Opp med båten!

I dag har jeg min første feriedag av en tre ukers lang ferie, først nå starter min sommerferie. Og ferien starter med at båten skal opp i stroppene i dag. Så får vi se om det er nødvendig å smøre mye bunnstoff eller ikke, vi smurte jo på et lag i september i fjor før jeg tok min egen lille høstferie til Sverige.

Denne gangen skal båten klargjøres for sommertoktet – også denne gangen til Sverige. I tillegg til bunnstoff skal båten også vaskes skikkelig og poleres. Og ikke minst skal lekkasjen fra pakkboksen stoppes helt ved at det skiftes ny talgpakning.

Mye dritt under kjølen i fjor. Reneste blåskjellfarmen…

Det skulle jo gjøres da jeg hadde den oppe i september, men da klarte jeg å rote bort talgpakningen og fant den først igjen under turen til Sverige – og da hadde jeg kjøpt en ny…

Dermed ble bare pakkboksen strammet inn litt, noe som virket bra i et par måneder med tørr kjøl, før det begynte å dryppe igjen… Så denne gangen skal det bli potte tett! Og jeg skal følge nøye med på hvordan havnesjefen gjør det, slik at jeg kan gjøre det selv neste gang.

Når det er gjort skal jeg også vaske båten grundig innvendig, og vaske den oljete kjølen slik at det glinser hvitt av den! 

Deretter skal det bli spennende å se om jeg har noen olje- eller diesellekkasje. For når jeg pumper ut det vannet som samler seg i bunnen av kjølen fra pakkboksen, så kommer det ut på slutten noe grums som legger seg oppå vannflaten.

Havnesjefen mener jeg har en diesellekkasje ettersom det ifølge ham er diesel. Jeg har hele tiden trodd det dreide seg om den greasen som jeg smører inn i pakkboksen, at den også samler seg opp i kjølen når det først drypper, men det tror ikke han. Og han har jo, såvidt jeg kan se, hatt rett i det meste siden jeg ble leietaker i havna…

Det kan jo også være mulig at det dreier seg om oljelekkasje, men jeg kan ikke se at det minker noe særlig på oljenivået. Heller har jeg ikke brukt mer diesel enn vanlig, men hvis det bare drypper fra en lekkasje så er det vel ikke så mye at jeg ville legge merke til det. Uansett må jeg finne ut av det, og med kritthvit kjøl blir det lett å se hvor diesel- eller oljesølet eventuelt kommer fra.

Da kan det enten være slanger som må skiftes eller rett og slett dieseltanken som må ut (da vil jeg i så fall bytte til en litt større!) eller hvis det er fra motoren er det jo et dårlig tegn. Men den går fortsatt som en klokke, uten ulyder av noe slag, og det ville den vel ikke gjort hvis noe var galt?

Uansett så blir båten mer eller mindre klar for båtferien nå, og det er jeg også, selv om sommerferien for min del begynner på fjellet og ikke til sjøs!

%d bloggere liker dette: