Rundt i ring

IMG_7368Det skjer visst alltid noe med meg når jeg er ute på tur med båten. Fredag ettermiddag ble ikke noe annerledes og endte med at jeg til slutt ringte Redningsselskapet for å be om tauehjelp. Men så veldig dramatisk var det dog ikke.

Jeg sov i båten etter nattvakt også fredag, på grunn av snekkere som holder på hjemme, og hadde en adskillig roligere formiddag denne gangen, ettersom det var svært lite vind.

Rotete,men koselig...
Rotete,men koselig…

Jeg våknet i totiden av at noen båteiere noen plasser lenger bort fra meg jobbet med å sette opp dekksstativ og presenninger til vinteropplaget, og da jeg tittet ut av båten så jeg at det nesten var blikkstille, selv om himmelen var grå. Noe regn så jeg ikke noe tegn til. Og ettersom jeg ikke har tatt båten ut på tur siden forrige fredag, så var avgjørelsen lett å ta! På med genser, på med motor og bort med fortøyningene!

Jeg vet ikke hva det er jeg driver med, men også denne gangen hadde jeg litt problemer med å komme ut av båsen. Jeg tror jeg får gå tilbake til slik jeg gjorde det før, å bakke ut. Jeg har nemlig begynt å dra båten ut selv og satse på at gliden og strømmen gjør resten, etter å ha lest at flere båteiere foretrekker å gjøre det på den måten framover å bakke med motorkraft, men tror jeg går tilbake til gamlemåten inntil jeg behersker denne teknikken bedre. Det endte igjen opp med at jeg måtte buksere båten inn igjen i båsen og deretter bakke ut med motorkraft.

Uansett, jeg kom meg etterhvert ut av båthavna også denne gangen. Hadde på meg genser og jakke og varmeapparatet på, så det gikk fint å stå oppreist når jeg styrte båten. Bestemte meg for å kjøre over fjorden i retning Skjælholmene og runde den sydligste på babord side før jeg deretter skulle gå mot Lindøya og kjøre gjennom det koselige sundet mellom Gressholmen/Heggholmen og Lindøya. Tenkte at det kanskje ville være siste gang i år.

Hmmm, stupebrett eller brygge? Jeg kom til det siste,under tvil...
Hmmm, stupebrett eller brygge? Jeg kom til det siste,under tvil…

Da jeg kom til Skjælholmene rundet jeg den sydligste som er et naturreservat, men fikk lyst å legge til og ta meg en tur på holmen med kameraet før det ble for mørkt. Det er fullt lovlig å gjøre dette så sent som i november. Det skal være en brygge på nordsiden av holmen og den jeg fant ble jeg litt usikker på, den så nesten ut som en mellomting mellom et stupebrett og en brygge, men jeg forstod jo at det måtte være den. Gikk deretter sakte inn for å se hvordan jeg skulle kunne fortøye der, ble litt usikker og valgte å bakke ut litt forsiktig. Trodde jeg.

For selv om jeg ikke mener at jeg rattet noe hardt eller voldsomt, så låste roret seg totalt mens jeg bakket. Dette har skjedd en gang før, på en av mine første turer, men da løste roret seg ut igjen når jeg sluttet å bakke og gasset på forover.  Etter den opplevelsen har jeg vært veldig forsiktig når jeg bakker. Årsaken til at det skjedde var sannsynligvis at jeg rattet for hardt.

Nei, dette var ikke meg, men en gammel tweet, men det passet bra!
Nei, dette var ikke meg, men en gammel tweet, men det passet bra!

Men denne gangen låste roret seg totalt, jeg fikk ikke rikket det i det hele tatt, og det hjalp absolutt ikke å kjøre forover heller, båten gikk bare rundt i ring. Jeg stoppet motoren og bøyde meg over rekka bak for å se om det kunne være noe som hadde festet seg, men så ikke noe annet enn et veldig vridd ror. Prøvde meg igjen på å lirke rattet forsiktig og kjøre litt rundt i ring, men ingenting hjalp. Slo av motoren, tok meg en kaffe og begynte å tenke litt, og til slutt så jeg ingen annen råd enn å ringe Redningsselskapet for å be om å bli tauet hjem til Oksval.

Det var liksom ikke på denne måten jeg hadde tenkt å avslutte båtsesongen!

Vel, fikk vite at nærmeste redningsskøyte var litt opptatt (leste senere at de var involvert i funnet av en død person i vannet ved Bygdøy), men at de ville ringe når de var på vei. Det var jo ingen direkte nødsituasjon, været var greit og jeg led ingen nød selv om kaffen var tom og jeg bare hadde litt Pepsi-Max igjen…

Jeg tok fram den siste halvdelen av båtshaken (den første mistet jeg jo…) og prøvde å sjekke om det kunne være noe som hang fast baki der. Syntes selv at jeg var borte i noe, men det kan jo bare ha vært groe.

Uansett startet jeg opp motoren igjen ettersom jeg hadde begynt å drive litt nærmere holmen, og båten fortsatte med å gå rundt og rundt… Og jaggu meg begynte det ikke å snø også! Dette var kanskje et tegn på at jeg burde avslutte båtsesongen nå? Vel, akkurat der og da var jeg veldig innstilt på å gjøre akkurat det!

IMG_1890Mens jeg satt der og funderte ringte redningskøyta UNI Oslofjord og fortalte at de var på vei, og jeg forklarte nærmere hvor jeg lå. De ba meg fortsette å kjøre i sirkel, for da var jeg lett å få øye på (selv om jeg nok var  den eneste som var utpå akkurat nå…) Jeg hadde vel sittet slik uten å kunne gjøre noe i nærmere en time, og det var begynt å bli mørkt, så jeg forstod at jeg uansett nok ikke ville komme meg i land på holmen denne dagen…

Mens jeg satt der og sjekket iPaden, la jeg plutselig merke til en endring i båtens bevegelser, og så at rattet begynte å bevege seg. Jeg prøvde meg på noen forsiktige bevegelser med rattet selv, og ganske riktig, rattet og roret adlød og plutselig begynte båten å sette seg i bevegelse forover slik den skulle. Helt uten videre!  Jeg slo da på tråden til redningsskøyta og fortalte at jeg nok ikke trengte dem likevel. De var da rundet Bygdøy og på vei mot meg, noe jeg også kunne se på marinetraffic.com, og sa at de ville komme bort til meg likevel for sikkerhets skyld.

Vi møttes utpå halveis bort mot Oksval og etter en rask prat og noen smil dro de tilbake mens jeg kunne fortsette for egen maskin inn til båthavna. Må vel ha gjort et godt inntrykk ettersom de fant ut at jeg var kapabel til å komme meg til Oksval selv…

Litt pinlig kanskje å måtte ringe dem, men samtidig følte jeg at jeg ikke hadde noe valg hvis jeg skulle komme meg på land! Og etter en halvtime med forsiktig lirking og prøving (ville ikke ta hardt i i tilfelle jeg skulle ende opp med å ødelegge ror og aksling), følte jeg at det var den eneste utveien. På denne tiden av året er det ikke så mange andre båter å praie for å få hjelp…

Vel, kom meg inn i båthavna litt over 17 og da hadde jeg vel vært utpå fjorden i et par timer, så jeg fikk meg jo en god tur! Men neste gang skal jeg kanskje ta og kjøre rundt i sirkel  i en halvtime eller to før jeg ringer “en venn”.

To apper, to forskjellige fartsangivelser... Holder en knapp på iPaden,,,
To apper, to forskjellige fartsangivelser… Holder en knapp på iPaden,,,

Jeg tror ikke det blir med denne turen i år, jeg er ikke  skremt fra å dra til sjøs med båten, men jeg kommer nok til å være ekstra forsiktig når jeg bakker, enda mer forsiktig enn jeg har vært til nå. Jeg har en avspaseringsuke som jeg tenkte å bruke til litt båtliv, og deretter er det vel på tide å la balja få slappe av litt…

Og når båten tas på land ved påsketider for å skrubbes og pusses på, så er det vel ikke umulig at jeg monterer en slik stopper på roret, som hindrer roret å dreie så mye at det låser seg fast. Jeg har lest om flere som har gjort det, og siden det tydeligvis er veldig lett å låse roret på Bergtatt så tror jeg det vil være en grei løsning.

Og det var den turen! Ingen skal i alle fall komme og si at jeg ikke skriver om alt ved båtlivet, også når jeg driter meg ut… 🙂

Related Images: