Prosjekt “Pimp My Boat” – del 8

Søndag ble båten endelig sjøsatt igjen! Og jeg fikk notert min første båttur siden 1. juli, da jeg ankom Strömstad. Turen  ble dog veldig kort, men dog likevel en tur!

Turen tok knappe ti minutter og gikk bare fra båthavna på Nøkledypet på Kråkerøy i Fredrikstad, og ut i Østerelva for noen få minutter senere legge seg til på den andre siden av Vesterelva like ved der Storebroen til dugnadssjef Erik ligger.

At båten er sjøsatt betyr imidlertid ikke at alt er ferdig og at det bare er å tøffe rundt uten en eneste bekymring. For det gjenstår fortsatt mye arbeid. Men det arbeidet som man var nødt til å gjøre mens båten lå på land, er for det meste gjort. Man fikk ikke tid til alt, men det som gjenstår kan fint tas mens båten ligger på sjøen. Samt neste gang båten skal opp på land.

Men før båten ble sjøsatt søndag, så var det dugnadsjobbing både på lørdag og på søndag før sjøsetting. Jeg gjentok reiseruta fra forrige lørdag og toget til Fredrikstad for å bli hentet der av dugnadssjefen. 

Jeg og Erik fikk selskap av Lars-Petter fra båtforumet, som bokstavelig talt tok drittjobben og tok og byttet en septikslange som var fullstendig tett. Her har det nok samlet seg en god del ulumskheter opp gjennom årene og jeg kunne høre stakkaren komme med noen ulyder oppe i båten når stanken fra slangen begynte å gjøre seg gjeldende… Eimen som kom fra slangen da den til slutt  ble kastet ned fra båten og bakken var nok til at også jeg fjernet meg ytterligere noen meter fra slangen…

Kjenner lukta bare ved å se på bildet!

De to jobbet også med å ta løs og fuge vinduene foran med ny tetning (butyl), samt sette inn en ny gjennomføring i forkabinen, som, hvis jeg har forstått det riktig, er til spylevannet til toalettet.  Lufteslangen er i tillegg staket opp (vi burde ha byttet, men hadde ingen liggende, så den blir byttet neste gang båten skal på land).

Etter at septikslangene og toalett var i orden ble kjøleskapet satt på plass igjen ettersom det måtte fjernes for å få adgang til septiktanken. Ikke umulig at jeg bytter selve septiktanken neste gang båten skal på land, da det da nok også legges inn sugetømming til land.

Også de nybehandlede teakbordene på skutesiden ble montert opp – de ser virkelig ut som om de er helt nye! Flott jobb av Nils som har bidratt på det som har med treverk å gjøre. For hans skyld er jeg glad for at han ikke gikk opp i båten og tittet på treverket der, for da ville han vel tatt med seg det meste derfra for å shine det opp!

Jeg blir jo veldig inspirert selv av å se hvor fint dette ble, så jeg lurer litt på om jeg skal tørrtrene litt selv på dette med sliping, oljing og lakking for å se om det er noe jeg kan lære meg. Det meste av treverket i cockpiten har vel behov for litt oppussing… Så flott som Nils fikk det kan jeg nok bare drømme om, men jeg blir som sagt noe inspirert! Jeg får finne noen trebiter å øve på…

Selv holdt jeg for det meste på med å stoffe resten av båten og hjalp til ellers der jeg kunne. Vi ga oss ikke før mørket begynte å komme, og da jeg kom om bord i båten til Erik oppdaget jeg at selv om jeg hadde tatt det forsiktig, så hadde jeg fått et lite skrubbsårmerke på innsiden av den nye protesen jeg har fått.

Det skyldes at protesen nok har vridd seg litt mens jeg har ligget/sittet under båten og jobbet. Det er lite som skal til, men jeg satte på en liten selvklebende kompress for å avlaste til neste dag.

På kvelden kom båtkollega Bjørn inn elva (han og kona var jeg på båttur med på torsdag) inn elva med sin Marex for å være med på dugnaden dagen etter. Det ble litt indisk take-away om bord i Storebroen til Erik, der jeg overnattet også forrige helg.

På søndag dro jeg til Nøkledypet i båten til Bjørn og vi fortøyde der mens Erik tok bilen. Så startet vi på det som skulle gjøres. Jeg begynte med bunnstoffing og sinker, mens Erik begynte med de siste vinduene som skulle tettes. Etter en drøy times tid dukket Lars-Petter opp igjen og hjalp til med det andre som skulle gjøres før sjøsetting.

Jeg tok meg av resten av bunnstoffingen og noe flikking, samt begynte å montere resten av sinken før jeg ble satt til å polere resten av styrbord side på båten. Jeg tror jeg fikk det ganske bra til, men har en mistanke om at babord side kanskje er noe blankere i pelsen enn styrbord…

Vi fikk besøk av Nils og sønnen Alex, som kom med Skorgenes-logoen som var montert på skutesiden. Han hadde shinet dem opp også, mens Tresfjordlogoene satte vi på plass ubehandlet. De blir et lite prosjekt jeg skal ta tak i.

Før vinduene ble satt på plass igjen

Alex hjalp også til med å bore opp festene til noen av sinkanodene, som viste seg å være litt for smale. Han tok også fram en boks med voks og gikk over med den etter at jeg var ferdig med å polere styrbord side.

Rundt halvannen time forsinket kunne endelig traktoren komme og kjøre båten fram til bryggekanten for sjøsetting. Jeg må innrømme at jeg måtte ta en liten time-out på siden da jeg så båten var på vei tilbake på vannet. Det er så mye som har skjedd den siste halvannen måneden som er så vanskelig å fatte og begripe, så det kom noen følelser opp gjennom halsen…

Vi fikk dog en liten overraskelse da vi skulle klargjøre for avgang fra Nøkledypet. Lars-Petter oppdaget nemlig at – hvis jeg har forstått det riktig – at det manglet flere bolter ved festet fra akslingen og til giret på motoren. De som var der var til gjengjeld løse! Hvordan, og ikke minst når, dette har skjedd aner jeg ikke, alt har jo, som så mye annet, fungert prikkfritt mens jeg har hatt båten. Ikke kunne vi se noen løse bolter i kjølen heller.

I går konfererte jeg med Engelsviken Slipp som mente det var trygt å ta båten til dem fra Fredrikstad. Jeg har antakelig kanskje kjørt rundt med manglende bolter mens jeg har hatt båten, i alle fall så vidt jeg vet!

Meningen var at jeg mandag skulle dra dit uansett, siden jeg har hatt noe vannlekkasje under fart og noe fett/olje-utkast fra akslingen. Så de skal ta en titt på dette før jeg tar båten helt hjem. Avgangen i går ble imidlertid utsatt til i dag på grunn av kraftig vind. Så når du leser dette er jeg straks på vei til Engelsviken!

Nå blir det antakelig ikke gjort så mye mer med båten før i oktober, av praktiske grunner. Men  det midterste vinduet i baugen er ikke 100 prosent i orden da det må støpes på nytt på den ene siden for å få festet den ene låsen ordentlig.

Deretter skal vi i gang med det innvendige arbeidet i frontkabinen ved å vaske ned veggene og legge på isolasjon og skrogtrekk. Da tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på å demontere veggene til garderobeskapet og toalettet i forkabinen, slik at vi får lagt isolasjon og skrogtrekk skikkelig når vi først skal gjøre det. Mulig jeg også kan ta nedvaskingen av veggene slik at alt er klart!

Men om båten kommer fram til hjemmehavna i dager jo avhengig av hva som skjer i dag på Engelsviken. Om de finner ut at det er noe de må se nærmere på og mener jeg ikke kan bruke båten trygt, så kan det nok hende at jeg må ta buss og tog hjem i ettermiddag…

Håpet er at det kun er justeringer/lettere service som må tas, slik at jeg kan begynne å utnytte høstværet med flere turer.

Hvis det bare er noen småting som må gjøres, så kan jeg begynne å bruke båten litt mer aktivt framover, hvis det er motsatt, så må jeg nok begrense meg noe eller smøre meg med mer tålmodighet før jeg kan begynne å bruke den nevneverdig.

Det blir en liten oppdatering på dette her i bloggen med en gang jeg vet noe mer.

 

Related Images: