Bergtatt har foreløpig kun hatt ett batteri om bord, som brukes både som startbatteri og forbruksbatteri. Nå tror jeg tiden snart er kommet til et batteribytte.
Jeg har nemlig litt startproblemer innimellom. jeg har tenkt at det skyldes at selve startknappen må byttes ut, fordi jeg må trykke hardt på den, hardere og hardere, før motoren vil starte. Noen ganger må jeg også slå av motoren og vente noen sekunder før jeg prøver på nytt. Og til slutt starter den.
Men et par opplevelser i det siste har fått meg til å tenke litt. For jeg har begynt å lure på om batteriet kan begynne å bli dårlig? Jeg vet jo ikke hvor gammelt det er, for det sto i båten når jeg kjøpte den.
For det første har jeg aldri ladet batteriet med en batterilader. Jeg kjøpte ganske tidlig en lader, men har aldri fått brukt den eller montert den. Jeg har rett og slett ikke sett behovet, og båten har alltid startet, selv om vinteren, selv om jeg må prøve et par ganger før den begynner å komme til liv.
Den lille ladingen som batteriet har fått har skjedd når motoren har vært i gang, da motorens dynamo har sørget for lading. Og ettersom jeg ikke har noen batterimåler koblet til batteriet, så har jeg vel egentlig aldri visst noe om tilstanden til det, om det har vært fulladet eller ikke når jeg har startet på båtturene mine.
Samtidig, når jeg har vært utpå sjøen og tøffet rundt i noen timer, og deretter slår av motoren og ligger og dupper litt på sjøen, eller legger til en brygge for å ta et kort landhugg eller fylle diesel, så har motoren startet med en gang, selv med et lett trykk på startknappen.
På høstferieturen min opplevde jeg at motoren ikke ville starte når jeg hadde ladeledningen til iPhonen, eller ledningen til det bærbare kjøleskapet, i 12-voltsuttaket. Men den startet når jeg trakk ut ledningene.
Jeg er veldig forsiktig når jeg er ute på tur med båten og bruker veldig lite av batteriet når motoren er slått av. Jeg bruker en løs lampe med batterier i kabinen istedenfor den faste lampen i taket som drives av båtbatteriet. Og jeg har på innkjøpslista et eget forbruksbatteri. Spørsmålet er nå om jeg bør kjøpe et nytt startbatteri i samme slengen?
Jeg tenker at det jeg gjør først er å montere batteriladeren og lar den lade batteriet når båten ligger i båsen. Så ser jeg om det er noen forskjell når jeg skal starte motoren. Jeg har jo et voltmeter liggende i kassa, så jeg kan jo få målt batteriet før jeg begynner å lade det, og så ta en sjekk etter at det har blitt ladet noen døgn via landstrømskabelen.
Når jeg så kommer til å kjøpe inn forbruksbatteriet, så skal jeg samtidig kjøpe inn et batterimeter og montere det på dashbordet, slik at jeg hele tiden har oversikt over tilstanden. Akkurat denne typen «båtarbeide» med kobling og strekking av ledninger til batterier, dashboard, sikringer og metere føler jeg at jeg skal klare greit.
Tror jeg…