Helgen som var ble det endelig en liten båtferie på meg! Hurra! I tillegg hadde jeg tatt fri mandag og tirsdag for å ha noen ekstra dager. Turen gikk først og fremst til Østfoldtreffet på Sand Marina, men jeg skulle også en tur til Koster.
Jeg var på Østfoldtreffet i fjor også, og da skulle rederinnen med, men det ble endring i planene i siste liten. I år var det også opprinnelig planen å ha henne med, men et inngrep i ryggen hennes bare dager før turen satte en stopper for det. Vi får satse på at alle gode ting er tre til neste år!
Ettersom jeg jobbet fredag var planen å dra rett ned til båten etter jobb og komme meg så langt sørover som mulig. Jeg regnet med en overnatting underveis, selv om jeg lekte med tanken på ta hele strekket i ett, noe som ville bety mellom 11 og 12 timer, alt avhengig av vær og vindforhold.
Kom selvsagt senere i gang enn planlagt denne gangen også – det bruker å være slik… – og dro ut av hjemmehavna 15,05, men likevel bare en drøy halvtime senere enn jeg hadde håpet på. Været var litt ustadig og det regnet litt da jeg dro, sola kom omtrent ved Fjellstrand og regnet sluttet ved Spro. Satt i T-skjorte- og shorts hele tiden, for temperaturen var god.
Jeg var ikke den eneste på vei ut av innerste Oslofjord denne fredagen, hadde selskap av både småbåter, seilbåter og diverse lasteskip.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å fylle opp tanken med rimelig diesel fra Oksenøya eller Ullern båtforening, men planene om å gjøre dette på kvelden dagen før falt i fisk, så jeg dro innom Sonskilen og fylte der istedenfor. Det visste seg å være et lurt trekk, for der var prisen nede i 8,98! Nå har jeg ikke sjekket de nyeste prisene på Oksenøya, men sist jeg sjekket lå den på 9,66, så da var det jo helt på sin plass at jeg tjente noen slanter på å tanke i Son istedenfor!
Fikk litt starttrøbbel med batteriet etter at jeg skulle starte opp motoren etter å ha fylt, men det kom seg etterhvert. Ble litt svett først ettersom jeg hadde både iPad og kjøleskap koblet til lading på 12-voltsuttaket, og jeg tenkte først at det kunne ha vært for mye for batteriet (noe som ville ha tydet på at det er på tide å bytte det, kanskje?). Spurte en fyr på brygga om han hadde en slik nødtarter/kickstarter, noe han ikke hadde. Vi diskuterte litt til og fra og han spurte om jeg var medlem av Båtplassen, noe det viste seg at han var. Han kjente meg vel igjen på benet – eller det maglende rettere sagt… Det ble til en minutters pause mens vi pratet sammen, Jeg fikk ikke med meg navn eller nicket på ham, men han hadde en seilbåt som het noe som startet på K…
Og etter at vi hadde pratet en stund, så prøvde jeg en siste gang å starte motoren, og da startet den plutselig uten problemer! Puh! Lettelse! Men nå MÅ jeg få montert den batteriladeren! Og sjekke batteriet nærmere.
Dermed var det bare å peise på videre sørover. Jeg hadde ikke lyst til å stoppe i Moss siden jeg ville komme så langt som mulig før jeg måtte stoppe for å overnatte. Derfor ble Mossekanalen passert i fin flyt og jeg fortsatte sørover. Jeg hadde både Larkollen, Hankø og Strømtangen fyr i bakhodet, men via båtforumet på baatplassen.no fikk jeg et tilbud om å låne båsen til et annet medlem som dro ut på helgetur på kvelden.
Plassen var på Makrellrød i Krogstadfjorden, hos Rygge båtforening, og jeg takket ja til tilbudet. Jeg er jo alltid interessert i nye steder å besøke, så dette passet meg perfekt! Stedet lå omtrent halvannen time fra Larkollen og jeg fikk svært nøyaktige instruksjoner og la pent til i båsen ganske så nøyaktig kl. 23.40. Nærmere åtte og en halv time på tur, fratrukket de rundt 20 minutte for tankingen i Son.
Makrellrød i Krogstadfjorden var et idyllisk sted som sted jeg neppe ville ha visst om engang hvis det ikke hadde vært for båten og båtforumet!
Jeg tørna inn ganske raskt etter at jeg hadde lagt til. Det hadde tross alt vært en lang dag hvor jeg sto svært tidlig opp (6-13-vakt) og deretter dro rett i båten, så jeg trengte litt skikkelig søvn!
Fortsettelse følger…