Nylig kom jeg i kontakt med en av de forrige eierne til Bergtatt. Selvsagt skjedde det via Facebook! Navnet hans sto nemlig på dieseltanken, men telefonnummeret var litt vanskelig å tyde. Men et søk på Facebook løste altså saken.
Dermed tok jeg kontakt og fikk en del informasjon, hvor noe av informasjonen bekreftet det som tredje eier fortalte meg da jeg kjøpet båten for snart fire år siden. Jeg regner jo tredje eier kun som en «halv eier» ettersom han bare hadde båten i noen få måneder før jeg overtok den.
Men jeg fikk bekreftet at den historien han fortalte meg var riktig. Båten ble kjøpt ny i 1974 og tilbrakte deretter rundt 35 år hos den første eieren. Da tilbragte den mesteparten av livet sitt som «hyttebåt» på Neskilen på Vesterøy på Hvaler. Et område jeg jo har vært i nærheten av flere ganger!
Kanskje jeg skal ta en svingom innom der neste gang jeg er i området slik at båten får komme tilbake i det farvannet den er lommekjent i? Jeg har funnet stedet på kartet! Og jeg har jo vært i nærheten, både i Papperhavn på naboøya og inne i Ødegårdskilen på Vesterøy, samt kjørt gjennom Skjelbusundet et par ganger.
Det stemmer det som opprinnelig ble fortalt også. Det var venner av foreldrene til eier nummer to som hadde den først. Eier nummer to hadde deretter båten i tre-fire år før han solgte den i 2013 til han som jeg kjøpte den av. Da fikk båten hjemmehavn på Slependen utenfor Oslo. Også der har jeg vært med Bergtatt!
Motoren ble byttet fra den gamle Volvo Pentaen som originalt sto i, til den Yanmaren jeg har nå. Den hadde sittet i en seilbåt som skulle seile jorda rundt og seilbåtskipperen trengte derfor litt større motor enn den 22-hesteren som jeg nå har. Så motoren ble altså byttet så sent som rundt 2010. Da var den jo allerede gammel, men nyoverhalt. Det er jo ikke så mange år siden, så kanskje jeg får beholde den i noen år til? 🙂
Webastoen ble også montert mens eier nummer to hadde båten, samt ny kalesje (den blå som jeg har til reparasjon nå). Båten har en litt hjemmesnekret ankervinsj akter, det er det den første eieren som mekket til selv. Webastoen er altså noe nyere enn jeg trodde.
Fint å få vite litt om historien til båten, synes jeg, ikke minst for å få bekreftet at den har hatt få eiere opp gjennom årene.
Det er ikke mange 43 år gamle båter som har hatt så få eiere!
Så slik blir tidslinjen:
- 1974 – 1999: Eier nummer 1 (Hvaler)
- 1999 – 2013: Eier nummer 2 (Slependen)
- 2013 – 2013: Eier nummer 2,5 (april til oktober) (Padda)
- 2013 – til nå: Eier nummer 3 (meg) (Oksval)