På vei tilbake fra Sverige etter høstferien med båten stoppet jeg i Moss der jeg traff en annen båtentusiast, Bonus. Som jeg skrev i turreferatet fra denne etappen tidligere, så møttes vi for en båtprat etter at jeg hadde fortøyd. Der ble jeg veldig fristet av å høre ham snakke om Danmark.
Vi snakket endel om forskjellige gjestehavner og jeg fikk tips til et par «smultronställen» som jeg har lyst til å prøve neste gang jeg skal nedover samme veien. I tillegg begynte vi å snakke om Danmark! Ja, jeg har faktisk tenkt flere ganger at det skulle være mulig – med godt vær og god tid – for meg å komme meg nedover til for eksempel København med båten!
Tanken er jo besnærende…
Jeg har jo et par ganger vært innom tanken på å ta båten til Göteborg og dra på Slottskogen Goes Progressive – en rockefestival jeg lenge har hatt lyst å få med meg, og da planlegge slik at jeg er der nede med båten, ser meg litt rundt i byen, får med meg festivalen og drar hjemover etterpå. Når jeg har kikket på kartet har jeg noen ganger også tenkt at det er fullt mulig for meg å for eksempel fortsette sørover til Helsingborg. Der er jo sjøen mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark på det smaleste, så der skulle det være mulig å trygt komme meg over. Jeg har tatt den fergen ved et par anledninger når jeg var endel år yngre…
Bonus mente at det forsåvidt gikk an, men at jeg burde kunne velge en annen rute. Han og kona har jo vært nedover svenskekysten og danskekysten mange ganger, også innom Tyskland! (Ja, han har en raskere og større båt enn meg…) Og han kunne fortelle at svenskekysten etter Göteborg ikke er særlig spennende, ikke minst fordi skjærgården er omtrent ikke-eksisterende. Det er stort sett bare ren kystlinje uten noen øyer eller noe le.
Så å ta hele dette strekket (som for meg vil ta flere dager) ville bli gudsjammerlig kjedelig. Det tror jeg i alle fall er en rimelig oppsummering av hva han fortalte, selv om han ikke akkurat ikke sa det slik…
Forslaget til Bonus gikk ut på at jeg fint kunne dra litt lenger sør for Göteborg for deretter å sette over det åpne havstrekket Kattegat til øya Lesø. Der kunne jeg ta en stopp en dag eller to for deretter å fortsette inn til fastlandet på Jylland og besøke for eksempel Sæby som Bonus skrøt veldig av.
Mine tanker har jo først og fremst gått til muligheten til å besøke København, men jeg har også lekt med tanken på å ta båten til Roskilde, for det er faktisk også fullt mulig! Det meste er faktisk mulig, bare man har tid nok!
Strekket over til Læsö er ikke avskrekkende langt. det vil ta rundt fem-seks timer fra svenskekysten. Fra Læsö og inn til Jylland snakker vi om enda mindre, i overkant av tre timer med en gjennomsnittlig fart på fem knop. Dersom jeg velger å dra nordover på Jylland og besøke allerede nevnte Sæby ligger ikke Fredrikshavn så veldig langt derfra. Vil unektelig føles litt rart å ankomme den byen i Bergtatt og ikke med Stena Saga! Enda lenger nordover finner vi berømte Skagen. Strekket rett over derfra til svenskekysten tar drøye 7 timer – også da må værmeldingen studeres veldig nøye…
Så kan man også sette kursen sørover, allerede nevnte Roskilde og København på Sjælland eller fortsette til for eksempel Grenaa og Ebeltoft?
Aberet er jo at, særlig på det første strekket, mesteparten av turen går over åpent hav uten noen former for le. Dermed må værmeldingen studeres nøye og det må være klart hav i lengre tid for at jeg skal være sikker på at overfarten skal gå bra.
Det eneste som gjør meg litt usikker med tanke på en eventuell langtur av dette slaget, er motoren. Båten er gammel, men i trygg tilstand nå som de mest prekære reparasjonene er gjennomført eller skal gjennomføres i nær framtid.
Med motoren er det litt annerledes. Den er 32 år gammel og sjøvannskjølt. Den har riktignok gått som en klokke, og gjør det fremdeles, men den dagen den trekker sitt siste sukk, så står jeg der. Bokstavelig talt. Og det ville vært ergerlig om dette skjedde på åpent hav eller mens jeg loffet rundt i den danske skjærgården…
For når denne motoren ryker har jeg allerede bestemt meg for at det er svært liten vits i å prøve å gjøre noe med den. Da har den rett og slett gjort sitt, og ny motor må på plass. Jeg håper jo selvsagt at det er lenge til, men det gir meg også en liten usikkerhet. Som jeg foreløpig bare får leve med…
Men det er klart, kommer jeg meg først ned til Göteborg så kan jo alt skje…Bare jeg har tid nok!
Jeg er jo ikke akkurat redd for å dra på langtur med båten, men jeg har en liste med oppgraderinger jeg gjerne vil få gjort før jeg begynner å dra på de virkelige lange turene. En tysker dro jo med en Nidelv 24 fra Tyskland og opp til Svalbard (!) for noen år siden, så de småturene jeg sysler med er jo bare peanuts i sammenligning!
Men Danmark er så absolutt et mål litt lenger fram i tiden. Fortsatt er den svenske skjærgården, til tross for at en god del kritiserer den, spennende for meg å oppdage (men jeg ser at noe av kritikken er riktig, særlig når det gjelder prisnivået enkelte steder), så jeg kommer nok til å fortsette å tøffe rundt der. Og å oppdage mer av Norge står også på lista. Jeg har jo bare vært i Tønsberg på den andre siden av Oslofjorden, så tanken på å komme meg lenger sørover til Sørlandet, for å ikke glemme Telemarkskanalen, er også veldig fristende.
I det hele tatt er det mye moro man kan få med en liten båt, bare man har tid og diesel nok! 🙂
Spennende planer du har,kunne gjerne tenkt meg og gjort noe av det samme selv. Men føler at risikoen blir for stor med båt og motor fra 1982….
Jepp, det er det som er grunnen til at jeg, når jeg første gang tenkte på dette, tenkte at det lureste ville være å holde meg langs kysten helt ned til helsingborg og deretter kjøre over til Danmark. Ovrfarten defra vil jo ta rundt en halvtime. På den annen side, en overfart til Læsø vil ta rundt under seks timer, omtrent det samme som Nesodden – Moss. Det er selve overfarten i åpent farvann som kan bli strabiøs med dårlig vær. Derfor må detet skje mens det er et «vindu» eller en lengre periode med pent og stille vær, og jeg må beregne nok tid til å kunne ligge og vente på bedre vær både i Sverige og i Danmark. Jeg tror det er best å oppgradere båten rent sikkerhetsmessig før jeg tar den turen. Bytte de resterende skroggjennomføringene (selv om de så bra ut) og ikke minst skifte viktige vitale deler. VHFen henter jeg på Posten i morgen, så får jeg ta lisensen så fort som mulig, så er den OK også.