Tur nummer 200 med “nybåten”

Tirsdag ble det endelig avgang fra Florø. Opprinnelig var planen Måløy, men både ruta og “endeholdeplass” ble endret underveis. Noe som jo er litt av sjarmen og spenningen med båtlivet! Samtidig var dette min tur nummer 200 med Tresfjorden siden jeg overtok den i slutten av april 2019.

Nok en gang ble jeg lengre enn planlagt på et sted. Og denne gangen egentlig uten grunn. Florø var et helt greit sted, men langt fra så idyllisk som andre steder jeg har oppsøkt på årets tokt, som for eksempel Egersund og Skudeneshavn. Kanskje litt urettferdig å sammenligne Florø med de to stedene, men likevel.

Jeg var rett og slett litt for sløv av meg, sov litt for lenge om morgenen og ble litt slapp utover dagen. I tillegg sliter jeg fremdeles med det jeg nevnte i forrige innlegg, at jeg har problemer med å komme meg av gårde, selv om jeg denne gangen hadde mer enn nok plass! Så dette er nok noe jeg må jobbe mye med framover.

Men jeg kom meg i alle fall endelig av gårde til slutt!

Målet for turen var Måløy eller eventuelt Silda. Siste stopp før jeg skulle dra over Stad onsdag morgen. Da så det nemlig lovende ut med tanke på passende vær for å krysse det beryktede strekket.

Jeg valgte å dra på innsiden mot Måløy, ikke på utsiden via Bremanger, men inn Frøysjøen, forbi Svelgen og inn Rugsund før jeg kom ut i Nordfjorden og kunne dra inn mot Måløy. Jeg hadde opprinnelig planer om å legge til i Måløy og få med meg Måløyraidsenteret, men ettersom jeg dro fra Florø to dager senere enn planlagt, så var det klart at det ville jeg ikke rekke.

Jeg koste meg da jeg dro inn fjorden mot Rugsund, et flott skue med herlig natur. Jeg dro forbi Svelgen, som jeg også hadde hatt i tankene for en mulig overnatting, vi får se hva jeg får gjort på returen…

Ble passert av en hurtigbåt som jeg fant ut gikk til Bergen fra Selje. Så veldig lite av fritidsbåter egentlig, til å være i fellesferien.

I Rugsund sto det at det både var gjestebrygge og drivstoff, men da jeg kom dit kunne jeg ikke se noe av det siste. Det var ledig plass på den lille gjestebrygga, men jeg tenkte at siden jeg skulle dra over Stad dagen etter, så var det lurest å komme seg litt nærmere for den ene overnattingen jeg skulle ha.

Måløy har noe jeg foretrekker, nemlig et webkamera. Og jeg var derfor klar over at det ikke var særlig mye med plass der allerede før jeg dro, noe jeg fikk bekreftet da jeg ankom. Det var nok av plass på utsiden av flytebryggene, men da ligger man utsatt til både med tanke på vind og passerende skipstrafikk, og det hadde jeg egentlig fått nok av i Florø…

Så da dro jeg over på motsatt side av sundet og fylte opp dieseltanken før jeg fortsatte ut av sundet i retning den lille øya Silda, som er en slags siste utpost og ventehavn for dem som skal over Stad.

Tilfeldighetene gjorde at jeg kom i prat med noen andre som fylte bensin på en liten skjærgårdsjeep, og det viste seg at de kom fra Silda der de hadde hytte. Hadde gjort noen innkjøp og skulle tilbake dit. Han kunne fortelle at det var ledig plass i gjestehavna, så da var det jo en “nobrainer” for meg å fortsette dit!

Som alternativ hadde jeg gjestehavna i Selje, som ligger rett utenfor den lille fjorden der skipstunnelen skal bygges, men da slapp jeg å tenke på det. Men jeg kommer nok til å dra inn i den havna på returen, for jeg har lyst å ta bilde av stedet der tunnelen skal bygges, for så å prøve tunnelen når den er ferdig. Da har jeg altså et før og etter-bilde! 

Det var ikke lange veien til øya Silda, og da jeg kom inn moloåpningen så jeg at det var flere plasser ledige, og jeg tok som vanlig den første og beste der det var minst trangt…

Ideelt sett skulle jeg snudd båten med baugen ut og lagt til med babord side, men jeg valgte å legge til med baugen inn, for da lå jeg til brygga med styrbord side av båten, noe som er enklere for meg. Uansett gjorde det ikke noe til og fra med tanke på vind, da det var en rolig kveld med lite sjø og havna lå veldig beskyttet for alle vindretninger.

En hyggelig fyr fra seilbåten som lå på den andre siden av flytebrygga kom og tok imot, så tilleggingen gikk greit.

Jeg rakk deretter en liten tur rundt på land for å se meg litt om. Servicetilbudet på båtfolket på den lille øya er dusj og toaletter og vaskemaskin som ligger i kjelleren på den nå nedlagt skolen. Det har nok vært et yrende liv her en gang i tiden, med egen skole og butikk, men alt er nedlagt nå, så det er vel bare noen få fastboende og antakelig mest hyttefolk som bor der nå, vil jeg tro.

Men det er i alle fall en rutetilbud med båt der, for de har en litt større kai der det kom en rutebåt.

Etter Florø var det ganske deilig å ligge på et sted hvor det var stille og rolig og hvor det faktisk ble ganske mørkt når kvelden kom ettersom lysene fra butikker og utesteder ikke fantes…

Dermed ble nest siste nattvakt fra båten denne måneden utført i stille og rolige omgivelser!

Hvordan det gikk med krysningen over Stad må du nok lese om først i neste innlegg!