Etter å ha fortært en god frokost med ferskt bakverk fra et bakeri i Grimstad, og syltetøy uten tilsatt sukker fra kjøleskapet om bord, var det på tide å fortsette båtferien.
Spaserturen på land hadde blitt ganske så dyr ettersom jeg jo endte opp med å shoppe inn litt «stash» til båten, så det var vel kanskje like greit å komme seg avgårde før lommeboka ble enda tynnere…
Risør var vel i utgangspunktet målet mitt for denne etappen. Men havnet jeg der?
Turen gikk ut fra Grimstad langs Smørsundet og deretter forbi Hesnesøya og videre til Hasseltangen. Der valgte jeg å gå inn til Marex for å fylle diesel. Det var ikke noe spesielt rimelig der (12,89) men det var bare for å toppe tanken.
Om bord i den gamle Nidelven hadde jeg alltid på slike turer en 20-litersdunk med ekstra drivstoff i tillegg til den faste på fem liter. Tanken var jo på bare 40 liter, så jeg ønsket ikke å gå tom. På den nye har jeg 270 liter å ta av, og jeg har ingen ekstra dunk om bord, men når nåla på tankmåleren er på det skraverte feltet, begynner jeg å bli litt urolig.
Det er jo bare tull, for med kvart tank på nybåten skal jeg fortsatt ha 67.5 liter igjen – og med økonomisk fart på 7-8 knop varer det lenge. Likevel blir jeg litt urolig siden jeg ikke har den ekstra sikkerheten med en reservedunk…
Så derfor toppet jeg tanken på Marex – som forøvrig er et sted hvor noen båtvenner av meg bruker å ha sin båt – en Marex selvsagt – i vinteropplag. Like ved drivstoffbrygga lå det også en liten båthavn hvor det, såvidt jeg kunne se, kun lå Marexer på rekke og rad.
Etter tankingen (og litt mer ro i sjelen) gikk turen videre i retning Arendal. Denne gangen tok jeg en annen vei enn inn via Rødskjær og gjennom Nidelva, og kjørte på utsiden og inn gjennom Havsøysund og deretter inn Galtesund.
Det ble ikke noe stopp i Arendal denne gangen, men jeg fortsatte på innsiden av Tromøya, og tok et nytt annerledes rutevalg. Istedenfor å kjøre inn og ta indre lei gjennom Flosta, valgte jeg nok en gang å dra på «utsiden». Egentlig bare for å ha gjort det, og fordi jeg tenkte at jeg kunne spare litt tid med tanke på at jeg hadde lovet rederinnen å komme hjem til 17. mai.
Neste gang tar jeg nok indre lei hele veien, for det er tross alt mye koseligere, mye mer å se og mer avslappende enn å ta rene transportetapper på utsiden.
Var fristet til å dra inn ved Kilsund, men så på kartet at jeg måtte under en bro på tre meter, og siden jeg nå er rundt 3,10 høy, så tok jeg ikke sjansen.
Så da fortsatte jeg på utsiden hele tiden, også på utsiden av Lyngør. Da jeg nærmet meg Risør fant jeg ut at jeg kunne fortsette turen, og tok sikte på Kragerø istedenfor. men innom Portør måtte jeg bare, selv om det ikke ble noe landhugg denne gangen heller.
Men jeg kom på at jeg hadde vært litt korttenkt da jeg ikke gikk i land med Sunniva på turen ned. Etter at jeg studerte kartet fant jeg ut at jeg jo kunne ha lagt til på motsatt side av der jeg la til med gamlebåten i fjor, for der var det dypt nok. Men jeg tenkte ikke så langt i mai! Jaja, skal nok få Sunniva på land der neste gang!
Ankom Kragerø litt før klokka 20 på kvelden. Kunne jo ha rukket å komme meg til Stavern før mørket falt på, men tenkte at det fikk holde.
Hadde tenkt å lage meg varm mat til kvelds, men kokeplata ville ikke starte. Enten tom for gass elller så må jeg skifte batteriet til starteren. Skal lese meg opp på bruksanvisningen før jeg gjør det. Selger mente det var masse gass igjen, men vi har bare brukt den én gang da rederinnen smelte til med et velsmakende måltid på turen sørover. Så jeg får dobbeltsjekke. Her får jeg tilføye at i ettertid har jeg sjekket og funnet ut av gassbeholderen fortsatt er halvfull, så da er det nok tenneren som er problemet, sannsynligvis må det skiftes batteri. Fra båtforumet fikk jeg også beskjed om at jeg kunne ha tent på gassen ved å bruke en slik lang lighter/peistenner. Jeg er så uvant med gass at jeg ikke tenkte på at jeg kunne bruke en slik lang lighter! Har en om bord som kom fra gamlebåten der jeg brukte spritbluss. Så nå vet jeg det!
Dessverre fant jeg også ut ved samme sjekk at slangene til gassapparatet er altfor gamle og må skiftes ut så fort som mulig. De er faktisk flere år på overtid, og gass i båt har jeg lest mye om…så denne vil ikke bli brukt før jeg har montert nye slanger!
I Kragerø ble det uansett velsmakende brødblingser istedenfor varm mat etter en handletur på Kiwi. Forøvrig mange flere båter som tøffet rundt i havna i Kragerø enn jeg hadde sett tidligere på turen, ikke i gjestehavna, men lokale som passerer forbi til stadighet, til langt utpå kvelden/natta. Skyldtes vel været, som hadde snudd og blitt ganske så fint på kvelden.
Dagen etter tøffet jeg videre etter en god natts søvn og en kombinert frokost/lunsj… Jeg er jo ikke noe A-menneske, så jeg kastet ikke loss før klokka var halv to… Langesundbukta så ifølge værmeldingene ut til å være i relativt godlune, og etter at jeg hadde kommet meg ut via Kreppa igjen, kunne jeg konstatere at værmelding denne gangen var riktig. Det ble en overfart til Stavern i nesten blikkstille. Og jeg tok den faste ruta rett gjennom Rakkebåene som vanlig. Sunniva fikk oppleve Langesundbukta på sitt verste på turen nedover, mens jeg fikk oppleve den på sitt beste.
I Stavern hadde jeg ikke tenkt å overnatte denne gangen. Men en liten pause skulle jeg ta. En av årsakene var at jeg hadde bestilt et møbel til stua, som jeg hadde blitt lovet skulle leveres på bryggekanten. Jeg er jo en storforbuker av musikk og har en bred musikksmak. Jeg har også begynt å samle på vinyl igjen, og børstet støv av platene da jeg flyttet inn i ny leilighet i april. Platespilleren er på plass – en Technics SL-1200 – som er et solid arbeidsjern som ble benyttet både på diskotek og i omtrent alle nærradiostudioer jeg satte mine ben i på 80-tallet.
På Facebook for et par måneder siden kom jeg over dette møbelet, som forhandles av butikken Bachs Hi-Fi i Larvik. Og endte opp med å bestill et, særlig siden innehaveren sa at han kunne kjøre den til meg i Stavern. Fantastisk service nå jeg si, men da jeg møtte ham på brygga så viste det seg at han er båtmann selv! Og faktisk har båten sin liggende i Stavern!
Etter å ha fått buksert møbelet tilbake til båten tok jeg en ny handlerunde i nærmeste butikk, og på veien tilbake fikk jeg lyst på noe varm mat igjen. Rett utenfor Extra-butikken som ligger like ved gjestehavna – bak der alle trebåtene ligger – så står det en liten vogn der Wanna lager og selger thaimat. Jeg falt for fristelsen for å prøve noe annet enn restauranten Smak og kjøpte med meg litt takeaway som jeg fortærte om bord i båten før jeg dro. Det smakte veldig godt – så dette kan det nok hende at jeg gjør flere ganger!
Forøvrig fikk jeg besøk på bryggekanten igjen. Det stod en fyr og kikket på båten da jeg kom tilbake etter en tur på toalettet, og det viset seg å være nok en bruker fra båtforumet battplassen.no. Han var på forumet som «Busk» og gratulerte meg med nyervervelsen – han hadde jo fulgt med på innleggene mine på forumet. Det ble nok en hyggelig båtprat – en av flere på denne turen – og et par tips til steder jeg bør besøke. Blant annet anbefalte han å besøke Svenner fyr – og det er et sted jeg absolutt har på lista, men det ble ikke noe av denne gangen.
Når jeg endelig kom meg avgårde gikk det nemlig strake veien – nesten – til Østre Bolærne. Jeg dro riktignok innom Tjøme, og vurderte å ta en overnatting på Verdens Ende, men da hadde det begynt både å blåse litt opp og mørkne, og det er to faktorer som sammen gjør meg skeptisk til å prøve meg på et nytt og ukjent sted, så da tøffet jeg heller videre. Viste seg at da jeg kom ut «på andre siden» og kunne sette kursen mot Bolærne, så var vinden løyet totalt.
Ikke noe problem å få plass på Østre Bolærne, og der har jeg jo vært et par ganger nå. Var ikke framme før klokka var passert 22, men nå følte jeg at jeg kunne slappe av, for nå var det to dager igjen til 17. mai, og om jeg ikke gikk på grunn eller noe slikt, så ville jeg fint rekke å ta rederinnen ut på båtur på selveste 17. mai!
Siste etappe hjemover skriver jeg om til uka, så har vi gjort oss ferdig med Sørlandsturrapporten for i år!