Etter å ha ligget på land tre dager lengre enn planlagt kom Bergtatt endelig på sjøen igjen onsdag. Med tett pakkboks og ny skroggjennomføring til sjøvannskrana. Men planen er å få den opp igjen i løpet av vinteren for å skifte skroggjennomføringene på toalettet også.
Dessverre fikk jeg ikke vært med på selve sjøsettinga på grunn av vond fot, men båten ligger nå fortøyd på sin vante plass og har i skrivende stund ikke sunket. Jeg karret meg imidlertid ned til havna og fikk kjørt båten på plass i båsen etter at havnesjefen sendte melding og spurte om det.
Opprinnelig var det jo meningen at jeg skulle bytte gjennomføringene med kompositt – som skal være et vidundermateriale – men jeg hadde både glemt et par ting samt kjøpt feil størrelse, og siden byttet måtte utføres kjapt ettersom båten tok opp plassen der andre båter skulle heises opp, så ble det til at havnesjefen (som foretok byttet for meg) brukte det han hadde, og det var messing. Det holder tydeligvis i 42 år, så det er vel ikke noe å si på det!
Havnesjefen tok også en titt på gjennomføringene på toalettet, og mente at de faktisk så ganske fine ut. Det er derfor ikke noen umiddelbar hast med å skifte dem ut, men jeg har tenkt å få gjort det i løpet av vinteren/tidlig vår uansett, for å være på den trygge siden.
Pakkboksen er nå også tett, men det skjedde på tross av meg og ikke på grunn av meg! Den er rett og slett bare skrudd tettere sammen, det er ikke byttet talgpakning. Årsaken er at jeg har klart å kaste den nyinnkjøpte talgpakningen da jeg ryddet opp i båten etter helgen. Den ble innkjøpt torsdag, jeg hadde den i hendene og vurderte om jeg skulle prøve søndag, før jeg ga opp. Og nå er den sporløst borte! Mest sannsynlig er den havnet i en av søppelposene ved en feiltakelse…
Jaja, jeg skal kjøpe ny pakning og havnesjefen hjelpe meg med å bytte den, så er vi helt sikre. Men som jeg skrev i ingressen, den virker potte tett etter å ha blitt skrudd til. Men begynner den å lekke nå, så er det talgpakningen som MÅ skiftes….
Det er i det hele tatt mye som må skiftes på båten, og havnesjefen nevnte det for meg da jeg kom ned. Det var egentlig ikke mye av det han sa som jeg ikke hadde tenkt over allerede (det er jo tross alt en gammel båt vi snakker om!), og satt opp på lista mi, men det var et par aspekter han nevnte som gjør at jeg kommer til å framskynde noe av det jeg har satt opp.
Det gjelder blant annet å ta VHF-lisensen og kjøpe en VHF, samt bytte ut endel viktige slanger, som blant annet kjølevannsslangen som er koblet til sjøvannsgjennomføringen han byttet ut. Han mente det var på tide å bytte ut den. Jeg tenker da også å bytte ut det som er av slanger på motoren.
Målet er jo å få båten så trygg som mulig. Jeg ferdes jo for det meste alene i båten – det er stort sett om sommeren jeg har «besøk» – og da er det jo greit å føle seg trygg om bord. Jeg har vel ikke følt meg 100% trygg de siste månedene med tanke på lekkasjen fra pakkboksen og at gjennomføringene var overmodne for å byttes ut, men nå føler jeg meg mye tryggere.
Håpet er nå å kanskje få en tur utpå på formiddagen torsdag eller fredag. Vi får se hvordan det går med foten. På kvelden jobber jeg, så jeg vil ikke overbelaste den. Lørdag er det også mulig med tur, og søndag skal jeg på konsert i Sætre i Hurum, og da tar jeg selvsagt båten over fjorden.
Og forresten, hvis noen ønsker å kjøpe noen ubrukte, hvite skroggjennomføringer i kompositt, så har jeg tre liggende! De er alle tatt ut av pakningen og kan dermed ikke byttes… Størrelsene er, hvis jeg husker riktig i farten, 1/2″, 1″ og 1 1/2″. Den på 3/4 tror jeg ligger i en uåpnet pose, og den skal byttes med en ny talgpakning…Jeg har også et sjøvannsfilter for 12 mm slange til salgs…