Båtløft blir ikke like enkelt som før

Fikk nylig vite at det ikke lenger er mulig å få løftet båten her i båthavna. Krana er ikke lenger godkjent, og vil sannsynligvis bli vraket. Så dermed må jeg ut av havna for å få heist båten på land og tatt unna stoffing og slike ting. Og da flyr båtlappene…

Slutt for denne krana

Det har vært enkelt og greit å ha en kran her i båthavna, og ikke minst rimelig. Har betalt under en tusenlapp for å ha båten stående på land i 24 timer – tid nok til både spyling, vask, stoffing og polering.

Men nå er det slutt på den rimelige luksusen. For krana er ikke lenger i drift, og ifølge den fungerende havnesjefen vil den heller ikke komme tilbake.

Så da må jeg ut av båthavna og betale for et løft andre steder, noe som nok kommer til å koste langt mer enn de hundrelappene jeg har betalt her i båthavna. På de stedene jeg har sjekket til nå må jeg regne med det sjudobbelte!

Har sendt en epost til det nærmeste aktuelle stedet, på Kavringen, så får vi se. Tenkte at de da kunne ta vårservice på motoren samtidig – jeg klarte jo det fint på den gamle sjøvannskjølte Yanmaren, men den nye motoren er både større og ser mer fryktinngytende ut, så jeg vet ikke om jeg tør!

Tar gjerne imot tips til andre steder som kan ta en båt på 3.700 kilo. Kavringen er noe tungvint for meg ettersom båten jo må ligger der til dagen etter, og det er ganske så bratt å gå opp og ned på veien opp til nærmeste bussholdeplass…

Ungene bruker å være behjelpelige med vårpussen av snekka, håper de blir med på nybåten også!

Så egentlig kunne jeg tenkt meg et sted hvor det er lett å komme seg til og fra med kollektivtransport. 

Siden jeg begynte å skrive dette innlegget har jeg fått svar fra to steder, men ikke Kavringen…

Det ene skal ha 7.000 kroner for å ta opp båten, spyle den under og sette den på land i tre dager, mens det andre skal ha 7.880 for samme jobb, men med bare én dags liggetid på land. Det ene vil ta 8.500 for å bytte olje og filtre – annen service kommer i tillegg, mens det andre ikke kjenner motoren og ikke vil ta service på den…

Her tror jeg nok at jeg må overvinne motorskrekken og ta dette selv…

Som alltid er det mye penger å spare på slikt. Eventuelt se om Engelsviken kan ta det, for det er jo de som satte inn motoren, så de kjenner den jo…

Nogva Nanni-motor fra 2009

Olje og filtre klarer jeg i utgangspunktet selv – så å betale 8.500 for bare det er ikke aktuelt – men impellerbytte og eventuelt annet ettersyn på motoren er jeg mer usikker på. 

Et alternativ til å sette båten på land – som også blir flere tusenlapper billigere – er å eventuelt ta båten  til Vollen for slik børstevask som jeg gjorde med snekka. Det blir jo mye billigere, og så heller ta båten opp annenhver sesong.

På den positive siden ser det ut som om jeg – sannsynligvis – får plass i båthavna denne sommeren. Havnesjefen skulle i alle fall gjøre det han kunne. Jeg leier jo fortsatt plass her, men har jo hatt båt her året rundt i sju år – så jeg håper det teller litt!

Når jeg først bor bare fem minutter fra havna, så er det ganske surt å måtte ta kollektivtransport i en time eller to for å få seg en båttur…

Jeg har faktisk tenkt den tanken at jeg heller flytter fra Nesodden hvis jeg får en båtplass et annet sted langs fjorden, ikke så langt fra jobben i Oslo, enn å måtte ha flere timers reisevei for å få tatt meg en tur utpå!

Bytte plass må jeg nok sannsynligvis – jeg har jo vinterplass nå, og tror nok det er en annen som har denne plassen fast, men det er helt greit. Fornøyd bare jeg får plass!

Mens båten først ligger her i båthavna kan jeg jo finne fram kost og vaskemiddel og gi den en skikkelig vask og polering over fenderlista i det minste, så får vi se hva som skjer med det under fenderlista og under vannlinja sånn etterhvert.

 

 

%d bloggere liker dette: