I år skal jeg ikke kjede dere med å legge ut masse saker som handler om statistikk, det blir denne og en sak om de beste bildene jeg fikk tatt. For jeg har jo innledet båtsesongen 2019, og det er det som blir hovedinnholdet framover, selvsagt. Samtidig er det vinter, og kuldegradene begynner å komme…
Enn så lenge er båthavna fremdeles isfri, slik at jeg kan få tatt noen turer innimellom, men jeg regner med – slik det har vært de to siste årene – at det kommer noen uker hvor det ikke er mulighet til å komme seg utpå. Den tid, den sorg.
I dette innlegget skal jeg derfor oppsummere litt om hovedtrekkene fra 2018.
Vi kan jo begynne med at jeg klarte å runde 100 turer i alle fall! Med et nødskrik siden jeg ble liggende for det meste i horisontalen på grunn av ribbeinsbrudd. Det tok faktisk fem uker med sykmelding før jeg begynte å jobbe igjen denne uka!
Tur nummer 100 har jeg jo skrevet om allerede, mens tur nummer 1 i år kommer det et innlegg om snart.
Men nå skal det altså handle om fjoråret.
Først kan vi begynne med litt webstatistikk, og denne gangen skal jeg fatte meg litt mer i korthet!
Mest lest i fjor var innlegget med tittelen I bulkfart som guttunge, noe som ærlig talt gleder meg å se! Det var nemlig et innlegg litt utenom det vanlige ettersom det handlet om de gangene jeg som barn og ungdom var med faren min i skoleferiene ombord i de skipene han jobbet på. I forbindelse med dette innlegget foretok jeg en ganske så grundig research på nett for å prøve å finne ut det jeg kunne om skjebnen videre til de skipene jeg seilte med. Det kom noen overraskende resultater ut av disse undersøkelsene. Det er vel den saken jeg har jobbet mest med, så det gleder meg at den også er på topp som den mest leste. Takk for det!
Ellers ser det ut til at gjestehavnsoversikten min blir flittig lest, spesielt når det gjelder de svenske gjestehavnene jeg har vært borti. Fjällbacka er den mest populære å lese om! Innleggende mine fra fjorårets Sørlandsferie var også hyppig lest.
Besøksmessig er imidlertid 2018 ikke så mye å skryte av, det er en nedgang i antall besøkende. Samtidig kan jeg notere at juli og august ble de best besøkte månedene noengang siden jeg startet opp i 2013. Rekordåret er fortsatt 2016.
Blant leserne er det besøk fra Norge som er overlegent på topp, med Sverige som en god nummer to. Deretter følger Tyskland, Nederland og USA. Da er såkalte roboter holdt unna.
Årets største opplevelse for meg rent båtmessig var selvsagt den 23 lange turen ned til Sørlandet. En helt fantastisk båtferie med minner og opplevelser jeg kommer til å huske lenge! Fantastisk flott natur og masse like fantastiske mennesker som jeg møtte på veien. Å trekke ut noen spesielle opplevelser fra denne turen er vanskelig, men jeg kommer ikke unna turen gjennom Reddalskanalen i nærheten av Grimstad og turen fra Arendal gjennom Nidelva på vei mot Grimstad. Oppholdet hos Wibecke og Bernt på Eigebrekk og sightseeingen i Mandal på returen var også et soleklart høydepunkt. Overnattingen på Stokken utenfor Kristiansand der jeg møtte min eldre brors barndomskamerat som jeg ikke har sett siden 1975 var også uforglemmelig.
Jeg skal dvele litt lenger ved denne båtferien. Totalt tilbakela jeg 447,5 nautiske mil fram og tilbake, viser statistikken. Det er en akseptabel tur for en snekke fra 1974 med en saltvannskjølt motor fra 1984…
Lengste etappe ble foretatt 15. august og var på 41,7 nautiske mil og tok ganske nøyaktig 10 timer! (Jeg somlet bort en drøy time ved å først prøve å dra ut Galtesund ved Arendal for så å snu og ta innerste lei).
Etappen: Risør – Lyngør – Gjesøya – Snaresund – Eikelandsfjorden – Flosta – Klokkøya – Eydehavn (møtte Maud-slepet)– Tromøysundet – Arendal – Galtesund – Havsøya – Galtesund – Arendal – Skarvedalen – Hølen – Tangen – Nidelva – Vippa – Ramsøya – Rødskjær – Jerkholmen – Hesnessund – Smørsundet – Grimstad.
Korteste etappe ble foretatt to dager senere og var på bare 5 nautiske mil. Turen fram og tilbake over byfjorden til folkehøgskolen yngstejenta nå går på tok 1.20 (med nærmere fire timer i land før returen).
Etappen: Kristiansand – Byfjorden – Dvergsnestangen (landhugg) – Byfjorden – Kristiansand.
Jeg valgte å toppe tanken på Vallø utenfor Tønsberg, så totalt kom regningen på diesel for turen på 2152,74. Da får vi ta med at jeg hadde såvidt over halv tank da jeg dro fra Oksval. Fylte første gang i Stavern, en gang i Kristiansand og en gang i Lillesand.
Var 23 dager i båten og hadde bare to dager med ordentlig dårlig vær, da jeg ble ett døgn ekstra i Grimstad og på returen med ett døgn ekstra i Lillesand. Jeg var også ett døgn ekstra i Farsund, men det var ikke bare på grunn av været (vinden var vel OK, men det regnet hele dagen), men mer at jeg ville slappe litt ekstra av og ikke hadde lyst til å starte på returen (jeg hadde mer lyst til å fortsette og vurderte seriøst om jeg skulle dra til Lyngdal på dag to…).
I Kristiansand var jeg forøvrig fra fredag kveld til mandag formiddag, men det skyldes at jeg hjalp yngstedattera mi til folkehøgskolen med bagasje og slikt, og deltok på et åpningsarrangement for foreldre og elever før jeg mandag dro videre til Eigebrekk.
Den årlige turen til Holmsbu i mai for å oppleve rockefestivalen We Låve Rock var som vanlig en höjdare! I 2018 var vi tre motorbåter på rekke og rad, samt en seilbåt, som alle kom for å være publikummere på festivalen! Det kan hende det var flere også, men det vet jeg ikke noe om.
Skuffelsen i fjor får være at jeg aldri kom meg til Sverige! Det har jo vært et fast innslag i båtlivet mitt siden 2014. Jeg skal rette på det i år, ikke minst fordi jeg planlegger at årets hovedbåtferie skal gå til Sverige – med Dalslandskanalen som mål, hvis jeg rekker det.
Jeg avslutter med noen ord om Facebooksiden min – På tokt med Bergtatt. Antall følgere er stabilt, men har økt noe, fra 176 1. januar i fjor til 191 31. desember. Det absolutt mest leste innlegget på denne siden var et innlegg fra februar etter en søndagstur på fjorden, fulgt av et videokutt fra Reddalskanalen og et innlegg fra første etappe av Sørlandsferien, med bilder, men ingen video.
Da har vi unnagjort 2018 og kan konsentrere oss om 2019! Takk for følget i fjor, og jeg håper dere er med i år også! Jeg tar gjerne imot tips til hva dere har lyst at jeg skal skrive om!