Jeg har ikke lett for å gi opp. Særlig det siste halvannet året har vel vært et godt eksempel på det. Men nå i helga som var innså jeg at jeg måtte gi meg. Det ble rett og slett en umulig oppgave for meg. Det er noe jeg egner meg til og noe jeg absolutt ikke egner meg til…
Dette med å pusse opp og vedlikeholde båten har lenge vært på planen, faktisk helt siden jeg kjøpte den. Det er en gammel båt og den trenger vedlikehold og en god del oppussing. Dette kombinert med en enbent skipper med tolv tommeltotter er ikke den ideelle match. Og jeg har tvilt på meg selv mange ganger. Men prøvd likevel. Og det har jo på en måte hanglet og gått disse snart tre årene jeg har hatt båten.
Men en gang måtte vel også jeg møte veggen. Og det skjedde denne helga. Godt hjulpet av en rekke uheldige omstendigheter.
På fredagens blogginnlegg kom jeg med en lang liste over det jeg skal gjøre med båten. Og det er fremdeles flere ting jeg ikke har fått notert.
Jeg er egentlig ikke ferdig med noe. Og jeg har gitt opp på andre. Det gjelder bytte av skroggjennomføringene først og fremst. Jeg må bare innse at jeg ikke laget for slikt arbeid. Så jeg ga opp lørdag og innså at dette klarer jeg rett og slett ikke. Jeg er for upraktisk av meg. Jeg fikser det ikke, selv om det for mange andre er barnemat. Så søndag morgen skrudde jeg tilbake det jeg hadde begynt å skru av. Andre får ta dette for meg, så får jeg betale for å få det gjort.
Ting som for andre fortoner seg som enkelt og plankekjøring er for meg en ugjennomtrengelig hindring. Jeg er komplett udugelig på slike ting. Sånn er det bare. Og Pippi-mentaliteten min har også fått seg en knekk… (Det har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til!)
Jeg duger til å kjøre båt og kose meg på sjøen. Jeg klarer enkle ting som å bytte reimer, skifte filtre og olje samt sinkanodene og vaske, polere og stoffe.
Jeg føler meg ganske sikker på at å pusse og lakke litt treverk skal gå greit, og å montere batterilader, men pakkbokser, talgpakninger og skroggjennomføringer er ikke noe jeg klarer. Overhodet. Så jeg gir opp. Og ettersom jeg rett og slett ikke fikk til skroggjennomføringene er selvtilliten på dette området nå så liten at jeg ikke turde å begynne å bale med talgpakning og pakkboks for å få båten tett heller. Jeg tar rett og slett ikke sjansen! Jeg får fortsette å pumpe før og etter hver tur!
Jeg har klart mange hindringer de siste 18 månedene, men en gang må også jeg innse at jeg ikke strekker til…
Så det som ble gjort i helga var å vaske og polere båten under fenderlinja, rense og friske opp fenderlista, samt smøre på litt bunnstoff. For vi ble ikke ferdige. Jeg hadde nemlig totalt beregnet galt på antall liter jeg trengte til bunnstoff! Så vi hadde ikke en gang nok til ett strøk! Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg har greid det, for jeg hadde jo beregnet riktig dosering for to år siden? Men uansett, for lite ble det…
I det hele tatt var hele helga ganske så mislykket. Den har bare tæret på krefter og selvtillit.
Her er det jeg har fått gjort av de 13 første tingene på lista (det som er utført er overstreket):
- Bytting av talgpakninger på pakkboksen
- Bytting av sjøvannsgjennomføring og ventil, samt sjøvannsslange og
slangeklemmer. - Montering av sjøvannsfilter
- Bytting av toalettgjennomføringer og ventiler, samt slanger og
slangeklemmerpå toalettet. - Tømming og rens av vannsamler på dieselslangen
- Vask av båten over og
undervannlinje - Polering av båten over og
undervannlinje - Påføring av bunnstoff på kjøl og
propell Montering av ny sinkanode på propell- Reparasjon av ankerspill akter
- Oppretting av kalesjestang
- Skifte planke i motorrom
Oppfriskning av fenderlist
Alt har egentlig gått galt. For det første ble båten tatt opp senere på fredag enn jeg egentlig hadde planlagt. Såpass sent at jeg ikke kunne spørre havnesjefen om særlig med hjelp, synes jeg (og jeg hadde ikke lyst til å bry ham i helgen, han er der nok som det er!)
Så viste det seg at jeg hadde målt feil på dimensjonene på skroggjennomføringen og måtte dra inn til byen lørdag for å kjøpe riktig. Den ene kuleventilen jeg hadde kjøpt viste seg å ikke ha noen kule eller hva det nå er som skal der. Ubrukelig for meg uansett. Så viste det seg at jeg hadde bommet totalt på dimensjonene til sjøvannsfilteret jeg kjøpte for flere måneder siden. Det er til en 12 mm slange, jeg har en 19 mm slange… og til slutt altså, altfor lite bunnstoff. Noe som er merkelig, for jeg beregnet riktig forrige gang! Jag har riktignok kjøpt en annen type denne gangen – kan det ha noe med saken å gjøre?
Jeg fikk demontert toalettet slik at jeg kunne komme til gjennomføringene der. Da viste det seg at det ikke var noen kuleventiler der i det hele tatt. Men selve dimensjonene på gjennomføringene ser i alle fall ut til å stemme, i det minste. Jeg byttet et par slangeklemmer søndag, det var det eneste jeg endte opp med å gjøre…
Jeg fikk skrudd av slangen og kuleventilen samt den ene mutteren på innsiden av skroggjennomføringen til sjøvannet, men så sa det stopp. Så nå er det skudd tilbake.
Jeg fikk oppfrisket fenderlista med silikonspray. Jeg fikk hjelp av eldstedatter Sunniva og kjæresten hennes, samt yngstedatter Victoria. Tusen takk for hjelpen! De vasket og polerte båten helt til vi gikk tom for bunnstoff. Selv sprayet jeg nytt bunnstoff på propellen.
Og det var det. Opprinnelig skulle båten ned igjen mandag morgen, men nå må jeg høre med havnesjefen om den kan være oppe til tirsdag morgen. For mandag må jeg stå tidlig opp for å dra inn til byen og kjøpe mer bunnstoff, dra tilbake til Nesodden og påføre resten på båten. Så må jeg dra på jobb mens bunnstoffet tørker til tirsdag når båten skal på sjøen igjen.
Men er jeg riktig uheldig må havnesjefen ta båten tilbake på sjøen mandag hvis han har avtalt å ta opp noen andre båter som skal opp for vinterlagring. Da må jeg jo begynne omtrent helt på nytt med å heise opp båten igjen, spyle under og vente på at det skal tørke for deretter å male på bunnstoff på nytt… Høstferien kan bli lang og dyr…