Det begynner å bli noe vinterlige temperaturer her på Østlandet nå, og minusgradene er på vei. Så nå har jeg funnet fram varmekolber og frostvakter og den nyinnkjøpte keramiske varmeovnen. Alt skal nå om bord i båten og strømmen kobles til.
Dette er etterhvert blitt rutine for meg, nå som jeg er klar til å møte den fjerde vinteren om bord i Bergtatt. Som vanlig har jeg ingen intensjoner om å ta båten opp på land, den skal brukes også om vinteren. Det betyr imidlertid at jeg ikke utfører noe vinterklargjøring av båten slik som andre gjør, men noen forhåndsregler skal jeg dog ta.
Og det dreier seg for det meste om å ha litt varme i båten. Jeg fyller litt frostvæske i toalett, men alt det andre jeg gjør dreier seg om varme.
- På toalettet setter jeg opp en frostvakt, altså en ovn med termostat som slår seg på når det begynner å bli kjølig. Samt som sagt litt frostvæske i selve toalett og slanger.
- I kabinen setter jeg fram en Tørrbolle – som suger til seg fuktighet i luften, samt at jeg setter på en ovn som gir litt lunk i kabinen. Den er kermaisk og veltesikker og FG-godkjent.
- Under motoren plasserer jeg et varmerør – eller en varmekolbe – et rundt, langt rår som ligger under motoren og sørger for nok varme slik at vann inne i motoren og ved sjøvannsinntaket ikke fryser fast.
- Ved eksosrøret akter i båten setter jeg også en varmekolbe, litt mindre enn den som ligger under motoren, for å hindre isdannelse i utløpet av røret. Vannet fra motoren må jo få komme ut!
I tillegg til disse fire tingene har jeg en ekstra frostvakt som jeg setter inn i motorrommet hvis temperaturen begynner å komme i tosifra minusgrader over en periode.
Jeg tar også ut og med meg hjem soveposer, pledd og den ekstra madrassen som er skåret til for å ligge mellom de to sofabenkene i kabinen (for å lage til en bred seng). Samtidig setter jeg alltid opp på høykant de to madrassene til sofabenkene.
Den kombinerte varmedressen/flytedrakten er også tatt fram. Jeg har ikke brukt den ennå ettersom det ikke har vært skikkelig kaldt ennå, slik at med genser og jakke, lue og votter samt litt lunk på Webastoen så har det gått fint å være ute på tur. Slik vil det vel også være litt framover, med tre-fire minusgrader trenger jeg forsåvidt ikke å pakke meg sammen med tykke klær ennå, men jeg overveier å bruke flytedrakten på neste tur. Det er i alle fall en ekstra sikkerhet.
Så lenge jeg havner på en brygge med strøm til på mine vinterturer, så har jeg altså en elektrisk ovn jeg kan sette på og bruke også om natten, men legger jeg til steder uten strøm for å ta en overnatting, så er det sovepose og godt med klær som gjelder. Nå har jeg bare sommersoveposer om bord, så jeg overveier å investere i en sovepose som tåler kuldegrader. Jeg har ikke funnet noen velegnet kilde til oppvarming om bord om natten ennå.
Rederinnen kjøpte forøvrig en slik kombinert varme- og flytedrakt under Sjøen for Alle i mars, så kanskje er det mulig å lokke henne med på en tur – hun må jo få testet at den varmer godt nok! 😀