Fra omvei til full stopp

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så tok jeg en liten omvei etter at jeg var ferdig med Stad. På vei til Måløy dro jeg nemlig inn forbi Selje og inn Moldefjorden til Eide. Der skal det nemlig bygges en skipstunnel slik at skipene skal slippe å passere Stad i dårlig vær.

Formålet med denne svippturen inn Moldefjorden (som altså ikke er fjorden utenfor Molde!), var å ta et FØR-bilde av stedet der den nå etter hvert ganske så berømte Stad skipstunnel skal bygges. Byggestarten skal etter planen skje neste år og tunnelen være ferdig i 2025-2026.

Så er jo da ideen min å ta et nytt bilde når tunnelen er ferdig og jeg – forhåpentligvis – skal prøve den med egen båt. Så da blir det et FØR-bilde og et ETTER-bilde hvis alt går som planlagt. Riktignok tror jeg nok at jeg kommer tilbake i dette området før 2025 eller 2026, men greit å få tatt dette FØR-bildet nå. Kanskje blir det et UNDERVEIS-bilde også?

Jeg er litt usikker, men tror tunnelen skal komme omtrent midt i bildet.

Jeg passerte Selje på veien ut og inn av den lille Moldefjorden, men stoppet ikke der da jeg ønsket å avslutte denne etappen i Måløy. Jeg tok dermed turen på innsiden av øya Barmen og deretter inn i Ulvesund og til Måløy. I Måløy la jeg til som eneste gjestebåt ved flytebryggeanlegget, men så at det hadde lagt seg noen større båter på utsiden inne ved kaien. Kom også et par andre båter i løpet av den tiden jeg lå der.

Gjennom Barmsundet på vei til Måløy

For en som er historisk interessert, og da særlig med ranke på andre verdenskrig og okkupasjonen av Norge, så var en av hovedårsakene til at jeg la til i Måløy at jeg ønsket å avlegge Måløyraidsenteret et besøk. Et av de mer spektakulære angrepene under krigen var de alliertes angrep på tyskerne i Måløy, et angrep der motstandsmannen Martin Linge ble drept på trappa til Ulvesund hotell i 1941.

På plass i Måløy

Museet legger beslag på hele fire etasjer (eller to og en halv til selve utstillingene for å være helt nøyaktig). I første etasje er selve inngangen og et utsalg av relevante bøker, så legger utstillingen om selve raidet beslag på andre etasje, utstillingen om Shetlandstrafikken opptar tredje etasje, og i fjerde etasje er det en litt mindre utstilling om Tysklandsbrigaden.

Utstillingene er lagt suverent opp med en blanding av typiske utstillingsgjenstander, filmkutt, lydeffekter og ikke minst forskjellige øyevitneskildringer. En liten detalj jeg satte pris på vat den sekken man kunne løfte på for å kjenne hvor tung oppakningen til soldatene var. Den var ikke spesielt lett, for å si det slik…

Utstillingen var også en god del basert på lokale motstandsfolk som deltok, ikke bare i raidet, men også i trafikken til Shetland. Her lærte jeg at øya Silda, som jeg overnattet på i juli, var sentral for den lokale trafikken over til Shetlandsøyene. Også den mest kjente fra denne trafikken, bergenseren Leif Larsen – Shetlands-Larsen – er behørig nevnt.

Uansett var museet så absolutt verdt inngangsbilletten – og jeg anbefaler alle som besøker Måløy – med eller uten egen båt – om å ta seg tid til å besøke stedet.

Resten av Måløy så ganske koselig ut og spesielt la jeg merke til de mange veggmaleriene på flere av bygningene i sentrum. 

Det ble med én overnatting, og dagen etter dro jeg videre. Jeg kom litt sent av gårde, og droppet tidlig tanken på dra helt til Askvoll. Jeg hadde ikke tenkt å stikke innom Florø på returen, jeg vil helst – med få unntak – prøve å legge til på steder jeg ikke besøkte på veien nordover. Det er mulig jeg gjør et par unntak, men jeg har ikke helt bestemt meg for det.

Siden jeg kom såpass sent av gårde, og være ble merkbart dårligere kort tid etter at jeg forlot Måløy, så valgte jeg å dra inn til Kalvåg på øya Frøya. Jeg vurderte også å dra inn til Svelgen, men tenkte det ble en liten omvei, og valgte derfor et sted som lå ikke så altfor langt fra den ruta jeg hadde tenkt å ta videre. Så kunne jeg heller ta neste etappe fra Kalvåg til Askvoll.

Kalvåg er et lite sted med mange koselige, gamle hus og sjøboder. De siste årene har de satset mye på turisme og gjestehavna er overraskende stor. Jeg endte opp med å legge med utenfor restauranten Knutholmen, som hadde noen usedvanlig store, høye og solide utriggere, som nok er beregnet på langt større båter enn min. De var så brede at jeg ikke hadde noen problemer med å gå på dem uten krykke eller problemer med balansen.

Men gjestehavna var noe underlig organisert. Her fantes ikke en, eneste betalingsautomat eller noe informasjon om et eventuelt servicebygg, Vipps-kontor eller andre muligheter for betaling. Strøm og vann var på plass, men ingen muligheter til å betale. Jeg tenkte at man kanskje betalte på restauranten, men den var gått over til å bare holde åpent i helgene nå om høsten, hvis jeg forstod et innlegg på Facebook-sidene riktig. Jeg så det var folk der innimellom, men ingen som så ut som gjester og dørene var stengt, så jeg lå der tre netter uten å få betalt for meg. 

En lokal mann jeg snakket med mente at jeg uansett bare kunne ligge der med god samvittighet, for nå var jo sesongen over. Det er jo mulig at de har havnevakter om sommeren, i hovedsesongen, som går rundt og tar betalt, som i Risør. 

Uansett var jeg eneste båt i gjestehavna. Jeg ble som sagt liggende der i tre dager. Været viste seg fra sin dårligste side, med masse regn og opptil stiv kuling utenfor. Jeg lå rolig og greit i havna, og ventet til onsdagen før jeg dro.

Da var været heller ikke det beste, særlig over Frøysjøen rett utenfor Kalvåg var det litt stritt, og selv om det var oppholdsvær da jeg dro, så begynte det å regne før jeg var kommet meg over sjøen og inn i lunere farvann.

Målet var denne gangen også å komme meg videre til Askvoll, kanskje med en liten stopp i en idyllisk uthavn rett sør for Florø, men så begynte tåken å komme sigende, og jeg fikk veldig dårlig sikt. Det ble bare verre og verre, og jeg fant ut at det tryggeste nok var å dra inn til Florø likevel.

Tåka kommer sigende…

Så her ligger jeg nå. Også i går var det såpass tåkete at jeg ikke dro videre, så får vi se hvordan det ser ut i dag. Jeg vil jo helst ikke bli liggende her i flere dager, selv om Florø kanskje har noen av landets blideste havnevakter. Jeg ligger ikke helt alene her, det er vel en to-tre andre båter som ser ut som gjestebåter, men nok av plass er det så absolutt.

Tilbake i Florø igjen!

Jeg oppdaget for øvrig at det er en gjestehavn til har i Florø. Ikke så lenge etter at jeg ankom onsdag gikk jeg bort til butikksenteret Amfi der det er apotek og Rema 1000. Sistnevnte hadde tilbud på sekspakk med Grans Cola X-tra, som vel er den av disse billigcolaene som jeg synes smaker best og har en særegen tvist. Jeg har fortsatt Pepsi-Max om bord, men tenkte jeg skulle benytte anledningen til litt variasjon i colasmaken…

Da oppdaget jeg at det var gjestebrygger rett utenfor kjøpesenteret, hele tre på rad, med strømstolper! På et oppslag sto det at det var gratis i et par timer, mens det kostet 130 kroner for et døgn. Døgnprisen er jo nesten halvparten av hva gjestehavna til kommunen tar, pluss at det jo er kort vei til butikk, så da jeg var tilbake i båten fant jeg ut at jeg likeså godt kunne bytte havn for natta.

Gjestebryggene utenfor Amfi-senteret…

Men da jeg hadde lagt meg til utenfor senteret viste det seg at ingen av strømuttakene fungerte og heller ikke betalingsautomaten, så etter at jeg hadde vært i butikken og handlet inn litt mer proviant, så valgte jeg å dra tilbake til den andre gjestehavna…

Onsdag fikk jeg for øvrig besøk om bord av nok en båtkollega som hadde fulgt ferden min på båtforumet. Han har en Saga 27 og kom om bord for en lang og hyggelig samtale. Han hadde med seg en liten pose med hjemmelagde fiskekaker som kona hadde laget av selvfisket lyr, etter oppskrift fra hennes bestemor, og de ble nydt med andakt av meg senere den kvelden!

I går fikk jeg også gjennomført min borgerplikt og forhåndstemte her i Florø. Jeg er ikke uvant med å forhåndsstemme, men dette er første gang jeg faktisk stemte i en annen kommune enn den jeg er bosatt i. Så blir det jo spennende å følge med på valget på mandag. Jeg har ikke fått forespørsel om å jobbe noe ekstra da, så det blir vel en av de få gangene de siste årene at jeg ikke er på jobb under et valg. 

Hvor valgkvelden vil bli tilbragt er jaggu meg ikke lett å gjette, men det blir nok ikke her i Florø. Askvoll er fremdeles målet for neste etappe, og deretter har jeg lyst til å ta en liten svingom ut til Værlandet. Det skal fortsatt regne en del i dagene framover, men letne i løpet av helgen og neste uke er det til og med meldt om solgløtt, så det er fortsatt mange muligheter til fint vær og fine turopplevelser framover! Bare tåka holder seg unna er jeg fornøyd.

Related Images: