/båtforeningen er tegnet inn på kartet før jeg dro mellom Bleikøya og Hovedøya på vei hjem. Ville jo ikke komme for sent til jobben, så det var på tide å snu.
Valgte å dra ut returen litt ved å dra forbi Gressholmen og runde Rambergøya før jeg dro over til Oksval. Så en slepebåt ved Nakkholmen som så ut til å slepe en av disse finske sprengningslekterne eller hva man nå skal kalle dem.
Ble nesten to timer utpå til sammen, og kom meg tidsnok på jobben, frisk og opplagt!