Før påske skrev jeg et lite innlegg om forsikring, ettersom Storebrand – som jo opprinnelig er et forsikringsselskap – har sluttet å forsikre båter over 30 år. Dermed måtte jeg ut på ny jakt, en jakt som nå er avsluttet med fulltreff.
Det ble til slutt Sparebank 1 som ble valgt. Altså en bank som i utgangspunktet ikke er et forsikringsselskap.
Jeg må innrømme at det skurrer litt at et forsikringsselskap ikke vil forsikre båten, men lar seg utkonkurrere av en sparebank? Men det er vel kanskje bank og pensjon som står i fokus hos Storebrand nå, og ikke forsikring?
Uansett, jeg har hørt mange positive ting om Sparebank 1 fra andre båtfolk som har forsikring der, og valget var lett når jeg så at de i tillegg ga meg det beste tilbudet. Jeg må ut med 536 kroner i året for full kasko – til sammenligning var tilbudet fra If forsikring på 600 kroner for delkasko… Og som jeg skrev i det forrige forsikringsinnlegget så var jeg litt ambivalent til tilbudet fra If etter varierende erfaringer med selskapet tidligere.
Og siden det viste seg at også banktilbudet fra Sparebank 1 var bedre enn det jeg hadde hos Storebrand, så var valget enkelt, og jeg avslutter kundeforholdet til Storebrand og har nytt kort fra Sparebank 1 på vei.
Forsikring av båter er forøvrig et litt interessant tema, for her er utgangspunktet vidt forskjellig til det man er vant til. I motsetning til for eksempel bilforsikring så eksisterer ikke objektivt ansvar til sjøs. Det betyr at hvis du selv ikke er skyld i å ha rent en annen båt i senk, at det for eksempel er noe teknisk som ryker som du selv ikke kan stilles til ansvar for, så dekkes ikke skaden av forsikringsselskapet, selv med anvarsforsikring. Om en annen båt kjører inn i din båt, er det ikke automatisk den andre båten som må betale, du må selv dekke skaden.
Når du kjører bil har du et lovpålagt ansvar for skader du påfører en annen. Det betyr at hvis en bil skader noen eller noe, spør man ikke hvem som er skyld i skaden. Bilen er årsak til skaden, og du er dermed ansvarlig. Dette er altså helt annerledes med båt. Til sjøs er båteier kun erstatningsansvarlig hvis man har vært uaktsom eller har direkte skyld i skaden.
Det jobbes på flere områder for å få endret på dette slik at en båtforsikring blir mer lik en bilforsikring.
Det som er viktig for meg med en båtforsikring er at den dekker skader ved tyveri, brann og uhell og skader som kan oppstå ved for eksempel uvær, samt at forsikringen også dekker tyveri av utstyr om bord i båten. Noe Sparebank 1 tilbyr.
Og ikke minst, båthavna forlanger at båtene skal være forsikret.
Og nå er altså alt i orden! Og farvel til Storebrand!