I en 40 år gammel båt er det ikke overraskende at det lekker litt her og der. En gjenganger er lekkasje fra vinduer og takluker. Og i fjor oppdaget jeg at det piplet litt inn her og der i forkabinen. Ikke så rart med voldsomme regnværet som var både flere ganger i løpet av sommeren og ikke minst på høsten. Så nå skal det ordnes opp til hovedsesongen starter.
Da båten ble kjøpt året før var det også tegn på lekkasje ettersom skrogtrekket ikke så bra ut flere steder. Men samtidig var det ikke noe tegn til noe voldsomt med lekkasje, det begynte egentlig ikke for alvor før i fjor.
Jeg har prøvd med «vidundermiddelet» Captain Tolley – som kort fortalt er en tynn væske som man heller inn i sprekker og som stopper og utvider seg og deretter tetter hvis det renner inn utette steder. Jeg merket litt bedring på det ene sidevinduet etter å ha prøvd det i fjor, men ikke nok.
Det lekker i tillegg også fra det midterste vinduet i fronten, som kan skrues opp og nærmest fungerer som en slags takluke. Her er det vel også noen pakninger som må skiftes. Det er noen timers jobb for dem som kan det og ha gjort det før, noe som ikke inkluderer meg…
Siden jeg i tillegg ikke er spesielt praktisk anlagt eller nevenyttig av meg, så har jeg derfor valgt å leie inn noen til å gjøre det for meg. De har erfaring med dette og går litt mer grundig til verks enn det jeg har mulighet for og heller ikke kunnskap nok til å gjøre. Det koster noen tusenlapper, men da får jeg det ordentlig gjort. De kommer denne uka, så da er vi endelig i gang!
Det jeg i tillegg skal gjøre, er å fjerne skrogtrekket i forkabinen, deretter vaske og rense og få vekk all dritt og møkk, for deretter å male et grunnstrøk på skutesiden. Deretter er planen å legge på et lite lag med isolasjonsmateriale og deretter nytt skrogtrekk. Det siste må jeg nok leie inn noen for å gjøre (sannsynligvis – kanskje jeg får hjelp av eldstedattera), men å fjerne det gamle skrogtrekket og vaske, rense og male skal jeg kunne klare selv. Om isolasjon og skrogtrekk kommer på med en gang er langt fra sikkert, i sommersesongen er det neppe noen stor katastrofe at jeg ikke har noe på, men isolasjon og trekk bør på før det begynner å bli kjølig igjen.
Dessuten vil jeg være helt sikker på at alt er tett før jeg legger på et helt nytt skrogtrekk. I motsetning til den gamle snekka er det ikke slikt trekk i taket i kabinen, så det er bare på sidene at det skal monteres. Synes for øvrig det er veldig dårlig utvalg i skrogtrekk – alt er enten hvitt, beige eller grått – men det er vel bare slik det er.
Jeg ønsker å legge på isolasjon før jeg legger på skrogtrekket, fordi jeg ønsker at forkabinen, når den er helt tett, skal være et lunt og koselig sted å oppholde seg. I akterkabinen er det ikke noe lekkasjer, men etter hvert, når skrogtrekket der begynner å bli gammelt og slitent, så har jeg lyst til å gjøre det samme der, men det er nok ennå noen år til.
Den isolasjonen jeg tenker på er termisk isolerende, så den isolerer både mot kulde og varme. Så har jeg et par ideer om lys og ladepunkter som skal legges inn også.
I tillegg til dette skal jeg få fikset en glidelås som har begynt å løsne på kalesjen, samt få nytt kalesjetak til hardtopen og nytt teppe ute i cockpiten. Kalesjen skal også vaskes og impregneres. Så har jeg planer om å få oljet og lakket litt treverk. Ikke mye, dog, det er ute på sidene på båten og på kantene innvendig.
Er ikke helt sikker på om jeg skal ta båten opp denne våren (kanskje bare for spyling), hvis jeg gjør det skal jeg friske opp teaken på badeplattformen.
I tillegg er det en del småtekniske ting som må fikses og som i alle fall skal være på plass før sommertoktet forhåpentligvis begynner i mai – hvis alt går som planlagt… i tillegg til olje- og filterskift.
Men den skal i alle fall få en grundig vask innvending og utvendig samt en omgang med pussefilla i alle fall over fenderlista.
Men første større jobb blir altså å få vekk skrogtrekket. Slik det er nå tror jeg ikke det er bra for helsa heller…
Det blir nok en drittjobb å få vekk alt, men det blir jo en god følelse å klare å gjøre noe selv om bord også… Og hvem vet, kanskje jeg får blod på tann og ender opp med å montere isolasjon og skrogtrekk selv til slutt? Det kunne jo være fristende å prøve å utføre litt større oppgaver selv, og ikke bare småplukk…