Det er fælt å ha tre dager fri og ikke komme på sjøen! Men slik var det helgen forløp. Hjalp ikke med fri både fredag og lørdag og mesteparten av søndag når været er imot en stakkars båtentusiast!
Været framover er ikke til å juble over for en som ønsker å være ute på sjøen. Også denne uken er det meldt kuldegrader, til og med doble minusgrader i slutten av uka, så i dag blir det nok å rusle til bensinstasjonen og handle inn motorolje og frostvæske for å klargjøre motoren til vinteren.
Nå er det jo slik at noen kuldegrader og litt snø ikke skremmer meg nevneverdig, men jeg drar ikke ut på sjøen hvis jeg synes vinden er for sterk. Spesielt ikke alene og på denne tiden av året. Det er jo ikke akkurat veldig mange andre båter der ute, så selv om jeg tar mine forholdsregler når jeg er på sjøen alene, så er det ingen grunn til å utfordre skjebnen heller.
Litt sjø skremmer meg ikke, jeg har ikke vært sjøsjuk siden jeg var guttunge, men noe av vitsen ved å være på sjøen er jo at jeg skal kose meg. Vind og regn/snø og kuldegrader gjør meg ikke noe, men hvis mesteparten av turen går med til å skjære gjennom bølger som slår godt opp på dekket og mot cockpiten, så blir det så som så med kosen…
Jeg håper derfor på litt mildere vind utover, men innser at sjansen for å ta en tur stadig minker. Men i det minste er det ikke is ute i fjorden ennå!
Jeg fikk besøkt båten i det minste… På fredag dro jeg ned ganske tidlig, med kaffe og ekstra genser i sekken, og med kost. Den nyinnkjøpte kosten skulle brukes til å koste snø av båten. Og samtidig skulle jeg møte hun som skal trekke om putene og madrassene i båten. Jeg sier bare én ting: Båten kommer til å se ut som ny når hun er ferdig med jobben!
Hun kom som avtalt og fikk ta båten i nærmere øyesyn. Fornøyd kunne jeg konstatere at hun syntes båten så veldig flott ut, og var koselig. Hun er også noe båtvant og skal kjøpe seilbåt før våren, så hun kunne til og med gi meg noen tips. Heller ikke hun kunne merke noe til lukt i kabinen, så noe alvorlig fuktskade er det neppe snakk om.
Jeg kunne også konstatere at det var tørt og fint i kabinen denne gangen, men jeg tror neppe dette skyldes at den forsøksvise tetting av vinduet jeg bedrev noen dager før er grunnen. Det har tross alt ikke regnet siden jeg la på tettemassen, men bare snødd. Kanskje skulle det ha kommet inn noe snø som smeltet i så fall, men jeg er litt usikker på det, så jeg går fortsatt rundt og venter på mildvær og regn, så jeg kan få sett nærmere på dette.
Uansett så tok hun endel mål, og det var nok fornuftig, fordi de målene jeg hadde tatt var nok noe unøyaktige. Greit å få ting på plass og gjort skikkelig! Det kommer nok til å koste endel, og det ser også ut til at det opprinnelige designforslaget jeg hadde tenkt meg må skippes fordi det innebærer at to farger må sys inn i hverandre i trekket på utemøblene, og da vil det fort kunne komme fuktighet inn i skumgummien, noe som ikke er spesielt bra!
Når disse trekkene kommer fra fabrikkene er de falset inn i hverandre og dermed tette, men det blir vanskelig å få gjort for en møbeltapetserer. Jeg kan eventuelt sjekke på endel leverandører av slike trekk og se om jeg finner noe som ligner det jeg er ute etter, da vil det la seg gjøre.
Uansett en liten nedtur, men båten vil likevel se fantastisk ut etter denne oppgraderingen, og det er jo greit å trives om bord rent visuelt også, tenker jeg. Men jeg skal nå lete litt uansett! Og fargen jeg har valgt til aktersofa og førerstoler leveres ikke på noen ferdigprodukter, så litt spesielt blir det uansett!
Etter at hun hadde dratt sin vei, ble jeg i båten for å få kostet vekk snøen. Det var ikke så mye som jeg hadde trodd, så det gikk fort unna. Men det som kom som en overraskelse var at det var blåst inn mye snø i cockpiten. Hele fire steder var det kommet snø inn under kalesjen: Oppe i begge hjørner ved cockpitvinduene, der glidelåsen til kalesjen er, og inn fra siden rett bak førerstolene. Måtte faktisk feie vekk endel snø. Ikke veldig mye, men dog.
Snøen som kom inn fra sidene nede skyldes nok rett og slett at kalesjen var for dårlig festet på babord side slik at den hadde løsnet, mens på styrbord side kan det skyldes at ledningen fra landstrømmen kommer inn der og lager en glippe. Når det gjaldt lekkasjen oppe ved cockpitvinduet så skyldes det at det er en glippe på begge sider der, og vanskelig å gjøre noe med. Løsningen ble da å legge en presenning over fronten av cockpitvinduet, slik at den dekket glippen i kalesjen på begge sider. Får håpe at jeg festet den godt nok. Likte ikke at det hadde havnet endel snø oppå bryterne på kontrollpanelet. Men nå har jeg i tillegg lagt litt dekke over bryterne, så da får vi håpe at det gjør susen.
Hverken lørdag eller søndag vartet værgudene opp med forhold som gjorde meg lysten på tur,så dermed ble det en litt kjedelig innehelg denne gangen. Både mandag og tirsdag ser dårlig ut med tanke på turvær, mens fra onsdag og utover ser det ut til at vinden løyer noe. Ettersom jeg nå begynner på en uke med nattevakter har jeg mulighet til å dra ut på tidlig ettermiddag etter å ha fått meg noen timers søvn, så jeg håper på noen turer i slutten av uka…